۱۷ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6218451
T T
۰ نفر
نحوه اجرا و مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها کنترل می شود .............................................................
تهران بزرک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/07/86 داخلی.اجتماعی.مسکن.توافقنامه.ساختمان.
براساس تواقفنامه چهارجانبه ای از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران، نحوه اجرا و مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها کنترل می شود.
این تواقفنامه روز سه شنبه در جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور وزیر مسکن و شهرسازی،رییس سازمان نظام مهندسی کشور،رییس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران به امضا رسید.
تواقفنامه در جهت تسهیل در فرآیند اجرای آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موضوع محدوده عمل و نحوه اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها است.
این تواقفنامه در خصوص اجرای مرحله ای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به منظور بالا بردن کیفیت ساخت وساز و روان سازی گردش کار صدور پروانه ساختمان منعقد شده است.
درمرحله اول این تواقفنامه که مربوط به مراحل صدور پروانه ساختمان است مراجعه مالک به شهرداری و اخذ دستور تهیه نقشه، انتخاب طراح توسط مالک از بین طراحان واجد صلاحیت، ارایه نقشه های فاز یک معماری به شهرداری جهت کنترل و تایید و تعیین و اخذ عوارض توسط شهرداری الزامی و باید رعایت شود.
معرفی لیست ناظرین واجد شرایط از سوی نظام مهندسی به شهرداری بر حسب میزان نیاز،معرفی ناظر ساختمان از سوی شهرداری براساس فهرست اعلامی از سوی نظام مهندسی موضوع بند 5 متناسب و معرفی به نظام مهندسی برای عقد قرارداد با نظام مهندسی، معرفی مجری ذیصلاح توسط مالک به شهرداری نیز ضروری است.
دراین تواقفنامه همچنین آمده است، واریز عوارض مربوط به هزینه های نظارت و صدور شناسنامه فنی و ملکی به حساب نظام مهندسی، صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری بادرج مشخصات طراح، ناظر و مجری در پروانه و ارسال یک نسخه الکترونیکی از آن به سازمان نظام مهندسی استان الزامی است.
ارایه گزارشات مرحله ای توسط ناظر به شهرداری و سازمان نظام مهندسی و پرداخت مرحله ای حق الزحمه ناظر از سوی نظام مهندسی پس از بررسی و تایید گزارش ناظر در هر مرحله و تکمیل دفترچه اطلاعات و شناسنامه فنی و ملکی و نقشه های چون ساخت ساختمان به وسیله مجری و کنترل و تایید و صدور آن توسط سازمان نظام مهندسی و صدور پایان کارتوسط شهرداری پس از اخذ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و نقشه های چون ساخت در این توافقنامه قید شده است.
به منظور اجرای مطلوب این توافقنامه در مرحله اول جهت ساختمان های با مساحت زیربنای ناخالص بیشتر از سه هزار متر مربع از دی ماه سال جاری تا خرداد ماه سال آینده اجرایی می شود و پس از آن طی شش مرحله در فواصل زمانی سه ماهه و در هر مرحله به میزان 500 متر مربع کاهش خواهد یافت به نحوی که آخرسال 1388 کلیه ساخت وسازهای تهران زیرپوشش اعمال فرایند این توافقنامه قرار گیرند.
درتبصره این توافقنامه همچنین آمده است که پس از اعمال اصلاحات در آیین نامه و شیوه نامه ماده 33 و استفاده از شرکت های کنترل و بازرسی ساختمان، بیمه مسوولیت حرفه ای وکیفیت ساختمان این توافقنامه نیز متناسب با تغییرات ،انطباق خواهد یافت.
این توافقنامه به امضای محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی،محمد غرضی رییس سازمان نظام مهندسی کشور، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و محمدباقر قالیباف شهردار تهران در 12 بند و سه تبصره تنظیم شده است. ک/2 تهرام/537/ 1064/ 1645 شماره 097 ساعت 13:25 تمام
۰ نفر