۳۰ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6518706
T T
۰ نفر
شناور مغروقه موئیرا در منطقه خلیج فارس شناورسازی شد ...................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/1390 اقتصاد.حمل و نقل.دریایی تهران- "موئیرا"،نخستین کشتی مغروقه در زمان جنگ تحمیلی و یکی از بزرگترین کشتی های غرق شده در منطقه خلیج فارس، پس از ماه‌ها تلاش متخصصان داخلی به صورت کامل از کانال خور موسی در بندر امام خمینی(ره) خارج و به نقطه امنی منتقل شد.
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی تایدواتر خاورمیانه، این کشتی 2 هزار و 600تنی در اوایل جنگ ایران و عراق بر اثر اصابت موشک رژیم بعثی غرق شده بود.
بر اساس این گزارش نیمه دوم این کشتی به وزن تقریبی یک هزار و 800 تن و طول 70 متر پنج ماه پس از خارج کردن نیمه اول در اردیبهشت ماه امسال، با استفاده از حدود 2 هزار تن تجهزات شناور سازی از دل آب‌های خور موسی خارج شد.
این گزارش حاکی است آب و هوای نامناسب موجب شد در بیش از سه ماه از زمان فوق امکان انجام عملیات برای خارج سازی این کشتی فرآهم نباشد. نیمه اول کشتی "موئیرا" به وزن 800 تن و طول حدود 50 متر اوایل اردیبهشت ماه سال جاری توسط شرکت تایدواتر بیرون کشیده بود.
با خارج سازی کامل این کشتی که در بدترین نقطه خور موسی از لحاظ کشتیرانی قرار داشت، کانال فوق تا حدود زیادی برای کشتیرانی ایمن شده است.
گزارش فوق همچنین حاکی است برای خارج کردن بخش دوم این کشتی غول پیکر از عمق 25 متری از سطح دریا بیش ازیک هزار و 500 تن عملیات لایروبی در اطراف و داخل آن انجام شد.
نیمه دوم موئیرا با استفاده از دو فروند یدک کش به کنار بخش اول این کشتی در منطقه‌ای امن منتقل شده است.
بر اساس این گزارش با خارج سازی موفق کشتی "موئیرا" هم اینک عملیات تجهیز کارگاه برای خارج سازی دو فروند کشتی غول پیکر دیگر نیز در آبراه خور موسی آغاز شده است.
اقتصام ** 2021 **1561
۰ نفر