۲۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6505017
T T
۰ نفر
طرح استحصال گاز کربنیک از دودکش های نیروگاه بعثت افتتاح شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/21 اقتصاد.نیرو.گاز کربنیک تهران- طرح استحصال گاز کربنیک از دودکش های نیروگاه بعثت با حضور وزیر نیرو، معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ، مدیر عامل سازمان محیط زیست و مدیر عامل برق منطقه ای تهران و برخی از مسئولان دیگر امروز افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجید نامجو در این مراسم گفت: این کار مهم ملی در سال همت مضاعف شروع شد و در سال جهاد اقتصادی به پایان رسید.
وی با اشاره به حجم تولید گاز کربنیک در ایران گفت: در ایران سالانه 500 میلیون تن گاز کربنیک تولید می شود که این سهم در جهان برابر با 07.1 درصد است.
وی اظهار داشت: ایران رتبه نوزدهم را در خصوص تولید گاز کربنیک بر عهده دارد . حجم تولید این گاز در بخش های صنعت 26، حمل و نقل 28 و خانگی 20 درصد است.
نامجو با اشاره به پیمان ریو گفت: پیمان ریو با هدف مهار گازهای گلخانه ای منعقد شد که از سال 1994 میلادی برای کشورها اجرایی شد.
وی با اشاره به پیمان کیوتو بیان داشت: این پیمان در سال 1997 میلادی توسط کشورهای جهان امضا شد که هدف آن کاهش گازهای گلخانه ای بود. جمهوری اسلامی ایران عضو این پیمان است.این پیمان هنوز از سوی دولت آمریکا که بیشترین تولیدکننده گازهار گلخانه ای در جهان است امضا نشده است.
وی ادامه داد: همچنین کشورهای چین با 3.22 درصد و هند با 19 درصد سهم مهمی در تولید گازهای گلخانه ای دارند.
یاد آور می شود، همزمان با اتمام پروژه بازیافت گاز CO2 از دود خروجی از دودکش نیروگاه بعثت، ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده غیرمستقیم این گاز پیوست.
طرح یاد شده برای نخستین بار در کشور اجرا شده است.
گاز CO2 موارد استفاده زیادی در صنایع مختلف دارد و تولید آن به این روش در نیروگاه بعثت می تواند 10 درصد از نیاز داخلی به این محصول را تامین کند.
براساس این گزارش، گاز CO2 کاربرد فراوانی در بخش های مختلف صنعتی از جمله صنایع غذایی، بسته بندی مواد شیمیایی و کپسول های آتش نشانی دارد.
اقتصام ** 9123 1319** شماره 061 ساعت 14:04 تمام
۰ نفر