۴ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5704514
T T
۰ نفر

واکسن نوترکیب "تب برفکی" در ایران ساخته شد

۴ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5704514
واکسن نوترکیب "تب برفکی" در ایران ساخته شد # تهران ، ایرنا: 4 اسفند 1378 برابر با 23 فوریه 2000 واکسن نوترکیب تب برفکی fmd برای نخستین بار در ایران ساخته شد.
رئیس انجمن بیوتکنولوژی در حاشیه نخستین همایش بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مراحلی از اجرای این طرح برای انتقال ژن از ویروس حامل بیماری به داخل باکتری غیر بیماری زای "ای کولای e-coli و تولید آنتی ژن ویروس در سطح باکتری به پایان رسیده است و مرحله کنترل را طی می کند.
" علی اکبر محمدی " گفت : دستاورد این طرح می تواند به عنوان نخستین واکسن نوترکیب ایران تا سال آینده وارد بازار شود.
وی افزود:تعدادی از طرحهای انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی در مراحل پایانی است و بزودی وارد مرحله بهره برداری می شود.
رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران ، طرح تولید واکسن ژنتیکی "دی.ان.ا" ، واکسن های نوترکیب و تولید مواد ضد ویروسی (انترفرون )، انسولین، تولید پروتئین تک سلولی (اس.سی.پی ) و آنزیم های مختلف را تعدادی از این طرحها دانست که تا سال آینده به بهره برداری می رسند.
وی گفت: بیشتر این طرحها در سطح ملی به اجرا درمی آید و هزینه آن از شورای پژوهش های علمی ریاست جمهوری و کمیسیون های تخصصی این شورا تامین می شود.
در 3 سال گذشته 40 میلیارد ریال از سوی شورای پژوهش های علمی ریاست جمهوری به اجرای طرحهای بیوتکنولوژی اختصاص یافته است.
رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران ، واکسن آنفلوانزای طیور را از طرحهای بیوتکنولوژی نام برد که به مرحله تولید انبوه رسیده است .
محمدی درباره صرفه جویی ارزی طرحهای بیوتکنولوژی گفت: تنها واکسن هایی که درموسسه رازی تولید می شود، سالانه 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در بردارد.
محصولات بیوتکنولوژی هم اکنون با سرمایه گذاری بیش از 400 میلیارد دلار بیشترین حجم مبادلات را در جهان به خود اختصاص داده است که این امر نشانگر اهمیت بیوتکنولوژی و زود بازدهی این صنعت در مقایسه با سایر صنایع است.
انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با کمیته های تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی، کشاورزی، دام و آبزیان، صنعت و معدن و علوم پایه ، فعالیت می کند.
این انجمن دارای 350 عضو از متخصصان داخلی است که در دانشگاه های علوم علوم پزشکی، مراکز پژوهشی و بخش های خصوصی به فعالیت های بیوتکنولوژی اشتغال دارند.
. ز .
۰ نفر