۲۰ فروردین ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5791750
T T
۰ نفر
ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی چینی ، سرامیک و شیشه ایران گشایش یافت # تهران - ایرنا 20 فروردین 1375 برابر با هشتم آوریل 1996 ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی سرامیک ، چینی و شیشه ایران روز دوشنبه با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنایع و یحیی ال اسحاق وزیر بازرگانی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران گشایش یافت.
در مراسم گشایش این نمایشگاه نعمت زاده بااشاره به قدمت صنعت چینی ، سرامیک و شیشه در ایران و مزیت های نسبی ان در خصوص وضعیت صنعت کاشی کشور گفت در سال گذشته 46 میلیون متر مربع کاشی در کشور تولید شده که نسبت به سال 73 از 23 درصد رشد برخوردار است .
وی افزود سال گذشته پنج میلیون متر مربع کاشی به خارج صادر شد که نسبت به سال 73 ، 45 درصد رشد نشان می دهد نعمت زاده گفت با انجام برنامه ریزی های لازم درسال جاری به راحتی 20 میلیون متر مربع کاشی قابل صدور خواهد بود .
وی تصریح کرد در زمینه صدور کاشی هدف مورد نظر کسب مقام سوم جهان است و بنابراین باید به رقم صادرات سالانه بیش از 100 میلیون مترمربع فکر کرد.
وزیر صنایع میزان تولید چینی بهداشتی در سال گذشته را 40 هزار تن ذکر کرد و افزود این رقم نسبت به سال 73 از 11 درصد رشد برخوردار است .
وی گفت میزان صدور چینی بهداشتی در سال 74 نسبت به سال قبل از ان 30 درصد کاهش داشت که باید این امر مورد بررسی قرارگیرد .
وزیرصنایع میزان تولید ظرف چینی در ایران را 25 هزار تن بیان کرد و افزود تولید ظرف چینی در سال 74 در مقایسه با سال پیش از ان 30 درصد رشد داشت و 500 تن ان به خارج صادر شد .
وی افزود این میزان صادرات در مقایسه باسال قبل از ان 60 درصد رشد نشان می دهد و این در حالیست که تایکی دو سال پیش کشور متکی به واردات این محصول بود .
نعمت زاده میزان تولید شیشه جام کشور در سال گذشته را 240 هزار تن عنوان کرد و گفت در سال جاری تولید شیشه جام به 250 هزار تن افرایش می یابد.
وی افزود در سال 74 معادل دو میلیون و 400 هزار دلار شیشه جام به خارج صادر شد که در مقایسه با سال 73 که این رقم معادل 500 هزار دلار بود، چهار برابر افزایش داشت .
وی گفت پیش بینی می شود صدور این کالا در سال جاری نسبت به سال 74 دو تا سه برابر افزایش یابد .
وزیر صنایع اظهارداشت در سال جاری با راه اندازی دو طرح تولید شیشه شناور کل مصرف شیشه شناور، ایینه ، شیشه ساختمان و خودرو در داخل تولید خواهد شد .
وزیر صنایع اضافه کرد با سرمایه گذاری 15 میلیون دلار کل شیشه های دارویی مورد نیاز هم اکنون در داخل کشور تولید می شود و صادرات ان نیز در سال جاری شروع خواهد شد .
وی با تاکید بر لزوم ارتقا کیفیت تولیدات کریستال و بلور خاطر نشان ساخت با افرایش کیفیت این کالا می توان ان را جایگزین صادرات شیشه های ارزان قیمت نمود .
وی گفت تولید شیشه های ایمنی خودرو از سال گذشته در کشور اغاز شده و امید می رود درسال جاری کل نیازهای کشور در این زمینه در داخل تولید شود.
وزیر صنایع همچنین بااشاره به اینکه چینی ایران رتبه اول در جهان را به دست اورد ، تصریح کرد اگرچه تیتر روزنامه ها حاکی از این امر بود با این حال این ادعا وجود ندارد که کشور در این زمینه اول است و با وجود کارنامه موفق پنج سال گذشته باید صنعتگران در این زمینه بیشتر فعالیت کنند .
در این مراسم وزیر بازرگانی نیز بر لزوم توسعه صنعت چینی برای گسترش صادرات غیر نفتی کشور تاکید کرد و گفت دولت موظف است برنامه اقتصاد بدون نفت را تنظیم و برای اجرا ابلاغ کند .
وی افزود در جهت رونق صادرات غیر نفتی کشور تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است که در چند روز اینده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد .
ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی چینی ، سرامیک و شیشه با حضور 158 شرکت در فضایی به وسعت 11 هزار متر مربع تشکیل شده است.
۰ نفر