۲۶ بهمن ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6364233
T T
۰ نفر

بحران غذا "شاخ آفریقا" را تهدید می کند

۲۶ بهمن ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6364233
بحران غذا "شاخ آفریقا" را تهدید می کند # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/11/84 خارجی.اجتماعی.آفریقا.غذا. سازمان های امداد بین المللی در مورد خطر فزاینده خشکسالی و بحران غذا در کشورهای منطقه "شاخ آفریقا" واحتمال وقوع فاجعه انسانی هشدار داده اند.
به گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری بی بی سی، سازمان ملل تخمین زده است که طی شش ماه آینده، بیش از 17 ملیون نفر در اتیوپی، سومالی، کنیا، تانزانیا و بروندی به کمک غذایی نیاز خواهند داشت. کمیته بین المللی صلیب سرخ، امدادرسانی اضطراری به بیش از 500 هزار نفر را در سومالی آغاز کرده است. به گفته این کمیته، خشکسالی وضع بحرانی این منطقه را وخیم تر کرده است.
بی بی سی افزود: سومالی در 15 سال گذشته حکومت مشخصی نداشته و به تخمین صلیب سرخ بین المللی ، در جریان درگیری های مسلحانه داخلی، بالاترین تعداد مجروحان را در آفریقا داشته و اینک خشکسالی نیز بر این مصیبت افزوده است. بر اساس اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ، سومالی اینک بحرانی ترین شرایط خود را طی 10 سال گذشته طی می کند. علوفه و مراتع به یک دهم کاهش پیدا کرده و منطقه با کمبود شدید آب و آذوقه مواجه است. "پاسکال هانت" مسئول عملیات صلیب سرخ در سومالی می گوید: جامعه بین المللی باید هرچه زودتر اقدام کند. "در بعضی مناطق بیش از 80 درصد احشام در معرض خطر نابودی هستند." "مردم سومالی عادت داشتند که احشامشان را برای خرید آذوقه بفروشند حالا در بعضی مکان ها، مردم امکان خرید آذوقه را ندارند و در جاهای دیگر اصلا آذوقه ای پیدا نمی شود." صلیب سرخ می گوید: هزاران نفر به طرف رودخانه "جوبا" به امید اندک آبی که باقی مانده در حرکت هستند و در روستاهای خشک شده از بی آبی، حیوانات تشنه، به کودکانی که از چاه آب می برند، حمله می کنند. صلیب سرخ بین المللی عملیات امداد اضطراری در سومالی را آغاز کرده است و برای مردم آب و آذوقه می برد و برای کسانی که احشام خود را در خشکسالی از دست داده اند، دام می خرد. امید صلیب سرخ بین المللی این است که خشکسالی هرچه زودتر به پایان برسد اما بر اساس پیش بینی سازمان های هواشناسی، این خشکی تا ماه آوریل ادامه خواهد یافت. اگر باز هم باران نبارد و محصول تابستان امسال نیز از بین برود سازمان- های امداد پیش بینی می کنند که شاخ آفریقا با یک فاجعه انسانی مواجه خواهد شد. صویر/1158/1431
۰ نفر