۱۴ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6220524
T T
۰ نفر
کارشناسان بهداشت: باورهای غلط مانع تغذیه نوزادان از شیر مادر است ................................................................
قزوین ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/05/86 داخلی.اجتماعی.شیرمادر.
کارشناسان بهداشت استان قزوین، باورهای غلط و پیشنهادهای اطرفیان به مادر را مهمترین مانع تغذیه نوزادان از شیر مادر ذکر می کنند.
این کارشناسان به مناسبت هفته شیرمادر در گفت وگو با ایرنا از جمله باورهای نادرست رایج درمیان مادران را دادن سرشیشه مخصوص یا مایعات قبل از شیردهی، خوب نبودن آغوز برای شیرخوار وناکافی بودن شیر مادر برشمردند.
شعار امسال سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر "تغذیه با شیر مادر ظرف یک ساعت اول تولد جان یک میلیون کودک را نجات می دهد"، است.
براساس گزارس سازمان ملل متحد، اگر مادران طی یک ساعت اول تولد، تغذیه نوزادان خود را با شیر مادر شروع کنند، یک میلیون از چهار میلیون نوزادی که هر سال در جهان بدنیا می آیند، از مرک نجات پیدا می کنند.
یک کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین، از باورهای غلط رایج در میان مادران را ناکافی بودن شیرشان عنوان کرد و گفت: مادران زیاد گریه کردن و بی قراری شیرخوار، خروج اندک شیر ازپستان، زود شیرخوردن و مکیدن انگشت را از دلایل این تفکر نادرست خود بیان می کنند.
اکرم مینایی افزود: برخی شیرخوران در ساعات مشخصی از روز بی قراری می کنند و بیشتر مردم علت این بی قراری کودک را به گرسنگی ربط می دهند، در حالی که علاوه بر گرسنگی علت های دیگری نظیر نیاز بیشتر شیرخوار به نوازش و در آغوش گرفتن و همچنین خیس بودن جا یا سرما و گرما موجب بی قراری شیرخوار می شود.
وی گفت: برخی شیرخوران در چند ماه اول زندگی هنگام عصر و شب گریه می کنند که به آن گریه قولنجی می گویند، این حالت ارتباطی به کمبود شیر مادر ندارد.
این کارشناس اظهار داشت: برخی مادران با وجود داشتن شیرکافی و تامین نیاز شیرخوارشان، شاید هنگام دوشیدن بیش از چند قطره شیر مشاهده نکنند، اما با مکیدن شیرخوار شیر کافی جریان می یابد و جای نگرانی نیست.
مینایی گفت: یکی از مزایای شیرمادر زود هضم شدن آن است، بنابراین شیرخواران زود گرسنه می شوند و ازسوی دیگر برخی شیرخواران نیاز به آرامش دارند که با مکیدن پستان مادر نیازشان برآورده خواهد شد.
وی ادامه داد: یرقان و زردی در نوزادان برحسب زمان بروز آن علت های مختلف دارد، اگر در 24 ساعت اول تولد رخ دهد غیرطبیعی بوده و ضمن ادامه تغذیه شیرخوار با شیر مادر باید به پزشک مراجعه شود.
این کارشناس خاطرنشان کرد: نوع دیگری از زردی که طبیعی است و معمولا در نیمی از نوزادان در هفته اول پس از تولد مشاهده می شود، در این حالت نیز تغذیه باشیر مادر باید ادامه یابد ولی در صورت طولانی شدن آن باید به پزشک مراجعه شود.
یک کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، این باور را که آغوز باعث زردی نوازد شده و درصورت ابتلا شیرخوار به زردی باید دادن شیر قطع شود، کاملا غلط دانست.
مریم قره داغی با اشاره به فایده های شیر مادر گفت: شیرخوارانی که از شیرمادر تغذیه می کنند کمتر دچار مشکلات دندانی ناشی از پستانک و تغذیه مصنوعی می شوند.
وی افزود: مادران شاغل باآموزش نحوه نگهداری شیرخود می توانند کودک خود را از دادن شیر مادر محروم نکنند.
به گفته وی شیرمادر را می توان 48 ساعت دریخچال، دوهفته در جایخی، سه هفته در قسمت فریزر یخچال های خانگی و شش تا12 ماه در یخچال های صنتعی نگهداری کرد.
