۲۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6188610
T T
۰ نفر
ثبت نامی های بالای 85 سال به تمتع آینده مشرف می شوند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/21 اجتماعی.حج.خاکسار رییس سازمان حج و زیارت گفت: تمام ثبت نامی های تا پایان سال 86 که دارای شرط سنی 85 سال به بالا باشند به حج تمتع سال آینده مشرف می شوند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مصطفی خاکسار قهرودی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود:همه افرادی که تا پایان آبان ماه سال 83 ثبت نام کرده اند نیز به حج تمتع آینده اعزام می شوند.
وی اظهارداشت: تمام ثبت نامی های تا پایان سال 84 که دارای 80 سال به بالا باشند و امکان تشرف به حج تمتع را دارند می توانند با خود همراه به عربستان ببرند.
رییس سازمان حج و زیارت، شروع ثبت نام واجدان شرایط در کاروان های حج تمتع را 15 تا پایان خردادماه 88 اعلام کرد و گفت: در این مرحله افراد پیش ثبت نام می شوند و کد رهگیری در اختیار آن ها گذاشته می شود تا کارهای مربوط به آژانس ها به آسانی صورت گیرد.
وی درباره افزایش شمار اعزام به حج تمتع، گفت: تقاضای ایران برای افزایش اعزام به حج تمتع 20هزار نفر است که باتوجه به رشد جمعیت، سالانه دوهزار نفر به میزان اعزام به تمتع افزایش می یابد.
خاکسار گفت: سال گذشته104هزار نفر به حج تمتع اعزام شدند که امسال این رقم به 106 هزار نفر خواهد رسید.
خاکسار بااشاره به اینکه اعزام زائران به عمره مفرده از 12 اسفندماه جاری آغاز شده، افزود: در این مدت بیش از 8 هزار نفر برای انجام اعمال عمره مفرده به عربستان اعزام شده اند که 12 روز در مکه مکرمه و مدینه منوره اقامت خواهند کرد و نخستین گروه این زائران نیز چند روز دیگر به وطن بازخواهند گشت.
وی بابیان اینکه عملیات عمره مفرده تا 24 مردادماه سال آینده ادامه خواهد یافت، افزود: از 25 اسفندماه جاری تشرف زائران ایرانی به عمره به بالاترین رقم خود خواهد رسید و تعداد آن ها در روز بیش از پنج هزار نفر خواهد بود که از 18 ایستگاه پروازی به این سفر معنوی مشرف می شوند.
وی بااشاره به اینکه در آینده شمار زائران ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره به طور مساوی و جداگانه به 30 هزار نفر خواهدرسید، افزود: زائران عمره مفرده امسال در قالب شش هزار و 400 کاروان و با دوهزار و 500 پرواز به عربستان مشرف می شوند و با همین تعداد پرواز نیز به وطن بازخواهند گشت خاکسار، کاهش مدت عمره مفرده از 14 به 12 روز را از تفاوت های عمره امسال با سال های گذشته ذکر کرد و افزود: با کاهش مدت اقامت زائران،امسال 190 تا 200 هزار نفر بر شمار اعزام ایرانیان به عمره مفرده افزوده می شود.
وی با اشاره به اقدامات دولت نهم در افزایش تعداد زائران عمره مفرده، گفت : در دولت نهم شمار زائران عمره مفرده از 450هزار نفر به بیش از 800 هزار نفر افزایش یافته در حالی که این رقم در اعزام زائران به عتبات عالیات از 800نفر در روز به 3 هزار نفر در روز رشد داشته است.
خاکسار درباره برخورد عربستان با زائران عمره مفرده ایران، گفت: از آغاز عمره مفرده جاری عربستان برخورد مناسبی با زائران ایرانی داشته است و سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد نیز روزانه بیش از 11 هزار ویزا به زائران ایرانی صادر می کند که بالاترین رقم صدور ویزا است رییس سازمان حج و زیارت در عین حال گفت: دست هایی وجود دارد که مایل نیستند که روابط دو کشور و دو ملت ایران و عربستان رو به گسترش باشد و البته مسئولان عربستان نیز با این موضوع موافق نیستند و نباید اجازه دهیم که خواسته های تعداد اندکی باعث آسیب زدن به روابط دوکشور شود.
وی درباره افزایش تعداد دانشجویان عمره گذار گفت: اختصاص سهمیه برای اعزام به عمره در شورای عالی حج تصویب می شود و تلاش این است که تشرف زائران عادی به عمره بیشتر شود زیرا آن ها زمان زیادی منتظر هستند بنابر این سهمیه عمره دانشجویی و دانش آموزی افزایش نمی یابد.
خاکسار همچنین از ثبت نام متقاضیان جدید حج تمتع و عمره مفرده در سال آینده خبرداد و در عین حال گفت: اکنون یک میلیون و 800 هزار نفر برای اعزام به عمره مفرده ثبت نام کرده اند که باید تعیین اولویت اعزام آن ها مشخص شود و ثبت نام جدید نیز براساس قرعه کشی انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: کسانی باید در حج تمتع ثبت نام کنند که دارای استطاعت باشند و سازمان در هنگام تشرف این افراد، این مورد را مد نظر قرار خواهد داد و کسانی که دارای این استطاعت نباشند جای خود را به افراد واجد شرایط خواهند داد.
رییس سازمان حج وزیارت درباره اعزام به عتبات عالیات گفت: نخستن پرواز به عتبات عالیات 22 بهمن امسال با یک پرواز آغاز شد که با شروع مرحله دوم در 30بهمن ماه این تعداد به چهار پرواز رسید.
وی افزود: در مرحله سوم در صدد هستیم شمار پروازها را به 6 پرواز در روز افزایش دهیم.
1569//1599 شماره 036 ساعت 14:44 تمام
۰ نفر