۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6515144
T T
۰ نفر
گوجه کاران خراسان شمالی از پایین بودن قیمت این محصول ناراضی هستند .................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/07/1390 اقتصاد.کشاورزی.گوجه فرنگی بجنورد _ کشاورزان گوجه کار خراسان شمالی از پایین بودن قیمت فروش محصول خود ناراضی بوده و معتقدند: اکنون هزینه های تولید محصول از قیمت فروش آن پیشی گرفته و آنان را متضرر کرده است.
شماری از آنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا از قیمت پایین فروش گوجه فرنگی در این استان اظهار گلایه کرده و گفتند: کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراوری نشدن محصولات کشاورزی باعث شده که این محصول به علت افت شدید قیمت، روی دست کشاورز بماند.
یک کشاورز بجنوردی که پنج هکتار گوجه فرنگی کشت کرده است در گفت و گو با ایرنا گفت: امسال هزینه های زیادی برای کاشت، داشت و برداشت محصول گوجه صرف کردم اما متاسفانه با افت قیمت متحمل خسارت شده ام.
;فرزاد مطرانلویی ; افزود: قیمت فروش بقدری پایین است که حتی قادر نیستم هزینه ای را که برای آبیاری محصول خود صرف کردم جبران کنم.
وی اظهار داشت: علاوه بر هزینه آبیاری، مخارج نیروی انسانی در بخشهای کاشت، داشت و برداشت نیز هزینه زیادی داشته که بااین وضعیت قیمت جز ضرر چیزی عایدم نشده است.
وی از مسوولان مربوط خواستار حمایت شد و افزود: طبیعی است که برخی از محصولات کشاورزی بنا به عللی افت قیمت پیدا کرده و موجب ضرر و زیان کشاورز شوند اما انتظار آن است که مسوولان مربوط در این زمینه چاره ای اندیشیده و از این تضرر جلوگیری کنند.
یکی از کشاورزان منطقه مانه و سملقان نیز با بیان اینکه اکنون فصل چیدن گوجه فرنگی است، گفت: به علت پایین بودن قیمت و هزینه های انجام شده اکنون زیان کرده و سرمایه خود را از دست داده ام.
;محمدعلی طاهری ; افزود: برای فروش گوجه فرنگی متولی خاصی در استان وجود ندارد و کشاورزان مجبورند محصول خود را با قیمت اندکی به فروش برسانند.
وی اظهار داشت: کارخانه های رب نیز از این فرصت استفاده کرده و محصولات کشاورزان را با قیمت پایین خریداری می کنند.
وی افزود: متاسفانه کارخانه ها قیمت خرید گوجه فرنگی را با بهای هر کیوگرم هزار و 250 ریال خریداری می کنند که این مبلغ حتی هزینه جمع آوری محصول را جبران نمی کند. وی گفت: با وضعیت فعلی بیشتر کشاورزان محصولات خود را برای فروش به برخی از استانهای مجاور می برند که این امر نیز هزینه های بالای حمل و نقل را به دنبال دارد.
یکی دیگر از کشاورزان نیز با اظهار نارضایی از نحوه خرید گوجه فرنگی، گفت: تمام تلاش خود را برای تولید محصول انجام می دهیم اما متاسفانه در زمان فروش با افت قیمت مواجه می شویم.
وی اظهار داشت: قیمت فعلی گوجه فرنگی جز ضرر چیزی برای کشاورزان ندارد و با این وضعیت کشاورزان در سالهای آینده رغبتی برای کاشت این محصول نخواهند داشت. یک مسوول در میدان میوه و تربار شهرستان بجنورد گفت: هم اکنون گوجه فرنگی در این میدان کیلویی هزار تا دو هزار ریال از کشاورز خریداری می شود که این امر موجب نارضایی کشاورزان شده است.
;علی یزدانی ; در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کارخانه های رب نیز گوجه فرنگی را کیلویی هزار و 100 ریال از کشاورزان خریداری می کنند که این رقم بسیار ناچیز است.
وی گفت: روزانه در این میدان بیش از 200 تن گوجه فرنگی معامله می شود که بخشی وارد باز استان شده و بخش بیشتری به استانهای مختلف از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان حمل می شود.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات گوجه کاران این استان هزینه بالای حمل و نقل برای انتقال محصول به دیگر استانها است که این امر نیز باعث شده واسطه هایی اقدام به خرید محصولات کشاورزان کرده و آنرا برای فروش به دیگر مناطق حمل کنند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ضمن تایید گفته کشاورزان گوجه کار گفت: هم اکنون محصولات تولیدی کشاورزان روی دستشان باقی مانده و آنان به علت افت قیمت متضرر شده اند.
;علی اسدی ; در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سطح زیرکشت گوجه فرنگی در این استان چهار هزار و 300 هکتار است و پیش بینی می شود که از این سطح 135 هزار تن محصول برداشت شود.
وی افزود: سطح زیرکشت این محصول در استان نسبت به سال زراعی گذشته 200 هکتار افزایش داشته است. وی گفت: با وجود خشکسالی در منطقه، امسال میزان عملکرد محصول نسبت به سالهای قبل کاهشی ندارد چون کشاورزان با هزینه های بالا محصول خود را به امید کسب درآمد آبیاری کرده اند.
این مسوول افزود: عمده کشت محصول گوجه فرنگی استان در مانه و سملقان، بجنورد و فاروج است و محصولات این استان بعضا به کشورهای آسیای میانه صادر نیز می شود.
وی کمبود صنایع تبدیلی و کارخانه تولیدی رب گوجه را از مشکلات این استان عنوان کرد و گفت: اگر امکان فرآوری محصول کشاورزان در منطقه وجود داشته باشد قیمت محصولات با چنین افت زیادی مواجه نمی شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون در این استان چهار کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در بجنورد، فاروج و مانه و سملقان فعالیت دارند.
;محمدعلی سودمند ; در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این واحدهای تولیدی مجموعا ظرفیت مصرف 45 هزار تن گوجه فرنگی و تولید 11 هزار تن رب در سال را دارند.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، عدم امکان فرآوری تولیدات کشاورزی این استان را مشکلی حاد دانسته و می گوید: تنها حدود 10 درصد از محصولات کشاورزی این منطقه امکان فراوری و تبدیل را پیدا می کنند. ;سیدهادی سید ; می افزاید: خراسان شمالی با وجود توان مطلوب در بخش تولید باغی و کشاورزی، در بحث صنایع تبدیلی بسیار ضعیف است. به گفته وی 49 واحد صنعت تبدیلی کوچک و متوسط در این استان وجود دارد که از این رقم 11 واحد مربوط به بخش لبنی است. وی می افزاید: اکنون بیش از نیمی از واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی این استان دارای مشکل هستند و به عللی قادر به فعالیت نیستند. خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعی و 200 هزار تن محصول باغی در این استان تولید می شود. ک/4 7184/626
۰ نفر