۱ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5805648
T T
۰ نفر
یک روزنامه آمریکایی از حاکم بودن جوی از آشفتگی و هرج و مرج بر کاخ "کرملین" ابراز نگرانی کرد # نیویورک - ایرنا یکم شهریور ماه 1375 برابر با 22 آگوست 1996 روزنامه " نیویورک تایمز " با خطرناک خواندن حکم فرمایی جوی از آشفتگی و هرج و مرج بر کاخ "کرملین" برای آینده روسیه و جهان، از رهبران سیاسی مسکو خواست هرچه سریعتر با ایجاد یک جو سالم حکومتی ، روسیه را از گرداب کنونی نجات دهند.
این روزنامه آمریکایی در سرمقاله روز چهارشنبه خود که با عنوان " بی نظمی در کرملین " به چاپ رسید بیماری و غیبت " بوریس یلتسین " رییس جمهور روسیه و جنک قدرت دستیارانش در کرملین و نیز عملیات خودسرانه فرماندهان نظامی این کشور در جمهوری چچن را از جمله عوامل بروز این هرج و مرج دانسته است.
"نیویورک تایمز " ضمن رد تاکید سخنگویان مختلف دولت روسیه مبنی بر اغراق آمیز بودن خبر بروز هرج و مرج در کاخ کرملین و دامن زدن ان توسط " الکساندر لبد " مشاور امنیتی " یلتسین " و نیز خطرناک نبودن وضعیت جسمانی رییس جمهوری روسیه، اوضاع کنونی را که چند هفته پس از پیروزی مجدد "یلتسین" در انتخابات ریاست جمهوری بوجود آمد "ناخوشایند و نگران کننده" توصیف کرد.
دراین سرمقاله اضافه شده است که هرچند در حال حاضر چنین تصور می شود که "یلتسین " تنها برای چند روز استراحت به خارج از مسکو رفته است ولی وجود نشانه هایی در مورد بی نظمی در کرملین و نیز وضعیت جسمانی ضعیف "یلتسین" را به هیچ وجه نمی توان کتمان کرد.
" نیویورک تایمز " حالت خواب آلود و بی تحرک و بی روح " یلتسین " در برنامه تلویزیونی عمومی اخیر را گواه تغییر شدید وضعیت جسمانی وی دانست.
دراین سرمقاله اظهارات روز سه شنبه " لبد " در تایید عدم امضای حکمی از سوی " یلتسین " در مورد تشدید عملیات ارتش روسیه در چچن به عنوان یک بحران جدید، یاد شده است.
" لبد " مشاور امنیتی کاخ کرملین از اوایل ماه جاری پس از شروع مجدد جنک چچن کوشیده است به این جنک پایان دهد.
" نیویورک تایمز" در ادامه می نویسد: هر چند خطوط اختلاف های کنونی در کرملین مشخص نیست و این امر در طول تاریخ کم سابقه نبوده است ولی یک مساله کاملا روشن است و آن ناراحتی شدید رهبران نظامی روسیه از شکست ارتش این کشور در "گروزنی" و تاکید آنها بر انجام یک ضد حمله قدرتمندانه علیه جدایی خواهان است.
در این سر مقاله از رهبران نظامی و سیاسی روسیه مصرانه خواسته شده است به کشمکش های خود پایان داده و به فکر حل مشکلات جدی این کشور در پی ناتوانی موقت یا دایمی رهبر منتخب سیاسی روسیه باشند.
"نیویورک تایمز" در خاتمه هشدار داد که چنانچه "ویکتور چرنومیردین" نخست وزیر روسیه به دلیل عدم برخورداری از قدرت کافی قادر به جمع کردن توان دولت و حل اختلاف های موجود بین " لبد " و ارتش روسیه نباشد ، این اختلاف ها بیش از پیش تشدید خواهد شد.
۰ نفر