ایران در جمع ۴ کشور دارنده فناوری ساخت ماشین‌آلات و تولید گازکربنیک قرار دارد

شهرکرد- ایرنا-رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به توان واحدهای صنعتی این استان گفت: نخستین سامانه بازیافت دی‌اکسید کربن کشور در شهرکرد طراحی و ساخته شد و ایران در جمع چهار کشور دارنده فناوری ساخت ماشین‌آلات و تولید گازکربنیک جهان قرار دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سجاد رستمی اظهار داشت:چهارمین شرکت دارنده فناوری ساخت ماشین‌آلات و تولید گازکربنیک جهان در شهرستان بن استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کند.
وی افزود: در این شرکت ۳۵ درصد گاز کربنیک کشور تولید و روزانه ۱۵۰ تن گاز کربنیک تولید می‌شود.
رییس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان استان موفق به تولید دستگاهی شدند که قابلیت استحصال گاز کربنیک از دودکش‌های صنعتی را داشته باشد.
رستمی افزود: این دستگاه به گونه‌ای در داخل لوله کارخانه‌های تولیدکننده این گاز قرار داده می‌شود تا با وارد شدن گاز به داخل سیلندرهای دستگاه، عملیات فرآوری روی آن انجام شده و از ورود گاز کربنیک به اتمسفر جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گازکربنیک نیز گفت: نخستین سامانه بازیافت دی اکسید کربن کشور در شهرکرد طراحی و ساخته شد.

مسلم سلیمی افزود: پیش از این ۲ شرکت آمریکایی و ژاپنی انحصار تولید این سامانه را در اختیار داشتند و با ساخت این سامانه،ایران به جمع صاحبان فن‌آوری سامانه بازیافت گازهای گلخانه‌ای (co۲) پیوسته است.

سلیمی با بیان اینکه این سامانه با استقرار بر روی دودکش نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع آلاینده، از ورود میلیون‌ها تن گاز کربنیک به محیط زیست جلوگیری می‌کند، اظهار داشت: مطالعه طراحی و بومی‌سازی دانش بازیافت دی‌اکسید کربن از حدود ۳۰ سال پیش در کارخانه ماشین‌سازی co۲ شهرکرد آغاز شده است.
مدیر عامل کارخانه ماشین‌سازی co۲ شهرکرد اضافه کرد: این سامانه با بهره گیری از دمای ۳۰۰ درجه سانتیگرادی دودکش‌های صنعتی، برودت ۳۰ درجه سانتیگرادی ایجاد و گازکربنیک خالص تا مرز ۱۰۰ درصد تولید می‌کند.
این واحد صنعتی از ۶۴ کارخانه تولید گاز کربنیک در کشور است که با دانش‌فنی بومی و بدون کوچکترین کپی‌برداری یکی از قطب‌های بزرگ تولید دی اکسید کربن در کشور شده است.

سلیمی مدیرعامل کارخانه گاز کربنیک بن گفت: این شرکت تنها دارنده فناوری ساخت دستگاه‌های تولید گاز کربنیک در کشور است.

این کارخانه تولیدی بخش خصوصی فعالیت خود را از سال ۶۸ با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون ریال و با اشتغالزایی ۸۰ نفر آغاز کرد که سال ۹۸ با توسعه و افزایش تولید، تعداد اشتغال مستقیم این مجتمع به ۱۱۰ نفر افزایش یافت.
این اختراع برای تولید اوره و متانول در کارخانه های پتروشیمی، ازدیاد برداشت نفت با تزریق گاز کربنیک به محل استحصال نفت، تولید سوخت مایع از گاز، تصفیه پساب های شهری و صنعتی، کشاورزی گلخانهای برای معتدل نگهداشتن دمای داخل گلخانه، ایجاد باران مصنوعی به عنوان هسته باران زا و بسیاری دیگر از کاربرد ها که در صنایع شیمیایی، پتروشیمی و صنایع هوانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهرستان بن در ۲۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha