۷ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6187823
T T
۰ نفر
تخریب زیستگاه ها و شکار بی رویه دو عامل تهدید حیات وحش است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/07 اجتماعی.محیط زیست.محیط زیست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: تخریب زیستگاهها، شکار و صید بی رویه، وجود دام بیش از حد ظرفیت در مراتع و خشکسالی بزرگترین تهدیدات برای حیات وحش کشور است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست کیومرث کلانتری با بیان این مطلب افزود: رفع این مشکلات در عرصه زیست حیات وحش کشور، نیازمند مدیریت همه جانبه و سیستمی مراتع و منابع طبیعی است.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری پستانداران بزرگ جثه در سال جاری ، 288 راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد.
گوزن زرد ایرانی گونه پستاندار حمایت و حفاظت شده ای است و جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه به عنوان یک مرکز تکثیر طبیعی درمورد این گونه عمل می کند.
کلانتری اظهار داشت:گوزن زرد ایرانی که گونه ای با ارزش است و بیم آن می رفت که منقرض شود ، دراین محل احیا و تکثیر شده و جمعیت مازاد بر برد زیستگاه طبیعی نیز به صورت زنده برداشت و به سایر زیستگاههای مستعد استان انتقال می یابند.
براین اساس ظرف دو سال گذشته جمعا 64 راس گوزن زرد ایرانی از جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه زنده گیری و به زیستگاه های طبیعی محصورشده در استانهای خوزستان ، ایلام و کردستان انتقال یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی افزود: بهای هر راس گوزن زرد ایرانی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان 32میلیون ریال است اما ارزش اکولوژیکی آن بسیار بالاتر از عدد مذکور است.
وی گفت: در زیستگاه های طبیعی استان آذربایجان غربی روی تکثیر سه گونه حمایت شده اقدامات خوبی صورت گرفته و تداوم آن ضرورت مدیریت حیات وحش کشور است.
وی، گونه های گوزن زرد ایرانی ، قوچ و میش ارمنی و پرنده کمیاب میش مرغ را سه گونه در حال تکثیر به صورت طبیعی عنوان کرد.
کلانتری گفت: وی گونه های حیات وحش را مظلوم ترین بخش طبیعت عنوان کرد که نیازمند حمایت انسانی هستند.
1625//1599 شماره 014 ساعت 12:18 تمام
۰ نفر