۱۹ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5635223
T T
۰ نفر
"ارمین":مقامات مصری هیچ شرطی برای برقراری رابطه با تهران قائل نیستند # تهران ، ایرنا: 19 تیر 1379 برابر با نهم جولای 2000 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: مقامات مصری از جمله عمروموسی وزیر امور خارجه،اسامه الباز مشاور رئیس جمهوری و فتحی سرور رئیس مجلس این کشور اعلام کرده اند که قاهره اماده برقراری رابطه با تهران است و در این مورد هیچ شرطی را قایل نیستند.
" محسن ارمین " که در قالب یک هیات پارلمانی به مصر سفر کرده بود روز یکشنبه به خبرنگار "ایرنا"گفت: در حال حاضر تهران و قاهره دوره تنش زدایی و اعتمادسازی را طی کرده اند و اکنون عقلانیت معطوف به عالی ترین مصالح را از سوی مسوولان دو کشور شاهد هستیم.
وی خاطر نشان کرد: پیش از این مسایل جزیی جنبه تعیین کننده داشت و به نظر می رسید اراده برخی از قدرت ها در عمده کردن این مسایل جزیی و دامن زدن به اختلافات در جلوگیری از بهبود روابط دو کشور موثر باشد اما اکنون به نظر می رسد این مسائل در حال کمرنک شدن است و عزم دو کشور، تاثیراین مسائل را کمرنک کرده است .
نماینده مردم تهران در مجلس ششم درباره برخی موانع فراروی برقراری رابطه دو کشور اظهار داشت : فکر نمی کنم در حال حاضر مسائل جزیی و حاشیه ای نقش مهمی را ایفا کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد تغییر نام خیابان" خالداسلامبولی " تهران از سوی مصری ها گفت " چنین پیشنهادی نه به صورت رسمی و نه غیر رسمی با ما در میان گذاشته نشد.
آرمین تاکید کرد: برقراری رابطه، هم به نفع مصر است و هم ایران. نباید در این راه به مسائل حاشیه ای و فرعی توجه کنیم و نسبت به مصالح ملی خود بی توجه باشیم .
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به جایگاه ایران و مصر در دنیای اسلام و قابلیت های فوق العاده ای که دو کشور برای همکاری با یکدیگر دارند اشاره کرد وگفت : مصری ها از طرح گفت وگوی تمدن ها استقبال کرده اند با توجه به اینکه ایران و مصر به یک حوزه تمدنی تعلق دارند قادر خواهند بود به خوبی از تمدن اسلام و شرقی در مقابل تمدن غرب دفاع کنند.
وی اضافه کرد : جهان به سمت چند قطبی شدن پیش می رود. همکاری دو کشور این امکان را می دهد که در ساخت قدرت اینده دنیا جهان اسلام هم به عنوان یکی از قطب های مطرح ایفای نقش کند.
آرمین ،مساله خلع سلاح،اتخاذ استراتژی مشخص در رابطه با مسائل منطقه ای از جمله رژیم صهیونیستی و مسایل فرهنگی را از دیگر زمینه هایی ذکر کرد که ایران و مصر می توانند در رابطه با ان با یکدیگر همکاری کنند.
وی همچنین به همکاری های اقتصادی ایران و مصر اشاره کرد و گفت:اکنون تراز تجاری دو کشور،حدود 5 میلیون دلار به سود ایران است وتاکنون مذاکرات امید بخشی میان دو کشور در زمینه اقتصادی انجام شده است.
آرمین در مورد همکاری های سیاسی ایران و مصر و روند بهبود مناسبات میان دو کشور گفت : تصور می کنم روند بهبود روابط به سرعت پیش می رود .
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد که به تدریج تماس های بین دوکشور درحاشیه نشست های بین المللی به سمت مذاکرات دو جانبه پیش می رود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان دقیق از سرگیری روابط سیاسی میان ایران و مصر گفت : نمی توانم زمان دقیقی را مشخص کنم زیرا این مساله مربوط به مسوولان عالی رتبه سیاسی دو کشور است ولی استنباط من این است که در اینده نه چندان دور شاهد برقراری رابطه خواهیم بود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیش بینی کرد برقراری رابطه میان ایران و مصر و همکاری دو کشور به حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام کمک کند.
. ز .
۰ نفر