۲۶ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5632733
T T
۰ نفر

شب شعر فردوسی در عشق آباد برگزار شد

۲۶ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5632733
شب شعر فردوسی در عشق آباد برگزار شد # عشق آباد ، ایرنا: 26 خرداد 1379 برابر با 15 ژوئن 2000 شب شعر فردوسی، حکیم و حماسه سرای بزرک پارسی ، پنجشنبه شب ، با حضـور جمعی از شخصیت های فرهنگی و علاقه مندان به شعر و ادب فارسی، در محل رایزنی فرهنگی ایران در عشق آباد برگزار شد.
در این شب شعر، که توســط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایــران و سفارت تاجیکستان در عشــق آباد برگزار شد ، بـرخـی شخصیت های ادبی و فرهنگـی از افغانستان و ترکمنستان ، با قرائت سرودهایی از فردوسی ، بر معرفی جنبه های مختلف اندیشه این شاعر به نسل جوان تاکید کردند.
" حسن صفرخانی" رایزن فرهنگی ایران با تشریح اهداف این برنامه ، گفت: اندیشه هــای برخی بزرگان ادب از جمله فردوسی برای جهان ارزشمند و پاسخگوی نیازهای تشنگان به معرفت است.
"سعید جان"، کاردار سفارت تاجیکستان در ترکمنستان ، فردوسی ، عمرخیام ،گنجوی، سعدی ، حافظ ، مولوی ، مختومقلی ، عطار ، ابوالخیر و شاعران بزرک دیگر را ثروت سرشار معنوی ملت ها دانست.
وی گفت: فردوسی پارسی گوی جهان اشعار حماسه و میهن پرستانه سرود، از نیاکان با عظمت یاد و شاهنامه را بـــر اساس معنویت و فرهنک به جهان عرضه کرد.
وی یادآورشد،شاهنامه که از معنویات، مردانگی و دوستی سخن فراوان دارد ، در بحث گفت وگوی تمدنها جایگاه ارزنده ای خواهد داشت. رئیس دانشگاه مختومقلی نیز با قرائت اشعاری از حکیم ابوالقاسم فردوسی، از این شاعر پارسی گوی تجلیل کرد.
قربان اف ، از اسـاتید دانشگاه مختومقلی هم قطعاتی از شعـر یـک کتـاب شاهنامه که به گفته وی حدود 40 سال پیش از روسی به زبان ترکمنی ترجمه شده را قرائت کرد.
وی با توجه به کمیابی و کاستی های کتاب فعلی، خواهان ترجمه شاهنامــه به زبان ترکمنی برای استفاده امروز جامعه ترکمن شد. "محمودی " از سفارت افغانستان نیز دراین مراسم از فردوسی بـه عنــوان ادیبی حکـیم نــام برد که نه تنها درمیان پارسی گـویان بلکه در بین شعرای عرب و ترک نیــز از جایگاه ارزنده ای برخوردار است.
وی افزود: افکار فردوسی مبتنی برتحول در خراسان بزرک بود واندیشه هـای او امروز، سرمایه ای بزرک و تجلی بخش قلوب آیندگان است.
"شاه حسینی" از اساتید ایرانی ، فردوسی را حافظ و احیاگر زبـان فارسی دانست و شاهنامه ، شاهکار او را کاخ بلندی خواند که همواره استوار خواهـد ماند.
وی تکیه فردوسی بر خرد و توجه به ذات باریتعالی را از ویژگیهای ایــن شاعر ذکرکرد و اشعاری از شاهنامه در ارتباط با پند و اندرز، روابط معنوی، نیکی و نیکوکاری تربیت ، توجه به انسان و زندگی و مرک ، قرائت کرد.
در این آیین، تعدادی ازدانشجویان زبان فارسی دانشگاه های ترکمنستــان اشعاری از فردوسی قرائت کردند.
۰ نفر