۲۵ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6118718
T T
۰ نفر
56 درصد مردم استان مرکزی به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند ........................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/07/1390 اجتماعی.بهداشت و درمان.مرکز بهداشت.روز جهانی غذا اراک – کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: 56 و سه دهم درصد از مردم این استان با مشکل اضافه وزن و چاقی دست و پنجه نرم می کنند.
"نسرین یادگاری" روز دو شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به مناسبت روز جهانی غذا (24مهرماه) افزود: براساس آخرین آمار مستند 37 و 8 دهم درصد مردم این استان دارای اضافه وزن هستند و 18 و 5 دهم درصد نیز دچار چاقی مفرط می باشند.
وی توضیح داد: چاقی یکی از عوامل مستعد کننده بروز بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و مشکلات اسکلتی و استخوانی است و باید برای مردم استان به عنوان یک عامل جدی تهدید سلامت مطرح شود.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: اگرچه چاقی یکی از مشکلات رو به رشد در تمامی سنین جمعیتی استان است اما آمارها نشان می دهد که این معضل در جمعیت میان سال استان بیش از سایر اقشار است.
یادگاری گفت: فرهنگ نادرست تغذیه و عدم رعایت تناسب مصرف ارکان هرم غذایی، کم تحرکی و گرایش به مصرف فست فودها از دلایل مهم بروز چاقی در استان است.
وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار موجود میزان مصرف نان و غلات در سبد غذایی روزانه خانوار باید بین شش تا 11 واحد باشد که این شاخص در استان مرکزی حداقل 12واحد در روز است.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی میزان مصرف استاندارد میوه ها در روز را بین دو تا چهار واحد اعلام کرد و گفت: مردم استان مرکزی از میوه ها کمتر از یک واحد در روز می خورند.
یادگاری با بیان اینکه شاخص مصرف روزانه سبزیجات برای هر فرد سه تا پنج واحد است افزود: در رفتارهای تغذیه مردم استان مرکزی هر فرد در روز مصرف یک و هفت دهم واحد سبزیجات را دارد.
وی، استفاده بی رویه و غیرمنطقی از چربی ها و مصرف کمتر از حد استاندارد گروه شیر و لبنیات ، پروتئین ها و حبوبات را در رژیم غذایی روزانه از دیگر معضلات تغذیه مردم استان دانست.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی شعار امسال روز جهانی غذا را " قیمت مواد غذایی از بحران تا ثبات" عنوان کرد و افزود: کشور ما نیز همچون سایر کشورهای جهان با نوسانات قیمت مواد غذایی مواجه است و مسوولان باید برنامه های کارآمد را در تامین امنیت غذایی مردم لحاظ کند.ک/3 7154/560/559
۰ نفر