این کارشناس اظهار داشت: برای ذوب شیر منجمد شده باظرف شیردوشیده را در داخل آب ولرم "نه آب جوش" قرار داد و نباید از ماکروفر استفاده کرد.
این کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: میزان ابتلا به آسم، اگزما و انواع آلرژی در شیرخوارانی که از شیر مادر استفاده می کنند کمتر است.
یک دندانپزشک نیز با بیان این مطلب که "شیردهی برای تکامل فک و دندان های کودک مناسب است"، گفت: مکش آرام اما متناوب کودک به رشد متناسب فک و ایجاد دندان های سالم و صاف او کمک می کند و دیگر نیازی به ارتودنسی نخواهد داشت.
دکتر "مریم مجابی" در گفت وگو با خبرنگار ایرناافزود: سلول های موجود در شیرمادر از فاسد شدن دندان کودکان جلوگیری می کند، این درحالی است که فاسد شدن دندانها بخصوص هنگام خواب با شیشه شیرخشک به رختخواب برود در کودکانی که از شیشه شیر استفاده می کنند بیشتر است.
رییس گروه بهداشت و تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: نوزادان در روزهای اول بعد از تولد بطور طبیعی دچار کاهش وزن می شوند و پس از گذشت 10 روز دوباره به وزن هنگام تولدشان برمی گردند، این تصور که این کاهش وزن ناشی از کافی نبودن شیرمادران می باشد، نادرست است.
به گزارش ایرنا، دکتر "محمدرضا مدبر" یکی از باورهای غلط رایج در میان مادران را دادن سرشیشه مخصوص یا مایعات به شیرخوارن قبل از شروع شیردهی عنوان کرد وافزود: هرنوع تغذیه ای قبل از شروع تغذیه احتمال تغذیه انحصاری با شیرمادر را کاهش و طول مدت تغذیه با شیرمادر را کوتاه تر می کند. وی اظهار داشت: درد پستان در دوران شیردهی را از عوامل مهم قطع شیردهی توسط مادران دانست و تصریحکرد: مادران با چرب کردن نوک پستان، درمان شقاق پستان، تعویض مکرر پستان در هنگام شیردهی و استفاده از سرپستان در زمان شیردهی می توانند بر درد پستان غلبه کنند.
وی خاطرنشان ساخت: در صورت موثر نبودن راههای فوق می توانند از شیردوش تا زمانی که زخمهای نوک پستان التیام یابد، استفاده کنند. این مسوول، شیردادن شبانه به شیرخوار علامت گرسنه ماندن نوزاد نیست، بلکه امری طبیعی است که باعث تدوام شیردهی و افزایش شیرمادر می شود.
دکتر مدبرخاطرنشان ساخت: چنانچه نوزادی شبانه برای شیرخوردن بیدار نشود، والدین شیرخوار بایداو را برای خوردن شیر بیدارکنند و خوابیدن زیاد نوزاد و ساکت ماندن او نباید بهانه ای برای مادران به منظور شیر ندادن به نوزاد شود.
وی اظهار داشت: شیرمادر در ابتدا رقیق و در انتهای شیردهی غلیظ چرب است ظاهر رقیق ابتدایی شیرمادر دلیل بر ناکافی بودن شیر نیست.
این مسوول اضافه کرد: فواصل شیرخوردن و مدت زمان گرفتن پستان به دهان در برخی از نوزادان طولانی است و این امر نیز دلیل برناکافی بودن شیرمادر نیست.
دکتر مدبر، باورهای غلط را یکی از موانع مهم برای شروع طبیعی تغذیه با شیرمادر و تدوام آن دانست و گفت: مبارزه با این باورها و دادن اطلاعات صحیح به مادران شیرده یکی از راهکارهای مهم ترویج تغذیه کودکان باشیرمادر خواهد بود.
بر اساس مطالعات صورت گرفته در گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 55 درصد کودکان استان قزوین تا پایین دو سالگی با شیر مادر تغذیه می شوند.
براساس این مطالعات، تدوام شیردهی تا پایان یک سالگی در بیش از 90 درصد کودکان استان قزوین وجود دارد.
همچنین براساس داده های آماری این تحقیقات، 6/4 درصد کودکان زیر یک سال قزوینی از شیرخشک استفاده می کنند که این رقم در کشور 5/9 درصد است. ک/4 7394/616/684 شماره 016 ساعت 09:43 تمام
۰ نفر