۲۰ آذر ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6262359
T T
۰ نفر
نگاهی به آیین نامه داخلی شوراهای اسلامی شهر # تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/09/85 داخلی.اجتماعی.شوراها.انتخابات.آذر سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه این هفته در حالی در سراسر کشور برگزار می شود که این نهاد برخاسته از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن دو دوره تجربه کاری، بخش زیادی از نواقص قانونی را برطرف کرده است. یکی از بسترهای مورد نیاز برای عملکرد مطلوب شوراها، تدوین آیین نامه داخلی آن بوده است که در دوره جدید نیز راهنمای عمل این شوراها خواهد بود. آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر ................................ جلسه هر دوره از شورای اسلامی شهر، بعد از قطعی شدن نتایج انتخابات به دعوت فرماندار یا سرپرست فرمانداری و با حضور دعوت کننده یا نماینده وی تشکیل می شود و با حضور دو سوم اعضا رسمیت می یابد. در اولین جلسه شورا، مسن ترین فرد از اعضای حاضر به عنوان رئیس سنی و دو نفر از جوانترین اعضای حاضر به سمت منشی تعیین می شوند و در جایگاه هیات رئیسه قرار می گیرند. وظایف هیات رئیسه سنی، اداره اولین جلسه اعم از انجام مراسم تحلیف و اجرای انتخابات هیات رئیسه دایم شورا می باشد. مراسم تحلیف اعضای شورا نیز بر اساس دستورالعملی که به تصویب شورای عالی استان ها رسیده، انجام می شود. اعضای شورا در اولین جلسه خود از بین اعضای شورا، هیات رئیسه شورا شامل رئیس، نایب رئیس و حداقل یک منشی و همچنین یک نفر به عنوان سخنگو برای مدت دو سال و همچنین نماینده یا نمایندگان شورا در شورای اسلامی شهرستان را تا پایان همان دوره انتخاب می کنند. رئیس شورا موظف است در صورت قطعیت یافتن خروج عضوی از شورا، مراتب را به فرمانداری ذیربط ،به طور کتبی گزارش دهد تا فرماندار از عضو علی البدل شورا بااحتساب رای وی برای شرکت در جلسات دعوت کند. عضویت در شورا قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست، هیچیک از اعضای شورا حق تفویض اختیارات خود را به غیر اعم از عضو یا غیر عضو ندارد. وظایف رییس شورا ................. - مسوولیت امور اداری و مالی شورا. - اداره جلسات شورا و برقراری نظم در جلسات. - دعوت از اشخاصی که حضور آنها در جلسات شورا ضرورت داشته باشد. - دعوت از اعضا و تقسیم کار بین اعضا و کمیسیون های شورا. - ابلاغ و نظارت و پیگیری مصوبات شورا. - معرفی نماینده یا نمایندگان شورا که از بین اعضای شورا انتخاب می شوند و مسوولان اجرایی، نهادها و سازمان های دولتی درصورت درخواست آنها.
- امضای احکام مسوول و اعضای دبیرخانه و سایر کارکنان شورا بر اساس تشکیلات تفصیلی شورا، شهرستان و استان مربوط و نیز انتشار آن جهت اطلاع عموم. - ارسال نسخه ای از بودجه مصوب و هزینه شورا در پایان سال مالی به شوراهای اسلامی شهرستان و استان مربوط و نیز انتشار آن جهت اطلاع عموم. - ابلاغ کتبی موارد اعتراض و ایراد اعضا که به صورت روشن به رئیس شورا تقدیم شده است به عنوان تذکر به شهردار و دریافت پاسخ کتبی یا شفاهی شهردار در خصوص تذکر ابلاغی آن در جلسه شورا. - امضای کلیه مکاتبات رسمی شورا. - اعلام روز و ساعت تشکیل جلسه بعد، قبل از ختم هر جلسه. نایب رئیس شورا در غیاب رئیس شورا وظایف او را انجام می دهد و در مقابل شورا مسوول است. وظایف هیات رئیسه و سخنگو به موجب دستورالعملی تعیین می شود که به تصویب شورای عالی استانها رسیده باشد. به منظور بررسی، اصلاح و تکمیل پیشنهادات و نیز تهیه طرحهای لازم و انجام وظایف قانونی که شورا برعهده دارد، کمیسیون ها و کار گروه های تخصصی تشکیل می شود. ترکیب، چگونگی اداره و وظایف این کمیسیون ها به تصویب شورای عالی استانها می رسد. پیشنهادات واصل شده به کمیسیون در صورتی که مرتبط با شهرداری باشد با حضور شهردار یا نماینده وی که بدون حق رای و برای ادای توضیحات در جلسات شرکت می کند، رسیدگی خواهد شد. شرایط و ملزومات استعفا از شورا ................................ هر عضو شورا می تواند از مقام خود استعفا دهد. پذیرش استعفا با تصویب اکثریت مطلق آرای حاضران در جلسه امکان پذیر است. عضو متقاضی استعفا باید تقاضای خود را با ذکر دلایل به رئیس تقدیم کند و رئیس آن را در نخستین جلسه علنی بعدی شورا در دستور کار قرار دهد و در این فاصله عضو متقاضی می تواند در صورت تمایل اعلام انصراف نماید. برای برسی تقاضای استعفا ابتدا تقاضا قرائت می شود، و پس از آن رای گیری می شود. هرگاه تقاضای استعفای تعدادی از اعضا به نحوی باشد که مانع از رسمیت جلسه گردد، قابل طرح در شورا نیست. رئیس شورا موظف است بلافاصله پس از قطعیت یافتن خروج عضوی از شورا به دلایلی نظیر استعفا، فوت، جنون و سلب عضویت، مراتب را برای تعیین جانشینی او به فرمانداری مربوط بطور کتبی اعلام کند. غیبت و مرخصی ............. غیبت از جلسات شورا با اطلاع رئس شورا و از جلسات کمیسیون ها با اطلاع رئیس کمیسیون امکان پذیر است. تشخیص موجه بودن و غیبت و تاخیر و تعجیل در جلسات شورا برعهده شورا و در جلسات کمیسیون ها با تصویب کمیسیون می باشد، در هر صورت اعلان رسمی غیبت، تاخیر با رئیس شورا خواهد بود. رسیدگی به موجه و غیر موجه بودن تاخیر در پایان همان جلسه و غیبت در اولین جلسه بعدی به عمل می آید و عضو غایب می تواند در این فاصله دلایل خود را مبنی بر موجه بودن غیبت به رئیس شورا ارایه دهد. در مواردی که براساس قوانین و مقررات، نماینده یا نمایندگانی از شورا به عنوان عضو سایر مجامع و شورا انتخاب می شوند، نماینده یا نمایندگان یاد شده با تصویب شورا انتخاب و توسط شورا معرفی می شوند. نمایندگان منتخب ، موظف اند گزارش کار خود را در اولین جلسه به استحضار اعضا برسانند و گزارشات را به صورت کتبی نیز ببه رئیس شئرا ارایه کنند. جلسات شورا ............ دستور جلسات رسمی شورا باید به ترتیب وصول، پیشنهادات و با توجه به اولویت ها از طرف هیات رئیسه تهیه شود و حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه در اختیار اعضا قرار گیرد. درصورت تعدد تقاضاها در یک زمان تشخیص اولویت ها با هیات رئیسه خواهد بود. با تصویب اکثریت مطلق اعضای حاضر می توان موضوع دستور جلسه را برای مدت معینی به تعویق انداخت یا مسکوت گذاشت. در هر جا که حداکثر سه نفر از اعضا که تا (48) ساعت قبل از شروع جلسه رسمی تقاضای نطق قبل از دستور کرده اند، در حدود وظایف شورا طبق فهرست تنظیمی حداکثر به مدت 10 دقیقه برای هر نفر نطق قبل از دستور خواهند داشت.
در صورت تعد متقاضیان باتوجه به اولویت ثبت نام، ناطقان قبل از دستور تعیین می شوند. هر عضوی که حق نطق قبل از دستور را داشته باشد ،می تواند تمام یا قسمتی از وقت خود را به عضو دیگر واگذار کند. رئیس شورا می تواند قبل از ورود به دستور جلسه به مدت حداکثر 10 دقیقه در مورد مسایل مهم روز شوراها، مطالبی را که آگاهی اعضا از آن ضروری باشد به اطلاع آنها برساند. اعضای شورا نسبت به موضوعاتی که طبق دستور در شورا مطرح می شود می توانند قبل از شروع جلسه به عنوان موافق یا مخالف ثبت نام کنند. در صورتی که موافق یا مخالفی ثبت نام نکرده باشد، اعضای جلسه می توانند نوبت بگیرند و به ترتیب تقدم ثبت نام یا گرفتن نوبت، نطق کنند، اگر هیچ موافقی وجود نداشته باشد، یک مخالف صحبت می کند و اگر مخالفی نداشت، تنها یک موافق می تواند صحبت کند. در صورت صحبت خارج از موضوع، رئیس جلسه به آنها تذکر خواهد داد و در صورت دو نوبت تذکر، در نوبت سوم، ناطق از ادامه نطق منع خواهد شد. تقاضای کفایت مذاکرات یاافزایش مدت شور یا مسکوت ماندن یک پیشنهاد رئیس شورا یا حداقل سه نفر از اعضا، قابل رسیدگی است. یک مخالف و یک موافق هر کدام تا پنج دقیقه صحبت می کنند سپس رای گیری می شود و تصمیم اتخاذ شده بلافاصله توسط رئیس جلسه اجرا می شود. اخطار راجع به منافی بودن طرحها و پیشنهادها با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مقرارات جاری با آیین نامه داخلی شورا بر اظهارات دیگر مقدم است. در صورت توهین به اشخاص حقیقی یا حقوقی، در همان جلسه یا در جلسه بعد با تشخیص هیات رئیسه به آنها تذکر داده خواهد شد. نحوه اداره جلسات، رای گیری و بررسی پیشنهادهای واصل شده بر اساس دستورالعملی است که به تصویب شورای عالی استان می رسد. اجتمام/1070/1654
۰ نفر