۲۹ بهمن ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5743060
T T
۰ نفر
یک مقام ترکیه همکاری آمریکا در دستگیری اوجالان را تائید کرد # نیویورک ،ایرنا : 29 بهمن 1377 برابر با 18 فوریه 1999 وابسته مطبوعاتی نمایندگی ترکیه در سازمان ملل اعلام کرد: سازمان هـای اطلاعاتی آمریکا با نیروهای امنیتی ترکیه در تعقیب و دستگیـــری " اوجالان" همکاری داشته اند .
این مقام نمایندگـــی تــرکیه در سازمان ملــل گفت : نظارت سازمان های بین المللی بر محاکمه عبدالله اوجالان، رهبر بازداشت شده کرد، امــکان پذیر است .
" صادق آکچین " وابسته مطبوعاتی نمایندگی ترکیه در سازمان ملــل، روز چهارشنبه در گفت و گویی اختصاصی با ایرنا در نیویورک گـــــفت: اوجالان در ترکیه و تحت قوانین این کشور محاکمه خواهد شد و جلسات ایـن محاکمه به روی نمایندگان رسانه های همگانی ترکیه باز خواهد بود .
وی، در پاسخ به این سووال که آیا به سازمان های بین المللی اجـازه داده خواهد شد بر جریان محاکمه نظارت کنند گفت : چنین چیزی غیر ممکن نیست گرچه درضرورت آن تردید وجود دارد .
وی، تاکید کرد: زمانی که جلسات محاکمه کاملا بر روی رسانه های داخلــی و حتی خارجی باز باشد، شاید نیازی به نظارت سازمان های بین المللی وجــود نداشته باشد .
وی، در واکنش به این گزارش ها که آمریکا و انگلیس به ترکیه در دستگیری اوجالان کمک کرده اند هر گونه نقش اسراییل را منکر شد، اما، پذیـــــرفت که سازمان های اطلاعاتی آمریکا و ترکیه احتمالا در تعقیب اوج آلان و تعیین مکان او همکاری داشته اند .
وی، در پاسخ به سووال دیگری در رابطه با وضعیت اسرارآمیـــــزی که بر چگونگی دستگیری اوجالان در کشور کنیا وجود دارد گفت: نقطه اصلــــی در این ماجرا فشار دیپلماتیک ترکیه بود که باعث شد هیچ کشوری نخــواهد اوجالان را بپذیرد .
مقام ترک، همچنین افزود : ماموران امنیتی ترکیه وی را به هــــر کشور جهان که می رفت تعقیب می کردند و زمانی که یونان او را از سفارت خــود در نایروبی بیرون کرد ، این ماموران توانستند در راه سفارت یـونان و فرودگاه به شیوه ای مهارت آمیز وی را دستگیر کرده و به ترکیه منتقــل کنند . وی از جزئیات این عملیات اظهار بی اطلاعی کرد .
وی، در پاسخ به این سوال که آیا اوجالان با مجازات مرک مواجه است گفت: مجازات اعدام سالهاست در ترکیه اجرا نشده و گمان نمی رود در مورد اوج آلان نیز اجرا شود .
" آکچین " ابراز امیدواری کرد محاکمه اوجالان آغاز جنبشی بــــرای لغو رسمی مجازات اعدام در ترکیه باشد .
وی، در پاسخ به این سووال که آیا امکان مذاکره دولت ترکیه و کــردهای جدایی خواه این کشور وجود دارد، گفت: استقلال طلبی خواسته کردهای تـــرکیه نیست، بلکه شعار حزب کارگران کرد ترکیه است که یک حزب مارکسیست لنینیست و تروریست است .
وی، این موضوع را که کردهای ترکیه تحت تبعیض هستند رد کرد و گــــفت: تنها چیزی که در این باره می توان گفت، این است که مناطق کردنشین شــــرق ترکیه از نظر اقتصادی فقیر است وگرنه هیچ تبعیض دیگری برای کردها وجـــود ندارد .
وی، تاکید کرد که بعضی از مقام های درجه اول ترکیه و از جملـــه رییس مجلس ملی این کشور کرد یا نیمه کرد بوده اند و هستند و کردها در بازرگانـی کشور فعال هستند و بعضی از آنها صاحبان سرمایه های کلان می باشند .
" آکچین "، تاکید کرد: شعار استقلال طلبی حزب کارگران کرد ترکیه مـورد قبول اکثریت مردم کرد این کشور نیست .
ع / و
۰ نفر