۲۰ تیر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6148598
T T
۰ نفر
جزئیات بخشنامه ساماندهی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید اعلام شد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/04/20 اجتماعی.آموزش و پرروش.بخشنامه جزئیات بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال تحصیلی 89 ـ 88 که باید حداکثر تا 15 شهریور سال جاری اجرا شود، اعلام شد. به گزارش روز شنبه ایرنا در این بخشنامه در تعریف واحد سازمانی آمده است: واحدی حقیقی یا مجازی با مشخصاتی خاص که برای صدور ابلاغ کارکنان یا ثبت اطلاعات کلاس و دانش آموز در سیستم بکفا، مورد استفاده قرار می گیرد. واحد سازمانی حقیقی، واحدی عینی است که در یک مکان فیزیکی مشخص برای ارایه خدمات متناسب با وظایف تعیین شده تشکیل می شود که می توان به آموزشگاه، اداره، کانون فرهنگی و تربیتی، درمانگاه، اردوگاه و مجتمع ورزشی اشاره کرد؟ واحد سازمانی آموزشی شامل کلیه آموزشگاه ها اعم از دولتی و غیردولتی ، داخل و خارج از کشور در هر یک از دوره های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی ، راهنمایی، متوسطه نظری، فنی و حرفه ای، کاردانش، پیش دانشگاهی، مراکز تربیت معلم، دانشگاه، دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای، استثنایی، استعدادهای درخشان، بزرگسالان، آموزش از راه دور، شاهد، ایثارگران، نمونه دولتی، شبانه روزی، هیئت امنایی، دبیرستان های وابسته و هنرستان های جوار و آزمایشگاه مرکزی است. بر اساس این بخشنامه، واحد سازمانی اداری شامل معاونت ها، ادارات کل و دفاتر حوزه ستادی، سازمان های وابسته، سازمان آموزش و پرورش استان ها و مناطق و نواحی است ؟ واحد سازمانی پرورشی شامل کانون های فرهنگی و تربیتی، مجتمع های ورزشی، مراکز مشاوره و روان شناختی، اردوگاه های دانش آموزی، پژوهشسرای دانش آموزی، دارالقرآن، مراکز مشاوره و راهنمای خانواده، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، بسیج فرهنگیان و دانش آموزی است. بر اساس این بخشنامه، واحد سازمانی رفاهی شامل باشگاه و خانه معلم، کلینیک و درمانگاه فرهنگیان، تعاونی مسکن و مصرف فرهنگیان است ؟ واحد سازمانی مجازی نیز واحدی فرضی است که دانش آموزان یا پرسنلی را که دارای ویژگی خاصی بوده و در هیچ واحد سازمانی حقیقی قرار نمی گیرد مانند واحدهای سازمانی گروه های آموزشی، معلمان راهنما، هسته های مشاوره ، معلم جانشین، ماموران و منتقل شدگان را در بر می گیرد. این بخشنامه می افزاید: به هر واحد سازمانی یک شماره 8 رقمی به عنوان کد اختصاص داده می شود؟ واحد آمار مناطق آموزشی پس از تثبیت، انحلال یا تغییر فیلدهای اصلی واحدهای سازمانی با همکاری واحدهای ذیربط، از اول تیر تا پایان مرداد از سازمان آموزش و پرورش استان متبوع درخواست کد واحد سازمانی می کند (در شرایط استثنایی که تاسیس واحد سازمانی جدید پس از مرداد موضوعیت می یابد، درخواست کد در طول سال بلامانع است ) بر اساس پیشنهاد منطقه پس از تایید سازمان آموزش و پرورش استان، مجوز تخصیص کد توسط اداره کل امور اداری و تشکیلات صادر می شود ضمنا در یک ساختمان ممکن است یک یا چند واحد آموزشی، تربیتی و در یک یا چند دوره تحصیلی و یک یا دو نوبت کاری وجود داشته باشد که برای هر کدام به طور مجزا کد واحد سازمانی اختصاص می یابد. انجام مراحل فوق (ایجاد، انحلال، تغییر اطلاعات واحدهای سازمانی ) تحت وب صورت می پذیرد همچنین برای مشخص شدن واحدهای سازمانی بلااستفاده (فاقد دانش آموز) کد خاص در نظر گرفته خواهد شد. تمام فعالیت هایی که انجام آن مستلزم تخصیص نیرو به صورت موظف یا غیرموظف (حق التدریس ) خرید خدمات آموزشی، بهداشتی، فوق برنامه و پشتیبانی ) باشد، صرفا در چارچوب مفاد این برنامه که مجاز شناخته شده است، باید صورت پذیرد و تمامی شیوه نامه های قبلی در خصوص به کارگیری نیروی انسانی، لغو و بلااثر می