۳ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6179246
T T
۰ نفر
وزیر بهداشت :در سه رشته گروه پزشکی بومی گزینی صورت نگرفته است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/03 اجتماعی.وزیر .دانشجویان وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در رشته های دندانپزشکی ، داروسازی و پزشکی بومی گزینی صورت نگرفته است .
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا ،دکتر کامران باقری لنکرانی درجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص طرح بومی گزینی دانشگاه ها افزود: آنچه در وزارت بهداشت به عنوان بومی گزینی اتفاق افتاده مربوط به هشت رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی است که 30 استان کشور دانشجو می پذیرد.
وی هدف از بومی گزینی را تربیت و جذب نیرو در مناطق مورد نیاز کشور دانست و اظهار داشت :کمترین آمار بیکاری در کشور متعلق به دانش آموختگان دانشگاهی وزارت بهداشت است بنابراین باید نیروهایی را تربیت کنیم که برای فعالیت در مناطق مورد نیاز کشور نیز کارایی لازم را داشته باشند.
به گفته لنکرانی ، طی سه سال گذشته حدود 42 هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی وزارت بهداشت استخدام شدند که در برخی از استانها حدود 70 درصد این افراد بومی هستند.
وزیر بهداشت افزود: به هر میزان که در دانشگاه های علوم پزشکی به آموزش نیروها در مقاطع کاردانی و کارشناسی با هدف تعهد استخدام بپردازیم، موثر تر عمل خواهیم کرد، زیرا نیروها از بدو آموزش در دانشگاه ها می دانند که به چه منظور و برای فعالیت در چه مناطقی آموزش می بینند، که اگر غیر از این نظام عمل کنیم، با فزونی نیروهای فارغ التحصیل بیکار مواجه خواهیم شد.
وی درباره بازنگری انتخاب رشته رتبه های سه رقمی کنکور سراسری توضیح داد: طبق توافق با سازمان سنجش برای اینکه در حق افراد حایز رتبه های زیر هزار، اجحاف نشده باشد، برای آنان در فضای جایگزینی این امکان فراهم شد تا بار دیگر به انتخاب رشته بپردازند.
لنکرانی در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان دانشجویان درخصوص استفاده از انترن ها به عنوان نیروهای کار ارزان قیمت گفت: به منظور بازنگری در روند و فرآیندهای آموزشی نظیر حقوق کم انترن ها، آموزش متناسب با نیازها و مباحث دیگری از این قبیل شورای پزشکی عمومی در وزارت خانه تشکیل شده است و درصدد هستیم نظرات فراگیران را نیز در این بازنگری لحاظ کنیم.
وی همچنین به مصوبه تفکیک بخش های درمانی در بیمارستان ها اشاره کرد و اظهار داشت : با مصوبه تفکیک بخش های آموزشی درصدد هستیم بخش هایی را که بهره آموزشی کمتری دارند به بخش های درمانی تبدیل کرده و این تفکر غلط را که از انترن ها برای پوشش نیازهای درمانی واحدها استفاده کنیم از بین ببریم .
لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش کمک هزینه تحصیلی به انترن ها، دستیاران و دانشجویان مقطع PhD گفت: مبلغی که به دانشجویان پرداخت می شود به عنوان حقوق نیست بلکه هزینه کمک تحصیلی است و این مبلغ از شهریور سال 84 نسبت به گذشته 5/2برابر رشد داشته و امسال نیز شاهد افزایش آن خواهیم بود.
وزیر بهداشت درخصوص آینده شغلی و فضای کار برای فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در بیشتر رشته های علوم پزشکی افراد دانش آموخته به عنوان نیروی بیکار نداریم که البته مفهوم آن این نیست که در همه رشته ها موفق عمل کردیم در برخی از رشته ها مثل مامایی دچار چالش هستیم که آن همه به این دلیل است که بخش غیر دولتی به تربیت نیروی کاردان مامایی فاقد توانمندی لازم می پرداخت که با بررسی هایی انجام شده حدود 2 سال است که مجوز آموزش در این مقطع دیگر صادر نمی شود و مقطع کارشناسی مامایی نیز جایگزین کاردانی مامایی شده است.
وی درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در پذیرش مقطع دستیاری تخصصی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی امکان تربیت دستیار تخصصی ندارد و از طرفی نمی توانیم استاندارد آموزشی غیر از استاندارد ملی در کشور داشته باشیم بنابراین در چنین شرایطی نمی توانیم با استفاده از شهریه و خارج از فضای آزمون به پذیرش دانشجو در این مقطع بپردازیم.
لنکرانی تصریح کرد: با توجه به اینکه آزمون ورودی دستیاری، آزمون دشواری است و حدود 17 هزار نفر باهم به رقابت می پردازند بنابراین باید این رشته ها را متناسب با نیازهای کشور توسعه دهیم تا کنون نیز برخی از رشته ها را کم و یا حذف و برخی دیگر را توسعه داده ایم.
وی از برخورد با متخلفین فضای آموزش تخصصی کشور خبر داد و افزود:باید از ظرفیت های کشور برای توسعه آموزش دستیاری تخصصی به طور منطقی و با حفظ حقوق و استانداردهای کشور استفاده کنیم که اگر خلاف این امر صورت گیرد با متخلفان به طور جدی برخورد خواهیم کرد.
شماره 022 ساعت 13:20 تمام
۰ نفر