۹ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6113913
T T
۰ نفر
یک کارشناس : کشندگی بیماری هاری قطعی و اجتناب ناپذیر است ........................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/07/1390 اجتماعی.دانشگاه علوم پزشکی.هاری شیراز- کارشناس بیماری های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی شیرازاعلام کرد : میزان کشندگی بیماری هاری بسیار بالا و صد درصد است بطوری که پس از ظهورنشانه های بالینی درانسان و یا حیوان، درمان امکان پذیر نیست ومرگ اجتناب ناپذیرخواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، مرضیه عطا الهی افزود: بیماری هاری فقط با واکسیناسیون سریع و به موقع بعد ازگزش قابل پیشگیری است.
او اظهار داشت : هاری یکی ازبیماری های مشترک بین انسان و حیوان و یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است که مخصوص گوشت خواران اهلی و وحشی است و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار بطور تصادفی و غالبا از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.
وی با اشاره به این که ، گاز گرفتن و پنجه کشیدن توسط حیوان هار از اصلی ترین راه های انتقال این بیماری است ، گفت: ویروس بین سه تا 10 روز قبل از بروز علایم بالینی ، در بزاق سگ و گربه هار وجود دارد و فرد در صورت گزیده شدن توسط این حیوانات ، می تواند بیماری را انتقال دهد. به گفته این کارشناس ، پنجه های آلوده به بزاق درگربه هار نیز به علت لیسیده شدن توسط گربه، همانند دندان سگ و گرگ، می تواند آلوده به ویروس هاری باشد.
عطاءالهی اظهارداشت : در استان فارس در سال 89 بیش از 9هزار و 100 مورد حیوان گزیدگی ثبت و گزارش شده است که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی در واحد بیماری های واگیر و مراکز درمان پیشگیری از هاری در سطح استان، با واکسیناسیون و پیگیری به موقع و آموزش جامع عموم مردم و به ویژه افرادی که مورد گزش قرار گرفتند و خانواده های آنها، موارد مثبت هاری در انسان در سال 89 به رغم تعداد زیاد گزش ها، صفر بوده است. عطاءالهی بیان داشت: از سال ها پیش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به منظور پیشگیری و درمان بیماری هاری نسبت به راه اندازی مرکز شبانه روزی درمان و پیشگیری هاری درشهرستان شیراز و درمرکز بهداشت شهدای والفجر این شهر ودر مراکز بهداشت سایر شهرستان های این استان اقدام کرده است.
این کارشناس بیماری های مشترک انسان و دام از مردم خواست درصورتی که توسط حیوانات اهلی و یا وحشی دچار حمله و یا گاز گرفتکی شدند، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی شهری و یا روستایی مراجعه کنند. ک/1 677 /679
۰ نفر