شود. * فعالیت دانشجویان ممتاز در مراکز سمپاد بدون ایجاد تعهد استخدامی بلامانع است بر اساس این بخشنامه، حداکثر تعداد نیروی انسانی قابل سازماندهی برای سال تحصیلی 89 ـ 1388 برای کلیه فعالیت های مرتبط با مدارس دولتی و غیردولتی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی ) اعم از رسمی، پیمانی، حق التدریس و خرید خدمات آموزشی، پرورشی و فوق برنامه که در این برنامه مجاز شمرده شده است، باید صورت پذیرد. تراکم کلاس و نسبت دانش آموز به نیروهای آموزشی در مناطقی که با کمبود فضای آموزشی مواجهند خصوصا برای مدارس راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی با رعایت حداکثر مجاز تراکم به گونه ای تنظیم شود که نیاز به تشکیل مدارس دولتی دو نوبته به حداقل غیرقابل اجتناب (با تایید کمیته برنامه ریزی آموزش و پرورش استان ) در مناطق شهری تقلیل یابد؟ صدور هر نوع ابلاغ و گواهی انجام کار برای افرادی که راسا از طریق مراکز غیردولتی مرتبط با آموزش و پرورش نظیر مهدهای کودک و پیش دبستانی، درمانگاه ها و کلینیک های فرهنگیان، باشگاه ها و خانه های معلم، مراکز مشاوره و راهنمای خانواده، مراکز آموزش از راه دور، انجمن های اولیا و مربیان مدارس، مراکز آموزش بزرگسالان و نظایر آن ها به کار گرفته می شوند و نیز پرداخت هرگونه وجهی به عنوان حق التدریس، خرید خدمات یا حق الزحمه به افراد یاد شده، توسط ادارات آموزش و پرورش ممنوع است. بر اساس این بخشنامه، با عنایت به تفاوت های استانی از نظر پراکندگی جغرافیایی، آب و هوایی، فرهنگی و اجتماعی، تراکم دانش آموزی، تعداد نیروهای موظف، حق التدریس و به منظور استفاده بهینه از منابع انسانی در سطح استان و مناطق آموزشی، انجام برخی از امور در این برنامه به عهده کمیته برنامه ریزی آموزش و پرورش استان قرار داده شده است که کمیته مذکور باید ضمن در نظر گرفتن کیفیت و مصالح آموزشی و پرورشی، بالا بردن سطح پوشش تحصیلی و در اولویت قرار دادن تخصیص نیرو به مدارس دولتی، اعتبارات و مقررات موجود را نیز مدنظر قرار دهد؟ در همین راستا یک نسخه از کلیه مصوبات کمیته مذکور پس از صدور برای بررسی و نهایی شدن به معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد تا در سیستم بکفا اعمال و در مراحل نظارت و رتبه بندی مورد استفاده قرار گیرد. این بخشنامه می افزاید: درباره فعالیت هایی که دارای شاخص مصوب بوده و در برنامه نیز ذکر شده اند از طریق سیستم بکفا اعلام نیاز خواهد شد مگر آن که در متن این شیوه نامه جایگزینی برای آن منظور شده باشد؟ بر اساس مقررات موضوع بند 2 ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب مجلس شورای اسلامی برای فعالیت هایی که در این برنامه در گروه اول قرار گرفته اند، در صورت عدم تامین ساعات آموزشی مورد نیاز توسط نیروهای موظف یا حق التدریس ، مناطق می توانند در سقف بودجه خرید خدمت آموزشی از طریق عقد قرارداد خرید خدمات آموزشی با شرکت ها و موسسات واجد صلاحیت ارایه دهنده خدمات آموزشی اعم از تعاونی، خصوصی و عمومی، خصوصا برای تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش های شاخه کاردانش، فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش استثنایی با رعایت ضوابط مربوط در حداقل تعداد یا ساعات ممکن اقدام کنند ؟ جلب همکاری اشخاص حقیقی (نظیر فرهنگیان بازنشسته، وقت آزاد کارکنان بخش غیردولتی که مشمول بیمه و بازنشستگی هستند، آموزشیاران حق التدریس و قراردادی نهضت سواد آموزی که مشمول بیمه و بازنشستگی باشند، کارکنان قراردادی و شرکتی بخش دولتی ) در صورت داشتن شرایط علمی و اخلاقی لازم بلامانع است. بر اساس این بخشنامه، در مراکز سمپاد استفاده از نخبگان حوزه و دانشگاه، دانشجویان ممتاز و دانش آموختگان سمپاد که واجد شرایط لازم باشند به صورت تدریس پاره وقت بدون ایجاد تعهد استخدامی در قالب خرید خدمات آموزشی و بدون صدور ابلاغ رایانه ای، بلامانع