۱۲ خرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5674040
T T
۰ نفر
انتشار کتاب جدیدی در غرب، مالکیت ایران بر جزایرسه گانه خلیــج فارس را تایید می کند # لندن ، ایرنا: 12 خرداد 1378 برابر با 2 ژوئن 1999 کتاب " جغرافیای سیاسی دریایی، امنیت و سرزمین گرایی در خلیج فــارس" که این هفته به طور همزمان در انگلستان و آمریکا منتشر شد، با بررسی دقیق مرزبندی کشورهای منطقه خلیج فارس و ادعاهای ارضی در این منطقه ، مـــوضوع جزایر تنب بزرک ، تنب کوچک و ابوموسی را مورد بررسی قرار داده است.
این کتاب را که به زبان انگلیسی منتشر شده است ، دکتر " پیروز مجتهد - زاده "، پژوهشگر ایرانی مقیم لندن و مدیرعامل بنیاد "یوروسویک urosevic " به رشته تحریر درآورده و اولین کتابی است که ضمن بحث درباره مفاهیم عمومـی جغرافیای سیاسی دریایی ، تمرکز گسترده ای روی مباحث ایران و مرزهای دریایی خلیج فارس دارد.
در این کتاب تمرکز اصلی برروی مطالعه مرزها و مسائل و منافع ایران در منطقه قرار داده شده و برای نخستین بار در غرب موضوع " ایران " از دیـــد منافع ایران مورد بحث قرار می گیرد.
پیش از این، یک کتاب به زمان انگلیسی توسط دکتر " جرالد بلیـــک " از دانشگاه "دارهام" بریتانیا درباره جغرافیای سیاسی دریایی منتشر شده بـود که مربوط به همه جهان است و موضوع خلیج فارس به صورت مختصر در آن مـــورد بحث قرار گرفته بود. کتاب دیگری نوشته "ریچارد اسکافیلد" در زمینه سرزمین گرایی در خلیج فارس نوشته شده که آن هم به مطالعه مرزهای خشکــــــی میان کشورهای عربی محدود است. لذا کتاب جدید تفاوتهای اساسی با آن کتـب دارد و ضمن بحث برروی مفاهیم عمومی ، تمرکز گسترده ای بر روی موارد ایرانـــــی و مرزهای دریایی در خلیج فارس شده است.
کتاب " جغرافیای سیاسی دریایی ، امنیت و سرزمین گرایی در خلیج فارس " در چهار بخش و ده فصل تنظیم شده است که با یک مقدمه مفصل و یک نتیجه گیــری و فهرست منابع همراه است .
در مقدمه این کتاب، اوضاع ژئوپولتیک جهان در دهه 90 بررســــی شده و اهمیت ایجاد اتحادیه ای دفاعی در خلیج فارس با شرکت ایران و همه کشــورهای عربی بدون شرکت هیچ کشور غیرکرانه ای یا فرامنطقه ای مورد بحث قرار گــرفته است .
در بخش نخست این کتاب مرزهای موجود از دهانه "فاو" تا حــدود پاکستان به اختصار معرفی شده و آنگاه به اهمیت نقش تنگه هرمز در رابطه ژئوپولتیکی دراز مدت ایران و کشورهای عربی پرداخته شده است و اتهاماتی که در دهه 90 علیه ایران مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش دوم کتاب ، به بحثی در زمینه پیدایش کشورها و مرزها در خلیج فارس اختصاص دارد. در پایان این بخش مجموعه قوانین دریایی ایران مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها مجموعه تدوین شده قوانین دریایی یک کشـور خلیج فارس افزوده شده است و اعتراض دولت آمریکا به آن و پاسخ دولت ایـران به آن اعتراضیه نیز که در سازمان ملل به ثبت رسیده، در ادامه آن درج شـده است .
در بخش سوم کتاب ، به مطالعه چگونگی پیدایش دو کشور قطــــر وبحرین و مطالعه روند پیدایش و شکل گیری اختلافات گسترده مرزی و سرزمینی ایــــن دو کشور اختصاص دارد که یکی ازپیچیده ترین موارد از اختلافات مرزی دریایــی در جهان است .
در بخش چهارم کتاب، به مطالعه گسترده ادعاهای امارات عربی متحده نسبت به جزایر تنب و ابوموسی پرداخته شده است.
نویسنده کتاب در این بخش با معرفی صدها سند دولتی از انگلیس، ایران و کشورهای عربی ، بحث مستدلی را ارایه کرده است و معرفی اسناد جــــدیدی در این زمینه جای تردیدی در حقانیت ایران نسبت به مالکیت جــــزایر سه گانه باقی نمی گذارد.
در بخش اسناد ضمیمه که مباحث کتاب را تقویت می کند، شامـــل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تصویب نامه مجلسین ایران درمورد بحـرین و بازپس گرفتن ادعا نسبت به آن سرزمین ، هفت سند مربوط به تفاهم نامه 1971 ایـران و شارجه در مورد جزیره ابوموسی ، فهرست کاملی از نقشه های رسمــــی و نیمه رسمی دولتی و دانشگاهی بریتانیا و در تایید مالکیت ایران بر جزایـر تنب و ابوموسی و متن مذاکرات جلسه 9 دسامبر 1971 شورای امنیت سازمان ملــــل متحد در قبال شکایت چهار کشور عربی علیه ایران در مورد جزایـــر و رد این شکایت می شود .
در پایان کتاب نیز فهرستی کامل و طولانی از منابع مورد استفاده افزوده شده است که معرفی سودمندی از فرهنک شناسی خلیج فارس به زبانهای فارســی و انگلیسی به همراه معرفی برخی منابع عربی است .
دکتر پیروز مجتهد زاده، نویسنده این کتاب ،پیش از این نیز کتاب دیگری به زبان انگلیسی درباره جزایر تنب بزرک ، تنب کوچک و ابوموســـی به زبان انگلیسی تالیف کرده که به زبان های فارسی و عربی ترجمه شده است.
ع / و
۰ نفر