۱۵ آذر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5851406
T T
۰ نفر
کنگره بزرگداشت ملامحمد فضولی در تهران گشایش یافت # تهران - ایرنا 15/ 9/ 74 برابر با ششم دسامبر 1995 کنگره بزرگداشت حکیم ، عارف و شاعر نامدار ملامحمد فضولی روز چهارشنبه با حضور وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران گشایش یافت .
درمراسم گشایش این کنگره پیام اقای هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری خطاب به شرکت کنندگان توسط دکتر اژه ای مشاور فرهنگی رییس جمهور قرائت شد .
در این پیام امده است : کلام فضولی مشحون از معارف و اندیشه های تشیع می باشد و او پرورش یافته فرهنک شیعی است. تسلط فضولی به زبانهای سه گانه عالم اسلام و خلق اثاری به هر سه زبان او را به حلقه رابط جهان اسلام تبدیل کرده است .
در قسمت دیگری از این پیام امده است : پیشنهاد یونسکو در مورد برگزاری مراسم بزرگداشت پانصدمین سال تولد این هنرمند شیعی احترام به مردی است که در تمام دوران حیات پرثمر خویش به هرجا قدم نهاد پیام عشق و محبت و دوستی و ولایت ائمه را منتشر کرد .
گرامیداشت این هنرمند بزرک در کشورهای همسایه نشان از نفوذ معنوی وی و ارزش اثار اوست و جمهوری اسلامی ایران با برگزاری مجمع بزرگداشت این عالم و پارسی سرای هنرمند ، بخشی از دین خود را به این بزرگمرد فرزانه ادا می کند .
پس از قرائت پیام رییس جمهور، سید مصطفی میرسلیم وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی درسخنانی گفت : محمد بن سلیمان بغدادی متخلص به فضولی در سه فرهنک پارسی ، ترکی و عربی صاحب نام است و فضولی به مقتضای جغرافیای زادگاهش /عراق /هر سه زبان را به خوبی اموخته و با لطایف ادبی و حکمت و معارف مندرج در این زبانهابه خصوص فرهنک و معارف اسلامی اشنا شده و اثار ارزنده ای رااز نظم و نثر در این زبانها از خود به یادگار گذاشته است .
وی افزود : این ترک پارسی گو که از طایفه ترکمنان بیات و اصلا اذربایجانی بود در شهر مقدس کربلا ولادت یافت . در بغداد و حله به تحصیل پرداخت و چنانچه خود ارزو داشت در همان زادگاهش کربلا به خاک سپرده شد.
میرسلیم با بیان این مطلب که فضولی با فرهنک و معارف اهل بیت اشنایی کامل داشت ودر الهیات و کلام اسلامی گرایش شیعی داشت ، گفت : فضولی به مناسبت شیعی بودنش هیچگاه به دربار عثمانی راه نیافت نه انها به او چندان نظر داشتند و نه او به نظر انان چندان اعتنایی داشت .
وی افزود: فضولی از شیعیان 12 امامی بود و بزرگترین شاعر غنایی ترک زبان و از بنیانگذاران ادب منظوم ترکی اذربایجانی محسوب می شود .
در این مراسم همچنین پیام مجمع جهانی اهل بیت توسط حجه الاسلام معزالدین قرائت شد در این پیام امده است : متاسفانه چهره حکیم فضولی در کشور ما تاکنون به گونه شایسته شناخته و شناسانده نشده است و اثار این شاعر و عالم گرانقدر انگونه که باید در دسترس دوستداران ادبیات شیعه قرار نگرفته است.
در پیام مجمع جهانی اهل بیت امده است : زدودن غبار غربت از سیمای نمایندگان بزرک فرهنک و ادب اسلامی ایرانی مسوولیتی است که اساتید و پژوهندگان و نیز مسوولان فرهنگی نباید از ان غفلت ورزند .
در پایان این مراسم نمایندگان هیاتهای میهمان از کشورهای ترکمنستان تاجیکستان ، ازبکستان ، جمهوری اذربایجان و ترکیه نیز پیامهایی خطاب به شرکت کنندگان بیان کردند.
کنگره ملامحمد فضولی که با همکاری انجمن دوستی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری اذربایجان امروز در تالار وحدت تهران گشایش یافت تا روز جمعه ادامه دارد .
۰ نفر