وزیر راه از انقلاب ریلی طی دهه آینده در کشور خبر داد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/06/01
اقتصاد.حمل و نقل.قطار اکو
وزیر راه و ترابری در مراسم حرکت قطار کانتینری اکو به سمت استانبول، گفت
: طی یک دهه آینده، شاهد یک انقلاب ریلی در کشور خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید بهبهانی روز یکشنبه در این مراسم
که با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی، دبیرکل و سفرای کشورهای عضو
اکو برگزار شد، راه آهن را از جمله ابزارهای مهم در ارتباطات بین کشورها
دانست و افزود: طبق برنامه ریزی های
انجام شده یک انقلاب ریلی در ایران در حال انجام است.
وی ادامه داد: طبق سند چشم انداز بیست ساله، ایران تا سال 1404 باید
دارای 25 هزار کیلومتر خط آهن باشد که این رقم بسیار بالایی است.
بهبهانی با بیان اینکه طی 75 سال گذشته در ایران تنها حدود 9 هزار
کیلومتر خط راه آهن احداث شده است، گفت: افزایش این میزان خطوط ریلی در
کشور به 25 هزار کیلومتر تا سال 1404، نشان دهنده یک عزم جدی در اجرای
این برنامه بزرک است.
وی سپس افزود: قطار کانتینری اکو ، قطار صلح، دوستی و برادری میان
کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) است.
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه قطار کانتینری اکو مسیر خود را از
تهران به سمت مرز رازی و سپس از مسیر دریاچه وان به استانبول طی خواهد
کرد، گفت: خط آهن کرمان - بم - زاهدان حلقه مفقوده این شبکه ریلی منطقه
ای بود که اواخر سال گذشته به پایان رسید و به پاکستان متصل شد.
بهبهانی همچنین راه اندازی قطار اسلام آباد - تهران - استانبول را یک
پروژه بزرک و با ارزش توصیف کرد که کشورهای عضو اکو را به یکدیگر متصل می
کند.
وزیر راه و ترابری با اشاره به ضرورت توسعه شبکه راه آهن در کشورهای
عضو اکو از جمله افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان،
گفت: در اجلاس آتی وزرای حمل و نقل این کشورها درباره سرعت دادن به طرح
های مشترک تصمیم گیری می شود تا چین و کشورهای شرق آسیا از راهگذر ریلی
کشورهای عضو اکو از جمله ایران به اروپا متصل
شوند.
وی سپس ادامه داد: براساس برنامه قرار است خط ریلی چابهار - زاهدان -
مشهد احداث شود تا کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد دریای
عمان دسترسی پیدا کنند.
بهبهانی از برنامه های وزارت راه و ترابری برای تکمیل کردن خطوط ریلی
در کریدور شمال - جنوب خبر داد و گفت: با اجرای طرحهای جدید ریلی در
ایران، تردد کشورهای همسایه در کشور رونق خواهد گرفت.
وزیر راه و ترابری افزود: این خطوط، راه آهن های صلح و دوستی میان
کشورهای عضو اکو است که امیدواریم 5 تا 10 سال آینده به نتیجه برسد.
وی سپس با درخواست از پاکستان برای بازسازی هرچه سریعتر راه آهن کویته
- تفتان، گفت: تمام کشورهای عضو اکو باید به سمت استانداردسازی خطوط
ریلی خود حرکت کنند تا از موانع موجود در مرزها رهایی پیدا کنیم.
بهبهانی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه همکاری ریلی،
زمینی و هوایی با کشورهای عضو اکو آماده است.
نخستین قطار کانتینری سازمان همکاری اقتصادی اکو که از اسلام آباد به
مقصد استانبول حرکت کرده است، امروز ایستگاه راه آهن تهران را به سمت
ترکیه ترک کرد.
طول شبکه ریلی اسلام آباد - تهران - استانبول 6500 کیلومتر است که 2500
کیلومتر آن در ایران است.
اقتصام ** 1574 ** 1558