۱۷ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6116140
T T
۰ نفر
دروغی بزرگ ؛ لاغر شدن سریع با نسخه‌های کاذب ماهواره ای! .......................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/07/1390 اجتماعی.لاغری.ماهواره.دارو تهران - امروزه با تنوع داروها و نوع جذب مشتری در ماهواره ، تب استفاده از محصولات و داروهای ماهواره‌‌ای بالاتر رفته است، به طوری که مردم بی آنکه بدانند آیا استفاده از این ...
داروها کارشناسی شده است یا خیر، تبلیغات کارشناسی‌تر شده در جذب مشتری را جدی می‌گیرند، بی آنکه بدانند این تبلیغات برعکس نحوه تبلیغشان، معجزه گر نیست ، و حتی ممکن است در آینده دور و نزدیک برای آنان مشکلات جسمی و روحی بوجود آورد.
به گزارش ایرنا، این روزها شبکه های ماهواره ای با افزایش تبلیغات خود به قولی کاسبی خود را افزایش داده اند به گونه ای که این کاسبی آنها در عموم موارد به قیمت تهدید جان مصرف کنندگان کالاهای عرض کننده از سوی آنها تمام می شود ،این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت حتی داروخانه ها هم حق فروش برخی داروها مانند داروهای ضدچاقی و ترک اعتیاد و تجویز درمان آنرا ندارند، در حالی که شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر تبلیغات دارویی خود را بر اساس همین مسائل تعریف می‌کنند.
مسئولان وزارت بهداشت تاکید می‌کنند ؛ بیشتر داروهایی که به این طریق به دست مردم می‌رسد، داروهای لاغری و ضدچاقی است که در این زمینه مردم باید در نظر داشته باشند این داروها را از پزشک متخصص دریافت کنند.
در واقع از یک سو، متاسفانه بیشتر داروهای قاچاق، داروهای ماهواره‌ای است و از طرف دیگر، برخی از مردم به راحتی و با اعتماد با شماره تلفنی که اعلام می‌شود، تماس می‌گیرند و به صورت پیک ، محصول موردنظر را دریافت می‌کنند.
این داروها معمولا غیرمجاز هستند یا مواد موثره ندارند یا مواد موثره غیرطبیعی دارند که در این زمینه توصیه می‌شود مردم به هیچ‌وجه از طریق ماهواره و با یک تماس داروهای مورد نیاز خود را دریافت نکنند.
داروهایی که در شبکه های مختلف ماهواره ای تبلیغ می شود، غیر قانونی بوده و فاقد مجوز فروش در بازار دارویی کشور هستند و از همه مهمتر مشخص نیست این داروها در چه کارخانه ای تولید می شود. بنابراین هنگامی که عارضه ای در مصرف کننده ایجاد کند، نمی توان این امر را پیگیری کرد.
رییس انجمن داروسازان ایران در این باره می‌گوید: یک اصلی هست که رسانه ها باید آن را حتی در مدارس اطلاع رسانی کنند تا اینکه ملکه ذهن افراد شود و آن این است که هر کالایی از جمله مواد غذایی، دارویی و آرایشی _ بهداشتی را که مردم می خواهند خریداری کنند، باید شماره تولید، بهره‌برداری و مجوز داشته باشد. به ویژه باید روی کالاهای وارداتی حتما شماره و مهر وزارت بهداشت روز آن درج شده باشد.
"رهبر مژدهی آذر " می‌افزاید: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به بسیاری از فناوری‌ها دست یافته ایم و اطلاعات علمی در سطح جهانی داریم ، به همین دلیل باید به مردم هشدار دهیم که تنها کالاهایی که مجوز از وزارت بهداشت دارند را خریداری کنند.
او می‌گوید: ماهواره مانند دوره گردها عمل می‌کند، هر چیزی که از ماهواره تبلیغ می‌شود را باید با نظر شک و تردید نگاه کرد زیرا آنها تایید شده نیستند. مژده ای آذر تاکید می‌کند که این نکات باید در تلویزیون به صورت ویژه اطلاع رسانی شود تا از خرید کالاهایی که دارای شک و شبهه است، جلوگیری شود. بسیاری از پزشکان می گویند؛ برخی از بیمارانی که تحت تاثیر تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای به مصرف این دارو‌ها گرایش می‌یابند با مشکلی روبرو شده اند.
با این وجود، افزایش میزان فروش داروهایی که در ماهواره تبلیغ می شود و عموما در چهار حوزه کاهش یا افزایش وزن، درمان بیماری‌های جنسی و درمان اعتیاد و جوان سازی متمرکز شده اند، نشان می دهد میزان استقبال مردم از این داروها، هر روز زیادتر می شود. این همه در حالی است که ، وزارت بهداشت و درمان، مطابق قانون باید هر دارویی که وارد چرخه توزیع داروخانه ها شود را استاندارد گذاری کرده و به آن پروانه توزیع بدهد. ولی داروهای غیر قانونی فعلی که در ماهواره ها تبلیغ می شود، دارای استانداردهای لازم و پروانه وزارت بهداشت نیستند.
در بسیاری از موارد استفاده از این داروها توسط بیماران منجر به تشکیل پرونده قضایی برای شرکت های توزیع کننده آنها شده است در سال های گذشته استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی تقلبی و همچنین داروهایی که در شبکه‌های ماهواره ای تبلیغ می شوند ،بسیار گسترش پیدا کرده و مردم بدون اطلاع و آگاهی از کیفیت این داروها اشتیاق زیادی برای مصرف این نوع داروها در بازار پیدا کرده اند.
این داروها هرگز معجزه کننده نیستند و نه تنها موجب درمان بیماری‌ها نمی شوند، بلکه تنها جنبه تبلیغاتی دارند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای را رصد و موارد تخلف را مشخص می‌کند و اطلاع‌رسانی کاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و اگر جایی قانون و مقررات نادیده گرفته شود، برخورد لازم انجام خواهد شد.
دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند و درباره تخلف از قانون هم تذکر لازم داده می‌شود که نمونه آن تذکر به داروخانه‌هایی است که برخی کالاها و داروها را تبلیغ می‌کنند.
وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص‌کردن موارد تخلف است و برخورد با متخلفان در حیطه مسئولیت دستگاه‌های دیگر قرار دارد که موارد تخلف به آنها منعکس می‌شود. گاهی اوقات تبلیغات حتی در کتاب‌ها یا نشریات با نام و عنوان مشخص انجام می‌شود که برخورد با این موارد نیز در معاونت مطبوعاتی صورت می‌گیرد.
مسئولان مربوط اعلام می‌کنند که در حال حاضر انواع بازدیدهای مختلف در گمرک، فرودگاه‌، ترمینال و جاهایی که امکان دارد داروهای غیرمجاز وارد کشور شود، انجام می‌شود، برخی داروهای قاچاق نیز از طریق کلانتری‌ها و پیگیری‌های مردمی به وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود که با موارد تخلف برخورد می‌شود، اما به نظر می‌رسد این برخوردها باید بیشتر و شفاف‌تر باشد.
تهرام/م.م.ف/1666
۰ نفر