تغذیه با شیر مادر؛ توصیه علمی و دینی

تبریز-ایرنا- دهم تا شانزدهم مرداد ماه از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است که این موضوع مهم حوزه بهداشت و سلامت از توصیه های اکید شرع و البته علم پزشکی است.

به گزارش ایرنا، تغذیه با شیر مادر علاوه بر اینکه ایمنی کودک در برابر بیماری ها را افزایش می دهد و باعث رشد مناسب او در این سنین مهم حیات می شود، یکی از عوامل بسیار مهم و محوری در تامین سلامت مادران نیز به شمار می رود که از سوی متخصصان و پزشکان مورد تاکید قرار گرفته و دین مبین اسلام نیز در قالب آیات قرآنی و روایات و احادیث بر آن صحه گذاشته است.

آیه ۲۳۳ سوره البقره با مضمون "مادرانی که می خواهند به نحو کامل به فرزندان خود شیر دهند، لازم است ۲ سال تمام آنها را از پستان خود شیر بدهند و آیه ۱۴ سروه لقمان با جمله " و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش او را با زحمت حمل کرد و دوران شیرخوارگی او در ۲ سال پایان می یابد از جمله مهمترین تاکیدات دینی درباره اهمیت و ارزش تغذیه نوزادان با شیر مادر را نشان می دهد.

پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز بر این موضوع مهم بهداشتی و سلامت تصریح کرده اند، از جمله اینکه حضرت محمد می فرماید: " برای کودک هیچ شیری بهتر از شیر مادرش نیست" و امام علی نیز می فرماید: " کودک با هیچ شیری تغذیه نمی شود که به اندازه شیر مادر خویش مبارک و پر برکت باشد و از امام صادق نیز نقل شده است: "زن در دوران باداری، زایمان و شیر دادن اجر مجاهد در راه خدا را دارد و اگر در این دوران بمیرد برای او اجر شهید است.

بر اساس تحقیقات علمی اکثر شیرخواران در ۶ ماه اول عمر نیاز به هیچ ماده غذایی جز شیر مادر ندارند و بعد از ۶ ماهگی نیز شیر مادر همراه با غذاهای کمکی برای رشد و نمو او موثر است و باید توجه داشت که در بحران های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع، شیرخواران و کودکان کم سن در برابر سوء تغذیه ، بیماری ها و مرگ آسیب پذیرتر هستند و شیر مادر آنان را فعالانه در برابر این تهدیدات حفاظت می کند.

تغذیه با شیر مادر؛ توصیه علمی و دینی
دکتر حسین حقائی رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی

رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تغذیه با شیر مادر را از مهمترین مداخلات برای حفظ زندگی دانست و افزود: بر اساس آمارهای موجود یک پنجم از مرگ های نوزادان را می توان با شروع زودرس تغذیه انحصاری با شیر مادر پیشگیری کرد و باید توجه داشت که هیچ منبع غذایی قابل دسترس تر و مغذی تر از شیر مادر نیست.

دکتر حسین حقایی تغذیه با شیر مادر را حفظ امنیت غذایی شیرخواران در بحران ها و شرایط اضطراری برشمرد و یادآور شد: ترویج تغذیه با شیر مادر و کمک به مادران وظیفه آحاد جامعه است و در این میان رسانه های گروهی باید نقش آفرین اصلی باشند.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر ضامن سلامت جسم و روان مادر و کودک و خانواده است، گفت: بر همین اساس تغذیه با شیر مادر در حقیقت عامل موثر در حفظ و بقاء کودک و سلامت مادر، خانواده و جامعه نیز می باشد و در حقیقت تغذیه با شیر مادر اهدای عشق و محبت و سلامتی به جامعه است.

حقایی تغذیه با شیر مادر را سرمایه گذاری در سلامت انسان ها دانست و اظهار کرد: یکی از شعارهای مهم هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر "یک قطره شیر مادر، یک آسمان محبت، یک دریا سلامت" است که این شعار نشان دهنده اهمیت و ارزش بهداشتی و غذایی شیر مادر است.

وی با بیان اینکه شیر مادر یک منبع غذایی سالم و ایمن برای شیرخواران است و حفاظت فعال در برابر بیماری ها را فراهم کرده و شیرخوار را گرم و نزدیک مادر نگه می دارد، ادامه داد: تغذیه زودرس و انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول عمر و تداوم تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی یا بیشتر همراه با عرضه غذاهای کمکی مناسب و سالم به شیرخوار، حفاظت مطلوبی در برابر خطرات محیطی فراهم می کند.

