۴ مهر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6338323
T T
۰ نفر
اسکله های کانتینری بنادر ایران توسعه می یابند # ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/07/84 داخلی.اقتصادی.بنادرو کشتیرانی. مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: به منظور کاهش بیشتر هزینه های حمل و نقل دریایی در کشور ، اسکله های کانتینری در بنادر شمالی و جنوبی توسعه می یابند. "احمد دنیامالی" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به مزیت -های حمل و نقل کالا از طریق کشتیهای کانتینربر، افزود: سهولت وایمنی حمل کالا با استفاده از کانتینر سبب شده است که حمل کالا به این روش توسط ناوگان دریایی کشورهای مختلف جهان ، سالانه 10 درصد افزایش یابد. وی سپس در خصوص میزان سرمایه گذاری مورد نیاز توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور در طول برنامه چهارم توسعه، گفت: برای توسعه بنادر، نوسازی ناوگان نفتی وتجاری و خارج سازی شناورهای مغروق علاوه بر 19 تریلیون و 995 میلیارد ریال ، همچنین چهار میلیارد و 28 میلیون دلار اعتبار نیاز است. معاون وزیر راه وترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی تاکید کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده 50 درصد اعتبار مورد نیاز این سازمان در این مدت از منابع داخلی و 50 درصد دیگر از منابع خارجی و فایناس خودگردان، تامین خواهد شد. به گفته دنیامالی، در چهارمین برنامه توسعه اقتصادی کشور ظرفیت جابه جایی پایانه های مسافری دریایی نیز از چهار میلیون و 500 هزار مسافر به پنج میلیون 800 و هزار نفر افزایش خواهد یافت. وی تقویت اعمال حاکمیت در زیر بخشهای دریایی، ارتقا سطح ایمنی و امنیت دریایی،جلب سرمایه گذاری داخلی وخارجی در فعالیتهای بندری و ناوگان دریایی و تداوم سیاستهای خصوصی سازی را از برنامه های مهم سازمان بنادرو کشتیرانی در طول برنامه چهارم برشمرد . مدیرعامل سازمان بنادرو کشتیرانی همچنین اصلاح قوانین و مقررات صنعت حمل و نقل دریایی، استفاده از فناوریهای نوین در بخش حمل و نقل دریایی، گسترش آموزش،پژوهش، مشتری محوری و ارتقا کیفی خدمات دریایی را ازدیگر برنامه های توسعه ای این سازمان در برنامه چهارم توسعه ، عنوان کرد. وی با اشاره به بیستمین سالگرد روز جهانی دریانوردی تاکید کرد: به همین منظور روز پنجم مهرماه سال جاری از خدمات دریانوردان تقدیر خواهد شد. دنیامالی سپس عملکرد سال گذشته سازمان بنادر و کشتیرانی را مطلوب دانست و یادآور شد: سال گذشته ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر شمالی و جنوبی کشور به پنج میلیون و 800 هزار تن افزایش یافت. به گفته معاون وزیر راه و ترابری، ظرفیت غیرنفتی ناوگان تجاری کشور در سال گذشته به سه میلیون و 400 هزار تن رسید که این شاخص در پایان برنامه سوم توسعه 114 درصد رشد نشان داد. مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی درادامه با اشاره به آمار عملکرد سال گذشته این سازمان، تصریح کرد: تعداد کشتیهای وارده به بنادر کشور در سال 83 به هفت هزار و 782 فروند رسید که این تعداد نسبت به سال 82 چهار درصد افزایش داشت. دنیامالی سپس شفاف سازی تعرفه بندری و دریایی، کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی، جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و افزایش خطوط کشتیرانی از 17 به 23 خط را از دستاوردهای مهم بخش حمل و نقل دریایی برشمرد. وی احداث 24 ایستگاه مخابرات ساحلی،ایجاد سه مرکز کنترل ترافیک دریایی ، تجهیز شش مرکز هماهنگی نجات دریایی و تاسیس مرکز منطقه ای هماهنگی نجات دریایی بندرعباس را از دیگر اقدمات مهم سازمان بنادر و کشتیرانی در سال 83 ، ذکر کرد. وی با اشاره به ضرورت برقراری امنیت برای شناورهای دریایی تاکید کرد: برای برقراری امنیت بیشتر در آبهای ساحلی در سال گذشته برای 140 فروند کشتی ایرانی گواهینامه امنیتی صادر شده است. مدیرعامل سازمان بنادر وکشتیرانی درادامه به حفظ محیط زیست و رفع آلودگی دریا تاکید کرد و گفت: الحاق به کنوانسیون پیشگیری و مقابله با آلودگی آب دریا ناشی از شناورهای دریایی وتوسعه همکاریهای منطقه ای برای کاهش آلودگی آبهای دریای خزر و محدوه خلیج فارس و دریای عمان را از جمله اقدامات حفظ محیط زیست دریا در سال گذشته، عنوان کرد. دنیامالی سپس بهره برداری از 360 هکتار از اراضی مناطق ویژه بنادر شهید رجایی، بوشهر،خرمشهر، امیرآباد و انزلی را از دیگر اقدامات برجسته سازمان بنادر در توسعه مناطق ویژه بندری در سال گذشته، اعلام کرد. معاون وزیر راه وترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی در خصوص میزان اعتبارات این سازمان، گفت: بودجه این سازمان در سال 81 به میزان یک تریلیون و 300 میلیارد ریال بود که در سال 83 به پنج تریلیون و500 میلیارد ریال افزایش یافت. وی با بیان آنکه سازمان جهانی دریانوردی به مسایل بندری و دریایی ایران توجه ویژه ای دارد،اظهار امیدواری کردکه ایران آذر ماه امسال به عنوان یکی از اعضای شورای اجرایی سازمان جهانی دریانوردی از سوی اعضای این سازمان، انتخاب شود. دینامالی کار دریانوردان را سخت و زیان آور دانست و ابراز امیدواری کرد: با همکاری شرکتهای کشتیرانی و انجمنهای دریایی سخت و زیان آور بودن مشاغل دریانوردی به تصویب برسد. مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی درپایان به توسعه بندر چابهار اشاره کرد و افزود: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و برای افزایش میزان ترانزیت کالا در راهگذر شمال- جنوب باید به توسعه ان بیش از پیش توجه شود.
اقتصام. 1108
۰ نفر