۱۶ آذر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5851522
T T
۰ نفر
ولایتی :پژوهشگران در راه نمایاندن سیمای اصیل " ملامحمدفضولی "تلاش کنند # تهران - ایرنا 16/ 9/ 74 برابر با هفتم دسامبر 1995 دکتر "علی اکبر ولایتی" وزیر امورخارجه روز پنجشنبه در کنگره بزرگداشت پانصدمین سالگرد تولد"ملامحمدفضولی" در تهران از پژوهشگران خواست درراه نمایاندن سیمای اصیل این عالم ،عارف و شاعر اسلامی تلاش کنند.
وی با ارایه مقاله ای با عنوان "بدایع اندیشه های شیعی در افرینش ادبی ملامحمدفضولی " شاعران را نیز به پیروی از این سلف پاک فرا خواند.
وزیر امورخارجه اظهار داشت :"چنانکه اعتراض و عصیان در برابر سلاطین و حکام جائر در متون و نصوص توصیه شده و تاریخ تحرکات اسلامی پیشتاز بودن شیعه ال عبا را اثبات می کند، شاعران شیعه نیز دراین راه به شیوه های گوناگون از سنت و سیره امامان خود تاسی جسته اند.
وی گفت : فضولی سالوس پیشگی و دین فروشی حکام فاسق وقت راکه غاصبانه به کرسی خلافت مسلمانان نشسته بودند به صراحت افشاء می کند و به عنوان کسی که خود در خاندانی عالم تربیت یافته و باافریدن اثری ممتاز به نام "مطلع الاعتقاد" در علم کلام پایه علمی خود را نیز به اثبات رسانیده ، به اعتراض علیه ان اسلام پناهان دروغین برخاسته است .
وی افزود: این ازادگی در اینه شعر فضولی چندان تلالویی یافته که شاید به جرات بتوان فضولی را از زمره بیرق داران شعر مقاومت ادب فارسی و ترکی و عربی شیعی به شمار اورد.
ولایتی گفت : فضولی در دوره ای که برخی از علمای عصر از تشکیلات اوقاف دولت عثمانی مستمری می گرفتند به گواهی ،نامه های خود به اشخاصی مانند مصطفی جلالزاده چلبی یا نشانجی پاشا و دیگران از فساد ان دربار یاد می کند و می گوید: "سلامشان کردم از اینکه رشوه نبود نگرفتند." وزیر امورخارجه در ادامه اظهار داشت :حکیم و شاعر شامخ ملامحمدفضولی دفاع از ولایت را در سخت ترین شرایط سیاسی فراموش نکرده و در مقیاس حکومت های وقت باخریدن خطرها ، افکار خود را بیان کرده است .
کنگره سه روزه بزرگداشت پانصدمین سالگرد تولد ملامحمد فضولی فردا به کار خود پایان می دهد.
۰ نفر