۲۴ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6118306
T T
۰ نفر

توانمندیهای نابینایان را باور کنید

۲۴ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6118306
توانمندیهای نابینایان را باور کنید ..................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/07/1390 اجتماعی.داخلی.نابینا بیرجند - جمعی از نابینایان بیرجند خواستار توجه مسئولان به توانمندیهای معلولان و افراد نابینا و کم بینا شدند و گفتند: تغییر نگرش جامعه و باور مسئولان به اینکه نابینایی ناتوانی نیست می تواند این قشر را برای دستیابی به اشتغال مناسب امیدوار کند.
جمعی از نابینایان و کم بینایان بیرجند به مناسبت روز جهانی نابینایان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، مهمترین دغدغه خود را اشتغال دانسته و افزودند: هنوز بطور کامل قانون اختصاص سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه های به معلولان رعایت نمی شود.
یک نابینا که در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی مشغول به تحصیل است گفت: وقتی صحبت از اشتغال افراد نابینا یا سایر معلولان می شود تنها کار کردن این افراد در تلفنخانه اداره یا دستگاه مطرح می شود در صورتی که این افراد با مدرک تحصیلی مختلف از مهارتهای دیگری نیز برخوردار است.
"مژگان زنگویی" ضمن قدردانی از مسئولان بهزیستی در پرداخت شهریه دانشجویان، خواستار همکاری و مساعدت این سازمان در پرداخت هزینه های ایاب و ذهاب برای حضور در کلاسهای درس شد.
یک دانشجوی کم بینا هم که در دانشگاه پیام نور بیرجند در رشته علوم تربیتی تحصیل می کند نبود خوابگاه برای دانشجویان دختر نابینا را از مشکلات ذکر کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان از روستاهای اطراف برای تحصیل به مرکز استان می آیند که نبود خوابگاه برای آنان و خانواده شان مشکل ساز است.
"فاطمه رضاپور" با اشاره به مشکل اشتغال نابینایان افزود: نبود شغل و ناامیدی از آینده موجب می شود که انگیزه درس خواندن از افراد نابینا و معلول گرفته شود.
وی ادامه داد: دوری فاصله سرویس دانشگاه از محل ایستگاه تا کلاسهای درس برای دانشجویان نابینا و معلول مشکل ساز است و خطراتی برای عبور و مرور آنان در بر دارد که رفع این مشکل باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.
کم بینای دیگر با مدرک دیپلم گفت: نابینایان برای پرورش استعدادهای خود نیازمند امکانات و توجه بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه هستند.
"تکتم خالدی" افزود: اگر به افراد نابینا و کم بینا فرصت شغلی داده شود آنها می توانند توانمندیهای خود را به اثبات برسانند.
یکی دیگر از افراد کم بینا که در مقطع متوسطه مشغول تحصیل است گفت: نبود کتابهای درشت خط یکی از مشکلات دانش آموزان نابینا در این مقطع تحصیلی است.
"اکرم محمدی" همچنین خواستار پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان نابینا و کم بینا شد و گفت: تا قبل از مقطع دانشگاهی هیچ شهریه و کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان داده نمی شود.
وی گفت: معلولین و افراد نابینا دارای همان امید و آرزو و حقوقی هستند که سایر افراد جامعه دارا می باشند این در حالی است که در بحران مشکلات از جمله بیکاری، معلولان بیش از دیگران صدمه می بینند.
معاون توانبخشی بهریستی خراسان جنوبی هم گفت: 9 درصد جمعیت معلولان این استان را نابینایان و کم بینایان تشکیل می دهند.
"فاطمه رزاقی" تعداد کل معلولان زیر پوشش بهزیستی استان را 14 هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 1000 نفر نفر نابینا و کم بینا هستند.
وی با اشاره به طرح تلفیق اجتماعی و آموزش فراگیر معلولان اظهار داشت: بر اساس سیاستهای آموزشی کشور ، آموزش افراد معلول بصورت تفکیکی از سایر دانش آموزان نیست زیرا هر چه این افراد تعامل بیشتری با افراد جامعه داشته باشند مشکلات آنان نیز در رشد عاطفی و شناخت پذیری کمتر می شود.
وی با اشاره به اینکه 30 نفر نابینا و کم بینا در رشته های مختلف دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند افزود: شهریه این افراد با توجه به درصد معلولیت و وضعیت اقتصادی خانواده از 30 تا 100 درصد از سوی بهزیستی پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: خدمات آموزشی در بخشهای مختلف اعم از بریل آموزی، تحرک و جهت یابی و مهارتهای زندگی در صورت وجود متقاضی به نابینایان و کم بینایان ارائه می شود.
وی با اشاره به تهیه کتابهای بریل برای نابینایان افزود: روابط عمومی بهزیستی کشور اقدام به چاپ کتابهای بریل مورد نیاز دانشجویان کرده اما با توجه به پراکندگی رشته ها و نبود برخی کتابها در استان، فایل صوتی درسها با همکاری دانشجویان تهیه و در اختیار نابینایان قرار می گیرد.
معاوت توانبخشی سازمان بهزیستی خراسان جنوبی، توجه به حرفه آموزی معلولان را از دیگر فعالیتهای بهزیستی ذکر کرد و گفت: در این راستا تفاهم نامه با فنی و حرفه ای منعقد شده تا معلولان با فراگیری مهارتها بتوانند گواهینامه لازم را اخد کنند تا از این طریق با گرفتن تسهیلات خود اشتغالی به اشتغال دلخواه خود دست یابند.
"رزاقی" با اشاره به طرح استعدادیابی معلولان طی سال گذشته افزود: در این ارتباط 30 معلول در بخش هنری شناسایی شدند.
وی با اشاره به قانون اختصاص سه درصد سهم استخدامی دستگاه ها به معلولان افزود: امسال خراسان جنوبی در رعایت این قانون رتبه نخست کشور را کسب کرد که در این بین دانشگاه علوم پزشکی با استخدام 10 نفر بیشترین استخدامی معلولان را به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان افزود: در این راستا با توجه مذاکرات به عمل آمه با معاون عمرانی استاندار امید است با همکاری شهرداری و مردم این مهم محقق شود.
وی توجه مردم و خانواده ها به معلولان و نابینایان را کمک بزرگ به توانمند سازی این افراد ذکر کرد و گفت: فراهم کردن فضای محیط کار و منزل برای معلول و توجه به توصیه های کارشناسان بهزیستی می تواند نقش بسزایی در استقلال معلولان داشته باشد.665/110
۰ نفر