۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6199533
T T
۰ نفر
" چشمه میشی" سی سخت کهگیلویه و بویراحمد، بر قله های دنا می جوشد ...............................................................
یاسوج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/2/86 داخلی.اجتماعی.گردشگری.
در شمال غربی یاسوج واقع در شهر زیبای سی سخت در دل کوه پر استقامت دنا چشمه ای با سردترین آب می جوشد که هر بیینده ای را به خودجلب می کند،این مکان زیبا به نام " چشمه میشی" معروف شده است.
این چشمه پرآب یکی از جاذبه های زیباودیدنی دراستان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود که گاهی از زبان دیگر مردم در استانهای کشور نیز نام این چشمه زیبا شنیده می شود.
چشمه میشی در پنج کیلومتری شمال شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا یکی از پنج شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
چشمه میشی با آب یخ خود از دل کوه سر به فلک کشیده دنا می جوشد ودر جوار پوشش جنگلی و درختان سرسبز، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
شاید کمتر کسی بتواند بیش از دو دقیقه دستان خود را در آب این چشمه نگه دارد چون سردی و خنکی آن افزون است.
این چشمه علاوه بر زیبایی، گوارابودن آب آن ، صدها هکتار باغ انگور، هلو سیب و بادام وزردآلوی شهر سی سخت را نیز سیراب می کند.
را هدسترسی به این چشمه، جاده ای نوساز، پرپیچ و خم و آسفالته است که به دلیل باریکی در بسیاری از مواقع به ویژه در فصول بهار و تابستان موجب راه بندان می شود.
از مدخل ورودی تا خود چشمه، دره های عمیق و هفت شکل وجود دارد و کسانی که برای اولین بار این جاده را می بینند آن را جاده جنگلی مهیج و زیبا در دامنه کوهستان توصیف می کنند.
معتدل بودن هوا و خنکای آب این چشمه باعث شده سالانه هزاران گردشگر از این مکان دیدن کنند.
صدای دلنواز آب چشمه، گوش هر شنونده ای را می نوازد و آب گوارای آن هر خسته و تشنه ای را راحت و سیراب می کند.
در اطراف این چشمه به هر طرف که نگاه می کنی فقط دنا و قله های سر به فلک کشیده آن را می بینی.
بر فراز چشمه که می ایستی پوشش جنگلی و باغهای میوه را زیرپایت احساس می کنی و آنجاست که عظمت خداوند و قدرت بی انتهایش را درک خواهی کرد.
صدای چهچه پرندگان و رقص زیبای گنجشکان و بلبلان بر فراز آسمان چشمه میشی، زیبایی دوچندانی به این چشمه بخشیده است.
تصاویر زیبای این چشمه پس از گذشت دههاسال هنوزدر گالری های عکس عکاس و جامعه شناس معروف اتریشی " همس " در معرض دید عموم مردم سایر کشورهای جهان قرار گرفته است.
در ایران، بازدیدکنندگان دائمی و همیشگی از استانهای بوشهر، خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری،تهران و سایراستانهای جنوب و مرکز کشور سالانه صدها کیلومتر مسافت را برای دیدن جاذبه های گردشگری این منطقه خصوصا این چشمه رهسپار می شوند.
این مکان زیبا با وجود داشتن مناظر بکر و دلنشین دارای کمبودها و مشکلات فراوانی است.
بسیاری از گردشگران و مسافرانی که برای دیدن این چشمه می آیند، علاوه بر تعریف و تمجید از آن، از کمبود امکانات نیز گلایه دارند.
برخی از مسافرانی که به شهرستان دنا، شهر سی سخت و چشمه میشی آمدند در گفت و گو با ایرنا بیان کردند:کمبود سرویسهای بهداشتی،کمبود سکوهای مناسب برای نشستن،باریک بودن جاده ورودی ،نبودنمازخانه ومسجد،نبودهتل و مسافرخانه، نبودحمام و نبود فروشگاههای عرضه مواد غذایی از مهمترین کمبودهای این مکان تفریحی است.
استان چهار فصل و سرسبز کهگیلویه وبویراحمد با وسعتی معادل 16 هزار و 264 کیلومترمربع در جنوب غربی ایران واقع شده است که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی بوده که همه ساله و به ویژه در فصول بهار و تابستان پذیرای هزاران مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور و جهان است.
به رغم پیگیریهای فراوان خبرنگاران ایرنا، کارشناسان و مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در مورد اقدامات انجام شده یانشده برای این مکان، از جوابگویی خودداری و یابه آینده موکول کردند.ک/4 7534/563/675 شماره 030 ساعت 16:10 تمام انتهای پیام E31.36-16-10
۰ نفر