ترکمنستان هم به راهگذر اروپا- قفقاز- آسیا پیوست

تهران- ایرنا- ترکمنستان به توافقنامه چندجانبه حمل‌ونقل بین‌المللی برای توسعه راهگذر اروپا - قفقاز - آسیا (تراسیکا) که جمهوری اسلامی ایران نیز عضوی از آن است، ملحق شد.

به گزارش رور یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آکی پرس که خبرهای آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد، وزارت خارجه ترکمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور رسما به توافقنامه چندجانبه حمل‌ونقل بین‌المللی برای توسعه راهگذر اروپا - قفقاز - آسیا (تراسیکا) ملحق شده است.

معاون مدیر کل سازمان حمل‌ونقل و ارتباطات دولت ترکمنستان پیشتر گفته بود که همکاری با «تراسیکا» یکی از اولویت‌های ما در زمینه حمل‌ونقل است و امکان تقویت تعامل با سایر کشورهای عضو را فراهم می کند.

سند راهگذر اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا در سپتامبر ۱۹۹۸ در باکو به تصویب کشورهای تاسیس کننده آن رسید. تراسیکا برنامه همکاری بین المللی بین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو کریدور حمل و نقلی اروپا-قفقاز-آسیا بوده و دبیرخانه آن در شهر «باکو» مرکز جمهوری آذربایجان قرار دارد.

برای اولین بار طرح دالان ترانزیتی تراسیکا در ماه می ۱۹۹۳ در کنفرانسی در «بروکسل» با حضور وزرای تجارت و حمل و نقل ۸ کشور شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان مطرح شد.
تراسیکا کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی است که کشورهای اروپا، قفقاز و آسیا را به هم متصل می‌کند و ۱۳ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان اعضای اصلی آن هستند. جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۹ به عضویت این کمیسیون بین دولتی درآمده است و به عنوان شاخه جنوبی آن قلمداد می‌شود.

کریدور تراسیکا یکی از مهم‌ترین کریدورهای اتصال شرق آسیا به اروپا به شمار می‌رود. هدف از این قرارداد توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل و نقل در اروپا، دریای سیاه، قفقاز، دریای خزر و آسیا اعلام شده است.

ترویج و تسهیل حمل و نقل بین المللی کالا، تضمین ایمنی ترافیک، هماهنگ کردن سیاست حمل و نقل و ایجاد شرایط برابر برای رقابت بین انواع حمل و نقل فردی از دیگر اهداف این قرارداد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha