دست اندرکاران:تنوع و رقابت پذیری از نیازهای صنعت پوشاک ومنسوجات خانگی
است
.....................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/04/86
داخلی.اقتصادی.نمایشگاه.
جمعی از دست اندرکاران صنایع نساجی و منسوجات خانگی کشور که در اولین
نمایشگاه صنایع نساجی و منسوجات خانگی مشهد شرکت کردند، در گفت و گو با
ایرنا ایجاد تنوع بیشتر و رقابت پذیری را از ضروریات و نیازهای مهم
توسعه و رونق این صنعت برشمردند.
اولین نمایشگاه صنایع نساجی و منسوجات خانگی با شرکت 45 شرکت از داخل و
خارج استان خراسان رضوی چهارم لغایت هشتم تیرماه جاری در محل نمایشگاه
بین المللی مشهد برگزار شد.
"بابک هنرور" یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت: صنعت پوشاک و
منسوجات خانگی کشور و از جمله استان خراسان رضوی طی سنوات گذشته از رشد
کمی و کیفی قابل ملاحظه ای برخوردار بوده ولی به طور شایسته نتوانسته از
فضای موجود برای توسعه خود استفاده کند.
وی که از بجنورد برای بازدید از این نمایشگاه به مشهد سفر کرده، افزود:
تولیدات صنایع نساجی و منسوجات خانگی کشورمان از نظر کیفیت در خور توجه
بوده ولی از نظر تنوع به طور مناسب مشتری پسند نیست.
یکی دیگر از بازدیدکنندگان از نمایشگاه صنایع نساجی و منسوجات خانگی
مشهد گفت: علیرغم کیفیت این صنعت در کشور و از جمله در زمینه تولید پارچه
و پرده های زینتی ولی به دلیل فقدان تنوع در تولید آنها این صنعت نتوانسته
به طور شایسته در بازارهای هدف داخلی و بیشتر خارجی جای خود را باز کند.
"حامد امیری" که کارشناس ارشد اقتصاد است، ادامه داد: کالاها و تولیدات
باید مطابق با نیاز مشتری تولید شوند تا بتوانند در داخل و خارج کشور در
فرآیند بازاریابی کسب مشتری موفق باشند.
وی بیان کرد: فقدان توجه به این امر باعث شده که مصرف کنندگان بیشتر
به سمت استفاده از کالاهای مشابه خارجی سوق یابند.
وی اظهار داشت: بایستی تولیدکنندگان کشورمان با الگو از کشورهای موفق
دنیا در زمینه تولیدات صنایع نساجی و منسوجات خانگی تولیدات خود را مطابق
با نیاز مشتری تولید کنند.
یکی از غرفه داران این نمایشگاه گفت: صنعت نساجی و منسوجات خانگی کشور
و استان خراسان رضوی طی سنوات اخیر فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر
گذارده و برخی از دست اندرکاران این صنعت با مشکلات متعدد از جمله با
کمبود منابع مالی رو برو بودند.
"علیرضا بهره مند" از مسوولان ذیربط و از جمله صندوق توسعه صادرات صنایع
نساجی و پوشاک ایران خواست تا با حمایت بیشتر از تولیدکنندگان و پرداخت
تسهیلات مناسب به آنان زمینه رونق اقتصادی این بخش را فراهم کنند.
یکی از دست اندرکاران تولید فرش ماشینی مشهد نیز که در نمایشگاه یادشده
شرکت کرده، گفت: با توجه به قابلیت خاص کشور و به خصوص استان خراسان
رضوی در تولید فرش و قالیچه ماشینی برگزاری چنین نمایشگاهی ضروری به نظر
می رسید.
"اشکان شایگان" گفت: استمرار برگزاری این نمایشگاه علاوه بر سطوح ملی
در سطوح بین المللی در کشورهای خارجی از راهکارهای مهم بازاریابی و آشنایی
تولیدکنندگان با نیازهای مصرف کنندگان و در نتیجه رونق اقتصادی این بخش
است.
رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران هم گفت:
استفاده از فن آوریهای برتر و یا جدید در کاهش هزینه ها و تولیدات با
کیفیت در این بخش را موثر قلمداد کرد.
