۲۲ دی ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5782247
T T
۰ نفر
استانداراکیناوا: رای مخالفان ساخت پایگاه امریکایی قابل احترام است # اکیناوا- ایرنا 22 دی 1376 برابر با 12 ژانویه 1998 استاندار اکیناوای ژاپن گفت: رای منفی مردم شهر "ناگو" در زمینـه ساخت یک پایگاه نظامی امریکایی در این منطقه قابل احترام است.
"ماساهیده اوتا" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: احترام به نتیجه همه پرسی در قانون نیز تصریح شده است.
9/52 درصـد مردم شهر"ناگو" ماه گذشته در جریان یک همه پرسی به طرح ساخت یک پایگاه امریکایی که دولت ژاپن از ان حمایت می کرد ، رای منفی دادند.
"تتسویا هیگا" شهردار "ناگو " پس از ان که در جریان دیدار بانخست وزیر ژاپن متقاعد شد که باید با انتقال پایگاه چرخبالهای امریکا ازمرکزاکیناوا به ساحل شهرش موافقت کند ، از سمتش استعفاء کرد.
استاندار اکیناوا گفت ، در انتخابات اینده شهرداری "نــاگو" از نامزدی حمایت می کند که مخالف ساخت پایگاه امریکا در این شهر باشد.
وی تاکید کرد ، نظر نهایی در مــورد ساخت پایگاه چرخبال شنـاور در این منطقه را پس از بررسی افکار عمومی اعلام خواهد کرد.
کارشناسان سیاسی معتقدند که با توجه به افزایش شمار مخالفان ساخت پایگاه مذکور در شهر ناگو ، استـاندار اکیناوا بـه احتمال قوی با ساخت ان مخالفت خواهد کرد.
بر اساس امارهای رسمی ، در حال حاضر بیش از 75 درصـد از 47 هزار نظامی امریکایی مستقر در ژاپن در جزیره اکیناوا قرار دارند.
مردم و مقام های اکیناوا پیشتر با انجام راهپیمایی و شرکت در همه پرسی خواستار کاهش شمار نظامیان امریکایی از این جزیره شده بودند.
مقام های رسمی توکیو و واشنگتن در واکنش به مخالفت هـای مـردمی تصمیـم گرفتند تا پایگاه چرخبال های امریکایی "فوتن مـا" را از شهــر" ناها" مرکز اکیناوا به سواحل شهر "ناگو" در شمال اکیناوا منتقل کنند.
* 139 *
۰ نفر