به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان بنادر ودریانوردی، «سامان رضایی» در رابطه با تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر «تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بینالمللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور»، اظهار داشت: در رابطه با توسعه ناوگان ملی دریایی چند مساله را می توان در کنار هم دید که شامل موضوع سخت افزار و نرم افزار است که در راستای توسعه باید مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: تجهیزات حوزه دریایی و بندری و نیز ناوگان دریایی کشور به واسطه تحریم ها و شرایط نامناسب اقتصادی، فرسوده شده و طی چند سال اخیر اجازه خرید کشتی جدید و نوسازی ناوگان ملی را نداشته ایم و در عین حال منابع موجود طی چند سال گذشته، صرف کشتی های قدیمی و دسته چندم شده است.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تصریح کرد: کشتی ها با عمر بالا ضمن استهلاک بیشتر، هزینه های پشتیبانی بالاتر و ایمنی پایین تری دارند و لذا خرید کشتی های جدید و نوسازی کشتی های موجود، یک ضرورت بسیار مهم برای حوزه دریایی کشور است.
وی با اشاره به اینکه در کنار خرید کشتی های جدید و به روز، باید انتقال تکنولوژی ساخت این کشتی ها همزمان به کشتی سازی های داخلی منتقل شود، اظهار داشت: این نگاه بسیار مهم و ضروری است تا بتوانیم در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی عملکرد بهتری در آینده داشته باشیم.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با تاکید بر اینکه نیروی انسانی متخصص یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید در حوزه دریایی به آن اشاره داشت، گفت: نیروی کارآمد در حوزه دریایی و بندری مساله بسیاری مهمی است که کشور با توجه به ظرفیت های بالای موجود به آن نیازمند است.
رضایی با بیان اینکه دستیابی به شناورهای هوشمند یکی دیگر از مسائلی است که حمل و نقل دریایی کشور در آینده بسیار نزدیک به آن نیازمند خواهد بود، عنوان کرد: رفع عقب ماندگی ها در صنعت کشتی سازی به سادگی قابل جبران نخواهد بود و یکی از راهکارهای کاهش فاصله، بهره مندی از ویژگی و مزیت فناوری های نوین از جمله تکنولوژی ساخت شناورهای تجاری هوشمند به عنوان یک واقعیت در آینده نزدیک صنعت کشتیرانی است.
به گزارش ایرنا، اکنون سن فرسودگی شناورهای فایبرگلاس ۲۰ تا ۲۵ سال است؛ آمار دقیقی هم از شناورهای صیادی که بزرگترین بخش شناورهای سنتی کشور را تشکیل میدهند در دست نیست. با این وجود برخی از کارشناسان، تعداد این شناورها را از ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار شناور تخمین میزنند که بیشترین تعداد آنها در بیش از ۲۰ بندر استان هرمزگان در حال فعالیت هستند. گفته می شود طرح خروج تدریجی ۲ هزار و ۸۰۰ لنج باری در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور با استفاده از وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه بوده که هنوز بهطور کامل اجرا نشده است.
«رستم قاسمی» پیشتر از ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران در حوزه دریایی خبر داده بود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سرمایهگذاران خارجی و داخلی دعوت میکنیم تا در پروژه های توسعه ای حوزه حمل و نقل دریایی مشارکت کنند، گفته است: در انجام پروژههای حمل و نقلی به دنبال شرکتهای خارجی هستیم و مذاکراتی نیز انجام خواهد شد، از این رو در برنامه است با روشهایی غیر از استفاده از منابع دولتی و با استفاده از توان سرمایهگذاران بخش خصوصی، پروژهها را فعال کنیم.
نظر شما