۸ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6138127
T T
۰ نفر
اشعه ماموگرافی برای سلامتی بدن، نگران کننده نیست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/08 اجتماعی.سلامت.رادیولوژی تهران - رییس بخش رادیولوژی بیمارستان مهدیه تهران گفت: میزان اشعه ای که از دستگاه ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه ساطع می شود، برای سلامتی بدن ، نگران کننده نیست و زنان نباید بخاطر ترس از این موضوع، از انجام آزمایش اجتناب کنند.
مژگان کلانتری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون برخی افراد و حتی پزشکان متخصص زنان، آزمایش دهندگان را از ضررهای ناشی از اشعه ماموگرافی می ترسانند و به فرد می قبولانند که اگر سال گذشته آزمایش ماموگرافی را انجام داده اند، امسال نیازی به انجام آن نیست.
وی ادامه داد: این درحالی است که زنان از 35 سالگی به بعد باید سالی یکبار آزمایش ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه را انجام دهند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از سوی دیگر هیچ روش تصویربرداری جایگزین برای تشخیص بیماری سرطان سینه وجود ندارد.
کلانتری افزود: قبل از سن یائسگی به خاطر کمی بافت چربی ، بهتر است ماموگرافی با سونوگرافی همراه باشد.
پزشک متخصص رادیولوژی زنان ادامه داد: سونوگرافی بهتر از ماموگرافی نیست بلکه هرکدام دقت تشخیصی در زمینه خاصی را دارا هستند که ترکیب این دو با هم، دقت تشخیص را بالا می برد.
کلانتری خاطرنشان کرد: برخی از توده ها و تومورها در سینه با ماموگرافی تشخیص داده نمی شود که ضایعات موسوم به لوبولار از آن جمله است و برای تشخیص آن از دستگاه تصویربرداری ام.ار. آی کمک گرفته می شود.
به گفته وی، 85 تا 90 درصد توده ها و تومورهای سینه به وسیله ماموگرافی ، قابل تشخیص است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: آمار جهانی نشان می دهد از هر 10 زن، دو نفر به سرطان سینه مبتلا می شود و اکنون سن شیوع این بیماری در کشور ما ، پایین تر از متوسط جهانی است بطوریکه این سرطان در زنان 24 تا 25 ساله به وفور مشاهده می شود.
کلانتری یادآور شد: مسایل ژنتیکی، تغذیه و استرس در بروز سرطان سینه نقش دارند.
اجتمام 9185** شماره 054 ساعت 15:18 تمام
۰ نفر