۲۹ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6175149
T T
۰ نفر
توتستانها قدیمی ترین گردشگاه های طبیعی مردم آذربایجان غربی هستند ...............................................................
ارومیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/03/87 داخلی.اجتماعی.توت.گزارش.
توتستانها به عنوان قدیمی ترین گردشگاه های طبیعی مردم آذربایجان غربی هنوز هم اوقات شیرینی را برای مردم استان فراهم می آورند.
سایه سار درختان تنومند توت هنوز هم محلی برای گردش و تفریح و استراحت مردان سخت کوش، زنان نجیب و کودکان بازیگوشی است که از گرمای تابستان و هلهله و شلوغی شهرها به آنها پناه می برند.
قبل از آنکه پارکهاو فضاهای سبز شهری در اطراف و اکناف شهرها خودنمایی کنند، در سالهای نه چندان دور، تنها توتستانها بودند که مردم را برای گردش و تفریح و خوردن میوه های شیرین توت به سوی خود جلب می کردند.
توتستانهای امروزی نیز از اهمیت زیادی برای مردم برخوردارند و در فصول گرم سال، روزانه صدها نفر در استان به توتستانها می روند.
حدود 30 سال پیش چهار گوشه شهرهای آذربایجان غربی مملو از توتستانهای بیشماری بود، ولی توسعه بی رویه شهرها همه این فضاهای شاد و دلباز را به خانه ها و چهار دیواری های تنگ تبدیل کرده است.
با توجه به اهمیت اقتصادی و اجتماعی توتستانها تعدادی از زمین داران اطراف شهرها مجددا اقدام به ایجاد توتستانهای جدید کرده اند که هم اکنون در حال باردهی هستند.
این توتستانها، علاوه بر آنکه موجب توسعه فضاهای سبز شهرها شده اند، امکان اشتغال قابل توجهی را نیز برای مردم فراهم آورده اند.
توتستانها از قدیم ایام مقرراتی دارند که از سوی مشتریان و گردشگران کاملا رعایت می شود، مثلا هیچ گردشگری حق بالارفتن و چیدن توت از درختان را ندارند، بلکه این صاحب توتستان است که سهم هر گردشگری را همراه با مقداری دوغ به مشتریان عرضه می کند.
باغبانان توتستان در پای هر درخت که مهمانان انتخاب می کنند، با یک وسیله ای چوبی به تنه درخت می کوبند و توت ریخته شده بصورت کاملا تازه در اختیار مشتری قرار می گیرد.
در توتستانها انواع خوردنی ها و نوشیدنیهای دیگر از جمله شربت " به لیمو" دوغ تازه، نوشابه به مشتریان عرضه می شود.
از آنجاییکه درختان توت اکثرا در اطراف امام زاده ها و مقابر متبرک کاشته می شوند، برای مردم آذربایجان غربی از نوعی تقدس برخوردارند.
به اعتقاد مردم این استان درخت توت پس از بریده شدن نباید فروخته شود زیر ممکن است به الات موسیقی تبدیل شود.
صاحب هر باغ توتی درختان خشک و یا بریده شده خود را وقف یکی از مساجد می کرد تا در فصل زمستان برای گرمایش مسجد استفاده شود.
بخاطر همین تقدس درخت توت، در برخی از نقاط استان درختانی با عمری بیش از 500 سال وجود دارند که به رغم کهنسالی هنوز هم میوه آنها کام مجاورین را شیرین می کند.
باغات توت در فصل برداشت به اندک مبلمانی تجهیز می شوند که عموما در قسمت شاخه ها و برگهای فشرده قرار می گیرند، تا سایه ای کامل داشته باشد.
آذربایجان غربی در زمان حاضر دارای 73 هکتار توتستان است که سالانه 500 تن توت از آنها برداشت می شود.
در این استان انواع توت سفید، شاه توت (توت سیاه )، بیدانه، دانه دار وجود دارد که بهترین آن ها در شهرستان خوی بعمل می آید.
در گذشته پرورش کرم ابریشم نیز در آذربایجان غربی متداول بود که در سالهای اخیر به دلیل تخریب باغستانهای توت، تنها در شهرستان سردشت به طور محدود پرورش داده می شود.
رییس اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه می گوید: توت جزو میوه های کاملا ارگانیک است زیرا هیچ آفت و بیماری ندارد.
رسول برنج آبادی افزود: قند موجود در این میوه برای استفاده بیماران دیابتی بسیار مفید است و میوه خشک شده این محصول نیز به عنوان یک ماده شیرین در کنار چای می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
از قسمتهای مختلف درخت توت نیز استفاده های زیادی می شود، به عنوان مثال برگهای جوان توت در التیام سوختگی، انواع ورم ها و زخمها مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته ی برنج آبادی، توت میوه ای آبدار، شیرین و لذیذ است که سرشار از املاح، مواد معدنی، تانن، مواد چربی و ویتامینهای گروه ( C و A ) می باشد.
وی افزود: جوشانده پوست درخت توت و خشک شاخه های جوان و تازه درخت توت برای لینت مزاج بسیار مفید است.
باغستانهای توت آذربایجان غربی، یادآور لحظه های شیرین گذشته های دور برای سالخوردگان و امیدی برای فردایی بهتر برای جوانان می باشد.ک/4 7130/583/587 شماره 036 ساعت 12:57 تمام
۰ نفر