معاون اول رییس جمهور ابلاغ کرد:
تصمیمات جدید دولت برای تسهیل و تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/01/24
سیاسی.قوه قضاییه.سازمان ها و مراکز.سازمان ثبت اسناد
دکتر پرویز داودی معاون اول رییس جمهوری آیین نامه اجرایی قانون تسهیل
تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی را با هدف بهبود ،تسهیل و تنظیم اسناد
در این دفاتر برای اجرا ابلاغ کرد.
بر اساس این آیین نامه دفاتر اسناد رسمی مکلف شدند قبل از تنظیم سند رسمی
انتقال عین اراضی و املاک اعم از قطعی، شرطی، هبه، معاوضه، صلح، وقف و
وصیت، مطابقت مشخصات ملک و مالک (مندرج در سند مالکیت ) با دفتر املاک
بازداشت نبودن ملک را از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع آن استعلام و پس
از اخذ پاسخ، با رعایت سایر مواد این آیین نامه مبادرت به تنظیم اسناد
مذکور نمایند و شماره و تاریخ پاسخ را در سند تنظیمی قید کنند و پاسخ
استعلام ثبت باید حاوی نام و مشخصات آخرین مالک، شماره پلاک ثبتی، ثبت،
صفحه و دفتر املاک، شماره چاپی سند مالکیت و مراتب بازداشت یا عدم بازداشت
یا عدم بازداشت ملک مورد استعلام باشد.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، چنانچه پس از
ارسال پاسخ استعلام به دفتر اسناد رسمی در مدت اعتبار پاسخ مذکور، دستور
مرجع ذی صلاح قضایی یا ثبتی مبنی بر بازداشت ملک یا نظریه قطعی وزارت
مسکن و شهرسازی یا وزارت جهاد کشاورزی حسب مورد مبنی بر موات بودن و یا
مشمول ماده (56) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، به اداره
ثبت محل استقرار دفترخانه به دفتر یادشده کتبا ابلاغ نماید.
بر اساس این آیین نامه ، دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام تنظیم سند رسمی
انتقال اراضی و املاک واقع در خارج از محدوده و حریم شهر، اعلام نظر اداره
جهاد کشاورزی شهرستان مربوط مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخیص
اراضی موات و ابطال اسناد آن و یا عدم شمول ماده (56) قانون حفاظت و بهره
برداری از جنگل ها و مراتع را اخذ و شماره و تاریخ آن را در سند تنظیمی
قید نمایند.
ادارات جهاد کشاورزی مکلفند با رعایت مفاد تبصره ماده (1) قانون تسهیل
تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و ماده (7) این آیین نامه، نسبت به
ارجاع موضوع به سازمان ذی ربط (حسب مورد سازمان امور اراضی یا سازمان
جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور) و یا ادارات وابسته اقدام و اعلام نظر
نمایند.
همچنین وزارت جهاد کشاورزی تا پایان مهلت قانون برنامه چهارم توسعه
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به شرح بند (68) قانون
مذکور، باید اراضی موات واقع در خارج از محدوده و حریم شهر و همچنین
اراضی مشمول ماده (65) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع را
به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک منعکس کرده و در مورد آنها
تقاضای مالکیت نماید.
بر این اساس دفاتر اسناد رسمی مکلفند، هنگام تنظیم سند نقل وانتقال عین
اراضی و املاک، مفاصا حساب مالیاتی و حسب مورد بدهی موضوع ماده (37) قانون
تامین اجتماعی مصوب 1354 را از انتقال دهنده مطالبه و شماره آن را در
سند تنظیمی قید نمایند، مگر اینکه انتقال گیرنده ضمن سند تنظیمی متعهد به
پرداخت بدهی احتمالی انتقال دهنده گردد که در این صورت متعاملین نسبت به
پرداخت آن مسوولیت تضامنی خواهند داشت.
در صورت اخیر، دفاتراسناد رسمی موظفند تصویر سند تنظیمی را جهت وصول
مطالبات موصوف تا پایان ماه بعد به ادارات امور مالیاتی و تامین اجتماعی
محل مربوط ارسال نمایند.
همچنین هرگونه انتقال بلاعوض اراضی و اعیان به نفع دولت و شهرداری ها و
نیز تنظیم اسنادی که موجب تغییر مالکیت عین نمی گردد از قبیل اجاره، رهن
و تقسیم نامه (غیر از حبس ) ، از پرداخت عوارض و اخذ هرگونه گواهی واعلام
نظر به استثنای پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک معاف
می باشند، لکن دفاتر اسناد رسمی مکلفند نشانی محل وقوع ملک را طبق اظهار
متعاملین در سند تنظیمی قید نموده و حداکثر تا پایان ماه بعد تصویر سند
تنظیمی را حسب مورد به اداره امور مالیاتی یا اداره تامین اجتماعی شهر
مربوط ارسال نمایند.
این آیین نامه می افزاید: اداره امور مالیاتی محل مکلف است در اجرای
تبصره (1) ماده (123) اصلاحی قانونی ثبت موضوع ماده (10) قانون الحاق
مواردی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384 ارزش معاملاتی
ملک مورد معامله را به دفتر اسناد رسمی استعلام کننده اعلام نماید.
همچنین چنانچه به درخواست متعاملین سند نقل وانتقال تلفت ثابت و همراه در
دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت گردد، شرکت مخابرات ایران موظف است پس از
ارایه سند مذکور نسبت به تغییر نام مالک مبادرت نماید.
بر این اساس دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از تنظیم سند نقل و انتقال
ماشین های چاپ، لیتوگرافی و صحافی موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را
اخذ و پس از انجام معامله، خلاصه نقل و انتقال ر ا در شناسنامه مالکیت
مربوط درج و تصویر سند تنظیمی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین
نامه، تهیه و در ا ختیار مالکان ماشین های یادشده قرار می گیرد.
این تصویب نامه در تاریخ 5/1/1387 به تایید رییس جمهوری رسیده و در تاریخ
27/12/1386 و با شماره 212962/37899 از سوی معاون اول رییس جمهوری به
دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.
سیام.9131 ** 1324
شماره 014 ساعت 11:33 تمام