۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6522827
T T
۰ نفر

وزیر راه: کریدور جدیدی در مسیر شمال -جنوب ساخته می شود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6522827
وزیر راه: کریدور جدیدی در مسیر شمال -جنوب ساخته می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/20 اقتصاد.حمل و نقل.بخش جاده ای.کریدور تهران - وزیر راه و ترابری از ساخت کریدور جدیدی بموازارت کریدور شمال - جنوب خبر داد و گفت: این مسیر جدید از طریق بندرعباس - بافق - گرگان و برکت در ترکمنستان گذر خواهد کرد.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید بهبهانی در دیدار با دبیرکل کریدور تراسیکا (اروپا - قفقاز - آسیا)، افزود: در ایران تعدادی کریدور وجود دارد که برای عبور ترانزیت استفاده می شود که مهمترین آنها کریدور شمال - جنوب است که از بندرعباس به تهران - قزوین - رشت - آستارا و در نهایت به مسکو در روسیه می رود.
وی سپس به کریدورسومی که قرار است بین ایران - افغانستان- تاجیکستان - قرقیزستان و چین ایجاد شود، اشاره کرد و گفت: در این راستا قرار بود اجلاس پنج جانبه ای تشکیل شود که بعلت مسایل اخیر در قرقیزستان به تعویق افتاد.
بهبهانی افزود: این کریدور از چین شروع و پس از عبور از قرقیزستان وارد تاجیکستان می شود و در ادامه در حدود 200 کیلومتر از خاک افغانستان گذر خواهد کرد و سپس وارد ترکمنستان و از مرز سرخس وارد ایران و بعد وارد ترکیه می شود که درنهایت به اروپا می رسد.
به گفته وی، همچنین کریدور چهارمی نیز از چین - تاجیکستان - ترکمنستان از طریق مرز سرخس وارد ایران می شود که تا چابهار نیز امتداد خواهد داشت وزیر راه و ترابری با بیان اینکه ایران مرکز عبور ترانزیت و دروازه بین شرق و غرب است، اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که کریدورهای ایران بعنوان محور تراسیکا پذیرفته شده است.
بهبهانی در ادامه از آمادگی ایران برای گسترش همکاری با تراسیکا خبر داد و گفت: ایران دارای پنج هزار و 800 کیلومتر سواحل آبی، هفت بندر بزرگ در خلیج فارس و چهار بندر بزرگ در دریای خزر است که این شرایط درهیچ کشور اروپایی و آسیایی وجود ندارد بنابراین آمادگی وجود دارد تا همکاری های نزدیکی با تراسیکا برقرار شود.
در ادامه این دیدار معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز گفت: ایران در خرداد ماه سال 88 به عضویت کریدور تراسیکا درآمد که خوشبختانه در آخرین جلسه، نقشه راه های ایران به کریدور تراسیکا افزوده شد.
شهریار افندی زاده با بیان اینکه حضور دبیرکل تراسیکا در ایران موجب گسترش روابط بین کشورهای عضو خواهد شد، افزود: علاوه بر راه ها، پروژه های ریلی گسترده ای برنامه ریزی شده تا با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان برای عبور کالاهای ترانزیتی تعامل شود.
دبیرکل کریدور تراسیکا نیز گفت: باید بر اجرای پروژه هایی تاکید کرد تا عبور در راههای بین قفقاز و اروپا تسهیل شود چرا که این موضوع موجب بهتر شدن عبور از مرزها، کوتاه تر شدن مسیرها و شکل گیری بهتر شرایط عبور می شود.
ساتی بالدیف به مشکلات موجود اشاره کرد و افزود: ساختن زیرساخت ها برای کریدورهای بین المللی مشکلی است که با آن روبه روهستیم و این موضوع در کشورهای ازبکستان ، قزاقستان و کشورهای دیگر همچون ترکیه محسوس است که امیدوارم این مشکلات با همکاری یکدیگر برطرف شود.
وی بادعوت رسمی از وزیر راه و ترابری ایران برای حضور در نشست سرمایه گذاران خارجی در بروکسل، گفت: راه ابریشم نزدیک ترین راه برای رسیدن به شرق آسیا است و ایران در وضعیت خوبی قرار دارد که با توجه به مناسبات خوب این کشور با ترکمنستان، امیدواریم تعامل و همکاری بیشتری در راستای تحقق شرایط مساعد عبور و مرور ایجاد شود.
گفتنی است، برنامه کریدور تراسیکا در ما ه می1993 میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه شد.
براساس این برنامه یک کریدور حمل و نقل شرق - غرب از طریق دریای سیاه - جمهوری قفقاز - دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد.
تراسیکا بعنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است.
جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان ، ترکمنستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، مغولستان، رومانی، ترکیه، اوکراین و ایران اعضای تراسیکا هستند.
پیشنهادات مطرح شده توسط ایران در دبیرخانه دائمی کمیسیون تراسیکا ثبت شد که در اجلاس آتی این نهاد بررسی می شود که پس از تصویب پروژه های اولویت دار، اعتبارات مورد نیاز توسط کمیسیون اروپا تامین خواهد شد.
اقتصام ** 1574 ** 1558 شماره 022 ساعت 12:19 تمام
۰ نفر