۹ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6134891
T T
۰ نفر
کم تحرکی از عوامل دیابت، سکته مغزی و سرطان است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/09 اجتماعی.وزارت بهداشت.کم تحرکی تهران -مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد کم تحرکی و پشت میزنشینی از جمله علل بروز دیابت، پرفشاری خون، سکته مغزی و سرطان است.
به گزارش روز یکشنبه وزارت بهداشت، از عوارض شایع و مشکل آفرین کم تحرکی و پشت میز نشینی، اضافه وزن و چاقی است زیرا افراد کم تحرک، کالری دریافت شده را مصرف نکرده و این کالری به شکل چربی ذخیره می شود.
چاقی، از عوامل ایجاد دیابت به ویژه دیابت نوع دو است زیرا با افزایش چربی بدن، مقاومت بدن بر اثر هورمون انسولین افزایش یافته و این امر در کنترل قندخون توسط هورمون انسولین اختلال ایجاد می کند.
افراد دچار اضافه وزن نسبت به افراد طبیعی دو برابر بیشتر، احتمال ابتلا به دیابت را دارند و این میزان در افراد دچار چاقی شدید به بیش از 50 برابر می رسد که این بیماری خود زمینه ساز مرگ زودرس، بیماری های قلبی و کلیوی، سکته مغزی و کوری است.
اضافه وزن و چاقی از طریق مکانیسم های متعدد از جمله تاثیر بر سیستم گردش خون و هورمونهای بدن باعث افزایش فشارخون می شود که یکی از شایعترین عوارض چاقی محسوب می شود.
همچنین پرفشاری خون مانند دیابت عامل زمینه ساز بیماری های قلبی و کلیوی است.
مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهش سطح کلسترول خوب خون و افزایش سطح کلسترول بد خون را از عوارض اضافه وزن و چاقی دانست و اعلام کرد: با رسوب کلسترول بد خون در دیواره عروق خونی، خطر ایجاد تصلب شرایین و بیماری قلبی و سکته مغزی بوجود می آید.
سکته مغزی از دیگر عوارض چاقی است که با ایجاد رسوب چربی در جدار سرخرگ های مغزی و تنگ شدن عروق مغزی و در نتیجه کاهش خون رسانی به بخشی از مغز، مانع از رسیدن اکسیژن به مغز شده و سکته مغزی را ایجاد می کند.
چاقی یکی از قابل پیشگیری ترین عوامل ایجادکننده سرطان است و افراد چاق بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند. سرطان پستان، رحم، تخمدان و کیسه صفرا در زنان چاق بیشتر دیده می شود.
همچنین چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان های کولون، رکتوم و پروستات در مردان می شود.
از دیگر عوارض و مشکلات ناشی از کم تحرکی و پشت میز نشینی ضعف عضلاتی ناحیه سرینی، شکم و پشت و در نتیجه افزایش ابتلا به کمردردهای غیراختصاصی و نیز دردهای مزمن گردن و شانه است .
همچنین بی فعالیتی و نشست طولانی مدت در محیطهای اداری، عامل شروع ایجاد هموروئید (بواسیر) است و افراد کم تحرک بیشتر مستعد اختلالات گوارشی همچون یبوست و اختلالات ادراری - تناسلی همچون سنگ کلیه هستند.
مرکز سلامت محیط و کار توصیه می کند با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، رعایت رژیم غذایی و اصول تغذیه صحیح و رعایت اصول ارگونومیک در استفاده از ابزار کار می توان از عوارض کم تحرکی و پشت میزنشینی در کارمندان کاست اجتمام 1572**1828** شماره 067 ساعت 16:11 تمام
۰ نفر