۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6515166
T T
۰ نفر
دامپروری با گاوهای سمینتال آلمانی در مازندران مورد تاکید قرار گرفت ..................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/07/1390 اقتصاد.دامپروری.اصلاح نژاد.مازندران ساری- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به بالا بودن هزینه تغذیه سنتی و پایین بودن بهره وری گاوهای هلشتاین در استان اشاره کرد و گفت: دامداران استان باید به سمت خرید دام سمینتال آلمانی که بالاترین بهره وری را در دامپروری های دنیا دارد ، بروند.
به گزارش ایرنا ، ; حسین نگهدار ; روز سه شنبه در جلسه کمیته کارشناسی ساماندهی گاو نژاد سمینتال کشور که در ساری برگزار شد ،اظهار داشت: به دلیل تغذیه سنتی ، دامپروری با گاوهای نژاد هلشتاین برای بسیاری از واحدها به صرفه نیست.
وی شکاف تولید شیر در دامپروری استان مازندران را از چالش های اساسی این صنعت دانست و گفت: میانگین تولید شیر در واحدهای دامپروری استان 11کیلو گرم است که این مقدار باید به 33 کیلو گرم افزایش بیابد.
وی به اختلاف تولید شیر خام در بین گاوهای هلشتاین و دورگه در مقایسه با نژاد سمینتال اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد مناسب ، مدت بهره دهی طولانی مدت ، دو منظوره بودن (شیر و گوشت ) و توانایی گوشت بیشتر از دلایل استفاده از گاو سمینتال است.
وی اظهار داشت: مشخصه ممتاز گاو سمینتال چشمگیر بودن دست های قوی و ماهیچه بندی ران و پشت بوده که ضامن سلامت و ثبات آن است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حدود 70 درصد شیر خام مازندران در واحدهای سنتی و در روستاهای استان تولید می شود، گفت : این استان سالانه با تولید 672 هزار تن شیر خام رتبه دوم و با حدود 60 هزار تن گوشت قرمز رتبه پنجم کشور را دارد. وی بر ضرورت تغییر ترکیب اصلاح نژاد گاوداری در واحدهای صنعتی تاکید کرد و گفت : در حال حاضر حدود هشت میلیون واحد دامی در استان وجود دارد که باید نژاد آنان به سمینتال تغییر پیدا کند.
وی به وجود حدود 131 واحد دامپروری نیمه فعال و 901 واحد فعال استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت و توانمندی دامپروری در استان وجود دارد ، اما به دلیل نوسانات شدید قیمت نهاده ها و محصولات دامی شاهد کاهش دامپروری در استان هستیم.ک/2 2585/503
۰ نفر