"علی اکبر دریادل" اظهار داشت: بازسازی صنایع نساجی و پوشاک که یکی
از موضوعات مهم مورد بحث مدیران و دست اندرکاران این بخش است، تا چندی
پیش تنها یک خواسته بود ولی هم اکنون به یک نیاز فوری تبدیل شده است.
عضو هیات مدیره جامعه کنترل کیفیت متخصصین استانهای سه گانه خراسان
بدون توضیح بیشتر ادامه داد: وجود ماشین آلات کهنه و برخی موارد فرسوده در
صنعت نساجی و پوشاک موجب کاهش کارآیی نیروی کار در این بخش شده است.
وی گفت: امروزه در صنایع نساجی ماشین آلاتی وجود دارد که پنج برابر مدت
زمان بهره برداری شان عمر دارند در نتیجه هزینه ناشی از استهلاک این ماشین
آلات از جیب مصرف کنندگان آنها تامین می شود.
وی بازسازی و نوسازی دستگاههای مختلف تولید و ماشین آلات صنایع نساجی و
و پوشاک را از مولفه های مهم افزایش کیفیت تولیدات آنها برشمرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران نیز در گفت و
گو با خبرنگار ایرنا گفت: صنعت نساجی و منسوجات خانگی و پوشاک ایران طی
سنوات گذشته از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.
"سیدتقی گرجی نیا" افزود: از این میان استان خراسان رضوی دارای ظرفیتهای
زیادی برای توسعه این بخش است که از جمله آنها می توان به نزدیکی به
بازارهای مهم هدف، بالابودن تعداد واحدهای صنعتی و غیره اشاره کرد.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان این بخش باید با افزایش هر چه بیشتر کیفیت
و تولید کالاهای رقابتی با سایر کشورهای دنیا خود را باور کرده و از توان-
مندیهای کشورمان برای توسعه این بخش نهایت استفاده را بنمایند.
وی گفت: صادرات کالاهای غیر نفتی ایران طی برنامه های سوم و چهارم توسعه
کشور با 184 درصد افزایش از 7/3 میلیارد دلار در سال 1379 به 5/10 میلیارد
دلار در سال گذشته افزایش یافته است.
وی بیان کرد: سهم صنعت نساجی از کل صنعت استانهای خراسان در این مدت
از 4/8 درصد به 6/8 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: در این استانها حدود 40 نوع کالای نساجی تولید می شود که سهم
این مناطق از کل سهم تولیدات کشور در زمینه فرش ماشینی، پارچه فاستونی،
کشباف و گردباف به ترتیب 7، 5/13، 22 و 8 درصد است.
وی بیان کرد: همچنین سهم این استانها در زمینه تولید پنبه وپلوش، پنبه
پاک کنی، چرم سبک و سنگین، نخ پنبه ای و نخ استرچ به ترتیب 27، 23، 11،
پنج و 12 درصد کل تولیدات مشابه کشور است.
وی مهمترین اهداف و وظایف این صندوق را بسترسازی لازم برای تولید رقابتی
اقلام صادراتی، ساماندهی، هدایت و استفاده بهینه از تسهیلات، یارانه، جوایز
و کمکهای دولتی برای تولیدکنندگان این بخش دانست.
وی سایر اهداف و اقدامات این صندوق را انجام خدمات بازاریابی برای
توسعه صادرات و افزایش سطح حضور تولیدکنندگان آن در بازارهای هدف، بستر
سازی برای اعزام هیاتهای تجاری این بخش به کشورهای مختلف برای زمینه سازی
توسعه صادرات یاد کرد.
شرکت کنندگان در این نمایشگاه تولیدات و محصولات خود در زمینه های پرده
های تزئینی، موکت، فرش و قالیچه ماشینی و غیره در فضایی به وسعت چهار
هزار متر مربع به مدت پنج روز به نمایش گذاردند.ک/4
7490/663/659
شماره 169 ساعت 48:18 تمام
انتهای پیام E09.46-48-18
دست اندرکاران:تنوع و رقابت پذیری از نیازهای صنعت پوشاک ومنسوجات خانگی
۹ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر:
6206153