خواهد بود. * حداقل دانش آموز کلاس روستایی و عشایری در دوره ابتدایی 15 نفر است این بخشنامه می افزاید: استمرار فعالیت مدارس ابتدایی روستایی و عشایری که توسط مدیر آموزگار (مدارس درجه یک ) اداره می شود در صورت وجود نیروی مدیر آموزگار در سال اجرا، به صورت مدرسه با یک کلاس چند پایه بلامانع است در غیر این صورت به یکی از روش های زیر پوشش تحصیلی برای افراد واجب التعلیم توسط منطقه آموزش و پرورش فراهم شود. در صورتی که تعداد دانش آموزان یک پایه به 15 نفر برسد می توان کلاس جداگانه برای دانش آموزان آن پایه به طور مستقل تشکیل و یک معلم تخصیص داد (رعایت سقف تراکم الزامی است ). این روش ها شامل فراهم کردن شرایط تشکیل مدرسه روستا مرکزی با مشارکت و موافقت شورای روستاهای ذیربط ، استفاده از روش خرید خدمات آموزشی و انعقاد قرارداد با اشخاص حقوقی واجد شرایط لازم است ؟ حدنصاب تشکیل کلاس دوره ابتدایی در شهرها به صورت تک پایه 24 نفر و حداکثر 36 نفر با رعایت متوسط تراکم و برای تعداد دانش آموزان کم تر استمرار فعالیت کلاس به صورت چند پایه بلامانع است ؟ حداقل تشکیل کلاس روستایی و عشایری در دوره ابتدایی 15 نفر (به جز کلاس چند پایه ) و حداکثر 38 دانش آموز است ؟ حداقل تعداد دانش آموز برای تشکیل کلاس برای مدارس شاهد و مدارس واقع در شهرک ها حداقل 20 نفر خواهد بود. این بخشنامه تاکید می کند: به هر حال هیچ دانش آموزی نباید از نعمت پوشش تحصیلی محروم بماند. * حداقل تعداد دانش آموز در کلاس، مدارس راهنمایی شهری 25 نفر است بنابراین بخشنامه، استمرار فعالیت مدارس راهنمایی روستایی و عشایری با تعداد دانش آموزان کم تر از 60 نفر در صورتی که امکان دسترسی دانش آموزان به مدرسه شبانه روزی یا روستا مرکزی یا موسسه آموزش از راه دور یا خرید خدمات آموزشی میسر نباشد، به یکی از روش های زیر امکان پذیر است: استمرار فعالیت کلاس (چند پایه ) با دانش آموز تا 15 نفر به صورت کلاس راهنمایی ضمیمه نزدیک ترین مدرسه با یک تا دو معلم چند مهارتی تحت این شرایط بلامانع است ؟ استمرار فعالیت مدرسه با بیش از 15 نفر دانش آموز در هر پایه تحصیلی (به صورت یک تا چند پایه و حداکثر 60 نفر دانش آموز) به صورت ضمیمه تحت این شرایط بلامانع است. بر اساس این بخشنامه، حداقل تعداد دانش آموز در کلاس، مدارس راهنمایی روستایی 15 نفر و حداکثر 38 نفر خواهد بود؟ حداقل تعداد دانش آموز در کلاس ، مدارس راهنمایی شهری 25 نفر و حداکثر 38 نفر خواهد بود. این بخشنامه می افزاید: حداقل تعداد دانش آموز کلاس راهنمایی تحصیلی برای استمرار فعالیت مدارس شاهد، سمپاد و شهرک ها 20 نفر و حداکثر 38 نفر است که در موارد خاص توسط کمیته برنامه ریزی استان رسیدگی خواهد شد؟ چگونگی استمرار فعالیت مدرسه راهنمایی با تعداد کم تر از60 دانش آموز در مناطق شهری در صورت عدم امکان استفاده از آموزش از راه دور و خرید خدمات آموزشی تحت یکی از شرایط ذیل است: تشکیل یا استمرار فعالیت کلاس با کم تر از 15 نفر در هر پایه و کم تر از 30 نفر دانش آموز در مدرسه ممنوع است ؟ تشکیل یا استمرار فعالیت مدارس دوره راهنمایی تحصیلی در مناطق شهری، روستایی و عشایری با رعایت حداقل 60 و حداکثر 120 دانش آموز (با حداقل میانگین تراکم استان ) به صورت مدرسه درجه یک بلامانع است ؟ با افزایش تعداد دانش آموزان درجه بندی مدارس مورد عمل خواهد بود. * استمرار فعالیت دبیرستان با کم تر از 40 دانش آموز ممنوع است این بخشنامه می افزاید: در مدارس متوسطه روستایی در صورتی که پوشش تحصیلی از طریق روستا مرکزی یا شبانه روزی یا آموزش از راه دور یا خرید خدمات آموزشی به تشخیص کمیته برنامه ریزی استان میسر نباشد، تشکیل یا استمرار کلاس با حداقل دانش آموز در پایه اول 15، پایه دوم 12 و پایه سوم 10 نفر و مدرسه تا 40 نفر دانش آموز به صورت مدرسه ضمیمه بلامانع است ؟ مدرسه متوسطه روستایی با بیش از 40 نفر تا حداکثر 90 دانش آموز به صورت
۰ نفر