چالش های محل کار شایع ترین علت عدم تغذیه با شیر مادر است

حقایی حمایت سازمانی مدیران را دارای نقش مهم در توانمندسازی مادران شاغل و تداوم تغذیه با شیر مادر عنوان و اضافه کرد: آگاهی مدیران از اهمیت ترویج تغذیه با شیر مادر در بهبود شاخص های شیردهی تاثیر گذار است و چالش های محل کار شایع ترین علت عدم تغذیه با شیر مادر است که باید در این رابطه اقدامات فوری به عمل آید.

وی توانمندی کارکنان بهداشتی در مشاوره موثر تغذیه با شیر مادر را یکی از اقدامات مهم دانشگاه های علوم پزشکی برشمرد و یادآور شد: این امر از مصرف خود سرانه شیر مصنوعی جلوگیری می کند و امکانات و فضاهای مناسب برای تغذیه با شیر مادر در محیط های کاری و اجتماعی را فراهم می سازد.

حقایی با اشاره به اینکه مدیران و کارفرمایان با اعطای ۹ ماه مرخصی زایمان، یک ساعت مرخصی ساعتی روزانه، تامین امنیت شغلی مادران و ایجاد مهد کودک در جوار محل کار در سلامت مادران و نسل آینده سهیم می شوند، دفت عمل بیشتر مدیران دستگاه های اجرایی و خدماتی در این زمینه را خواستار شد.

وی راه اندازی بیمارستان های دوستدار کودک را از دیگر فعالیت های مهم و بارز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد که نقش کمک و حمایت به مادران در شیردهی موفق و تغذیه انحصاری با شیر مادر را تسریع می کند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول تولد را بسیار مهم خواند و گفت: طبق برآوردهای سازمان بهداشتی جهانی این موضوع مهم جان یک میلیون نوزاد جهان را در سال نجات می دهد.

حقائی هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر را بهانه ای برای آگاه سازی خانواده ها در این زمینه دانست و عناوین روزهای این هفته را چنین اعلام کرد: نقش سیاستگذاران در بهبود وضعیت شیردهی، نقش پدران در شیردهی موفق، نقش روحانیون و گروه های مذهبی در حمایت از تغذیه با شیر مادر، نقش قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حمایت از مادران، شیرخوار و کودکان، نقش رسانه ها و فضاهای مجازی در آگاهی و مهارت مادران و خانواده ها، نقش گروه های مردمی در ترویج تغذیه با شیر مادر و نقش مدیران و کارفرمایان در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر.

وی با اشاره به اینکه شیر مادر تنها ماده غذایی است که می تواند ضریب هوشی کودکان را تا هشت واحد افزایش دهد، گفت: آغوز ( شیر مادر در روزهای اول پس از زایمان) بهترین تغذیه برای آغاز حیات، محافظ شیرخوار و اولین واکسن او در برابر بیماری هاست و باید توجه داشت که شیر روزهای اول حاوی مواد ایمنی بخش است و اولین واکسن برای حفاظت شیرخوار در برابر بیماری ها محسوب می شود.

حقایی تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول را بهترین وسیله پیشگیری از ابتلاء شیرخواران به اسهال عنوان و اضافه کرد: مواد ایمنی بخش شیرمادر، شیرخوار را در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند و در صورت بروز بیماری، شدت و احتمال مرگ از آن کمتر است و باید توجه داشت که شیر مادر به تنهایی تمام نیازهای شیرخوار را در ۶ ماه اول عمر تامین می کند و پس از آن باید همراه با غذاهای کمکی تا پایان ۲ سالگی یا بیشتر ادامه یابد.

تغذیه با شیر مادر؛ توصیه علمی و دینی

طبق تحقیقات و اسناد موجود شیردهی برای مادران نیز از لحاظ بهداشت روانی و جسمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، طوری که مادرانی که شیر می دهند از سلامت جسمی و عاطفی روانی بهتری برخوردارند و از ابتلای آنان به سرطان پستان و تخمدان و پوکی استخوان پیشگیری می شود.

همین تحقیقات نشان می دهد، تکامل بینایی، تکلم و راه افتادن کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند خیلی سریع تر از سایر کودکان است و از تعادل روانی مناسب تری برخوردارند و تغذیه با شیرمادر رابطه عاطفی مادر و کودک را تقویت می کند.

بدون تردید اگر توصیه های بهداشتی، علمی و دینی در رابطه با اهمیت تغذیه با شیر مادر به درستی در جامعه و بین خانوارها رعایت شود، آینده ای تضمین شده به لحاظ سلامت کودک و مادر فراهم شده و جامعه از بسیاری از بیماری های ناشی از عدم تغذیه با شیر مادر مصون خواهد ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha