شمارش معکوس برای افتتاح آزادراه خرم آباد - پل زال/
گام بزرگ دیگری در جهت تکمیل کریدور شمال به جنوب برداشته شد
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/07
اقتصاد.راه و ترابری.راه و ترابری
تهران - آزادراه خرم آباد - پل زال در موعد مقرر به اتمام رسید و نشان
داد که درصورت اراده به خواستن می توانیم فعل توانستن را به بهترین شکل و
در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی کنیم.
پروژه ای که نه کوهستانی بودن مسیر، نه مشکلات دسترسی و نه اختلاف ارتفاع
یکهزار و 400 متری ابتدا و انتهای آن هیچکدام نتوانست مانعی برای رسیدن
به یک آزادراه استاندارد در کشور شود.
عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد- پل زال اول دی ماه سال 84 شروع شد و
مدت اجرای پروژه در قرارداد 50 ماه ذکر شده است. مبلغ قرارداد مذکور نیز
دو هزار و 772 میلیارد ریال برآورد شده بود.
** رشد 37 درصدی تونل سازی در پنج سال اخیر
شاید یکی از مهمترین نکاتی که در این پروژه آزادراهی از دید اغلب
ناظران مغفول مانده سطح تکنولوژی بکار رفته در این آزادراه و حفر 24 هزار
و 992 متر تونل در مسیر رفت و برگشت این آزادراه است، در حالی که از
زمان راه اندازی وزارتطرق و شوارع ایران در 85 سال قبل تاکنون چیزی در
حدود 67 کیلومتر تونل در راه های کشور ساخته شده، در پنج سال اخیر تنها
در پروژه آزادراه خرم آباد - پل زال 25 کیلومتر تونل حفر شده که نشان
دهنده رشد حدود 37 درصدی در این زمینه است.
از سوی دیگر در این آزادراه 14 دهنه پل بزرگ به طول تقریبی 2540 متر
ساخته شده، ضمن اینکه 270 دهنه پل کوچک با دهانه کمتر از ده متر نیز در
این آزادراه احداث شده است.
این آزادراه دارای دو باند رفت و دو باند برگشت و 28 تونل در مسیرهای
رفت و برگشت است که یکی از تونل ها در مسیر برگشت به طول 5.7 کیلومتر و 3
بانده است.
علاوه بر این سیستم الکترونیک هوشمند برای روشنایی تونل های این
آزادراه بطور کامل به دست متخصصین داخلی و با تکنولوژی بومی ساخته شده
بدین ترتیب آزادراه خرم آباد- پل زال نخستین آزادراهی است که سیستم
هوشمند و تولید برق دارد.
** آزادراه خرم آباد - پل زال، آزادراه توسعه ملی و منطقه ای
ساخت و راه اندازی زیرساخت های عمرانی نقشی بی بدیل در توسعه یک کشور
و منطقه در ابعاد مختلف اجتماعی،ا قتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی ایفا می
کند. با احداث یک سد و یا یک آزادراه زمینه برای رشد و توسعه در سایر
ابعاد فراهم می شود. رشد اشتغال و سرمایه گذاری، کاهش هزینه ها و استفاده
از ظرفیت های بلااستفاده و بسیاری دیگر از امکانات در نهایت رفع فقر و
بالا رفتن شاخص های توسعه را در پی دارد.
برآوردهای انجام شده نشانگر کاهش سالانه 324 میلیارد ریال خسارات ناشی
از تبعات تصادفات فوتی، صرفه جویی 100 دقیقه ای در کاهش زمان سفر معادل
900 میلیارد ریال و صرفه جویی سالانه سوخت معادل 400 میلیارد ریال ناشی از
احداث آزادراه خرمآباد- پل زال است.
علاوه براین طبق اظهارات مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و
نقل کشور میانگین تردد در جاده قدیم خرم آباد - پل زال روزانه هفت هزار و
750 وسیله نقلیه بوده که با بهره برداری از این آزادراه، این حجم تردد
تا سه برابر افزایش می یابد که با وجود این افزایش تردد، شاهد رشد چهار
برابری شاخص ایمنی در این منطقه خواهیم بود.
این در حالی است که یکی از اهداف اصلی ساخت این آزادراه تکمیل بخشی از
کریدور شمال - جنوب بوده است. براین اساس فاصله تهران تا بندر امام
خمینی در سواحل خلیج همیشه فارس چیزی حدود 970 کیلومتر است که تا چندی
پیش 805 کیلومتر آن آزادراه و بزرگراه و تنها مسیر دو خطه باقیمانده
دراین محور جاده خرم آباد - پل زال به طول حدود 165 کیلومتر بود.
پس از احداث آزادراه مذکور فاصله خرم آباد - پل زال حدود 105 کیلومتر
کاهش می یابد، بنابراین با بهره برداری از این آزاد راه مسافت تهران تا
بندر امام خمینی (ره ) حدود 60 کیلومتر کوتاه تر خواهد شد.
به عقیده کارشناسان احداث آزادراه خرم آباد - پل زال تاثیر بسزایی در
بهر ه برداری از ظرفیت کامل بندر امام خمینی (ره ) بعنوان بزرگترین بندر
در شمال خلیج فارس و نیز توسعه آینده این بندر دارد و با تکمیل این محور
مسیر ترانزیتی بندر امام خمینی - تهران - بندر انزلی و مسیر تهران -
تبریز - بازرگان کوتاه ترین مسیر زمینی بین خلیج فارس و دریای خزر ،
کوتاه ترین مسیر زمینی بین بندر امام خمینی و کشورهای سواحل غربی و شرقی
دریای خزر و همچنین کوتاه ترین مسیر زمینی بین بندر امام و ترکیه ایجاد
خواهد شد.
جاده فعلی خرم آباد - پل زال یکی از گلوگاه های ترانزیتی کریدور شمال
- جنوب بود به نحوی که در مسیر موجود زمان سفر وسایل نقلیه سبک حدود 5/2
ساعت و زمان سفر وسایل نقلیه سنگین حدود پنج ساعت است که مشکلات موجود در
این قطعه موجب کاهش قابل ملاحظه حمل و نقل جاده ای محور تهران - بندر
امام خمینی (ره )شده است.
این در حالی است که یک طرف جاده فعلی رودخانه و طرف دیگر آن کوهستانی
است و نمی توان عملیات عمرانی و تعریض و بهینه سازی در آن انجام داد که
همین امر باعث افزایش تلفات جاده ای در این مسیر شده بود.
ناصر رضایی مهرکارشناس ارشد راه و ترابری در گفت و گو با خبرنگار گروه
اقتصادی ایرنا گفت: افزایش ایمنی یکی از مهمترین مزیت های احداث آزاد
راه خرم آباد - پل زال است ؟ با توجه به تردد 47 هزار دستگاه وسیله نقلیه
از مسیر فعلی خرم آباد - خوزستان، بهره برداری از این آزادراه تاثیر
بسزایی در افزایش ایمنی مسیر خواهد داشت.
وی ادامه داد: حذف کامل تصادفات رخ به رخ که منجر به کاهش بیش از 35
درصد تصادفات منجر به فوت در محور خرم آباد - پل زال خواهد شد و کاهش 20
درصدی تصادفات ناشی از واژگونی در این محور که منجر به کاهش 15 درصدی
تصادفات فوتی در محور جدید خرم آباد - پل زال نسبت به محور قدیم خواهد شد
از دیگر مزایای احداث این مسیر آزاد راهی است.
رضایی مهر ادامه داد: با بهره برداری از آزادراه خرم آباد - پل زال
پیش بینی می شود در حدود 50 درصد از میزان تصادفات منجر به فوت کاسته شود
که براین اساس سالانه بیش از 324 میلیارد ریال کاهش خسارات ناشی از فوت و
تبعات اقتصادی - اجتماعی آن را در پی خواهد داشت.
این کارشناس راه و ترابری خاطرنشان کرد: با توجه به استانداردهای
بالاتر آزادراه نسبت به راه اصلی، سطح ایمنی برحسب میزان تردد، ظرفیت محور
4 برابر افزایش خواهد یافت. علاوه بر افزایش ایمنی، احساس آرامش و امنیت
خاطر کاربران از دستاوردهای مهم بهره برداری از این پروژه است که بر
ارزش فعالیت های انجام شده می افزاید.
رضایی مهر ادامه داد: هزینه ناشی از یک تصادف فوتی براساس آمار سال
های 1386تا 1388حدود 8/1 میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم برمبنای
برآوردها و مطالعات صورت گرفته در پژوهشکده حمل و نقل بدست آمده است.
رضایی مهر افزایش ظرفیت محور را از دیگر مزایای احداث این آزاد راه
ذکر کرد و افزود: میانگین تردد روزانه واقعی وسایل نقلیه در سال 87 طبق
آمار موجود در حدود هفت هزار و 750 وسیله نقلیه در روز در هر مسیر است که
این میزان با احداث این آزادراه به علت کوتاه شدن طول مسیر و بهبود
مشخصات هندسی و افزایش باند عبوری (چهار خط حرکت ) تا سه برابر افزایش
خواهد یافت.
وی ضمن اشاره به کاهش زمان سفر با بهره برداری از آزاد راه خرم آباد -
پل زال تصریح کرد: با احداث این آزاد راه زمان سفر در این قطعه به یک
سوم کاهش خواهد یافت ؟ با افتتاح آزادراه و تفکیک مسیر رفت و برگشت و حذف
دسترسی های منطقه ای، سرعت جریان ترافیک افزایش می یابد بطوری که در کل
زمان سفر در مقایسه با محور قبلی حداقل 100 دقیقه صرفه جویی می شود.
این کارشناس ادامه داد: صرفه جویی اقتصادی حاصل از این کاهش زمان سفر
معادل 900 میلیارد ریال در سال پیش بینی می شود.
وی توضیح داد: محاسبه زمان کاهش سفر براساس سرعت فعلی وسایل نقلیه که
165 کیلومتر را با سرعت 60 کیلومتر در ساعت طی می کنند در مقایسه با مسیر
آزادراه که به طول 104 کیلومتر و سرعت طرح 90 کیلومتر در ساعت است، صورت
گرفته است.
رضایی مهر کاهش مصرف سوخت را از دیگر مزیت های احداث این آزاد راه ذکر
کرد و گفت: با افتتاح آزادراه و به دنبال حذف توقف های غیر ضروری در
مبادی ورودی شهرهای قرار گرفته در مسیر، عدم تغییرات سرعت به علت عدم
دسترسی عابران پیاده و ساکنان نواحی حاشیه ای به آزادراه و عدم تداخل
ترافیک جریان جهت مقابل، رانندگان با اطمینان خاطر بیشتر و سرعت یکنواخت
تر حرکت کرده و جریان ترافیک از یکنواختی بیشتر و تراکم کمتری برخوردار
است که برمبنای محاسبات انجام شده سبب کاهش 30 درصدی مصرف سوخت نسبت به
جاده قدیم می شود.
وی اضافه کرد: در برآوردها صرفه جویی به میزان 274 هزار لیتر بنزین در
روز پیش بینی شده است ؟ با در نظر گرفتن مبلغ 4000 ریال به ازای هر لیتر
بنزین، میزان صرفه جویی سالیانه از این محل معادل 400 میلیارد ریال خواهد
بود.
این کارشناس راه و ترابری توضیح داد: با توجه به کاهش 60 کیلومتری
مسیر و با فرض بر اینکه میانگین مصرف سوخت وسایل نقلیه پاسخگوی استاندارد
موسسه حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، یعنی به ازای هر 7/11 کیلومتر
یک لیتر باشد، طبق محاسبات انجام شده به میزان هفت لیتر بنزین برای هر
وسیله نقلیه سواری در این محور صرفه جویی می شود، حال با توجه به تردد 11
هزار و 900 دستگاه سواری در رو از این محور در هر روز 290 هزار لیتر در
مصرف بنزین صرفه جویی و میزان صرفه جویی انجام شده در سال با فرض هر لیتر
بنزین 4000 ریال برابر با 422 میلیارد ریال در سال خواهد شد.
وی به کاهش آلاینده های زیست محیطی در استفاده از این آزاد راه اشاره
کرد و افزود: به دنبال کاهش پیش بینی شده مصرف سوخت به میزان 290 هزار
لیتر در روز، انتشار آلاینده ها نیز معادل 280 هزار تن کاهش خواهد یافت.
** لرستان نیازمند امکاناتی از این دست
استان لرستان که به گفته رضا رحیمی نسبنماینده خرم آباد درمجلس شورای
اسلامی از محروم ترین استان های کشور است، پیش از این تقریبا از نعمت
آزادراه محروم بود.
این استان که به نوعی پل ارتباطی مرکز و شمال کشور با مناطق جنوبی و
جنوب غربی کشور است جمعا دارای پنج هزار و 991 کیلومتر انواع جاده بوده
است.
به عقیده رحیمی نسب نبود زیرساخت های عمرانی در لرستان منجر به
بلااستفاده ماندن همه ظرفیت های توسعه می شود به نحوی که حتی فرآوری
محصولات لرستان به خارج از این استان منتقل می شود.
از آنجا که این استان از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است احداث راه
های دسترسی راحت می تواند پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی در سال در
این منطقه باشد.
شماره 009 ساعت 10:08 تمام