۳ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6578344
T T
۰ نفر
مجمع کشورهای صادرکننده گاز در آستانه یافتن هویت سازمانی است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/03 اقتصاد.مجمع کشورهای صادرکننده گاز.اساسنامه وزرای نفت و انرژی کشورهای صادرکننده گاز دنیا روز سه شنبه در شهر مسکو پایتخت روسیه گردهم خواهند آمد تا به مجمع کشورهای صادرکننده گاز هویت سازمانی دهند و درباره چارچوب تشکیلاتی این نهاد جدید در عرصه انرژی تصمیم گیری کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در عرصه شکل گیری تشکیلات گازی بین المللی نقش فعالی داشته است و درواقع بنیانگذار مجمع کشورهای صادرکننده گاز به شمار می آید.
اولین جلسه وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به دعوت ایران در اردیبهشت ماه 1380 در تهران تشکیل شد . همچنین مثلث گازی ایران و روسیه و قطر در راستای تقویت همکاری های این سه کشور در عرصه گاز و تقویت اهداف مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سی ام مهرماه 1387 به ابتکار ایران در تهران شکل گرفت.
مجمع کشورهای صادرکننده گاز از سال 1380 تاکنون نشست های متعددی در سطوح وزارتی و کارشناسی با هدف مشخص کردن زمینه های همکاری این کشورها در بازار گاز و تنظمیم اساسنامه برای دادن هویت رسمی به این تشکیلات برگزار کرده است.
در حال حاضر مجمع کشورهای صادرکننده گاز یک سازمان غیررسمی است و از آنجایی که ساختار این مجمع هنوز مشخص نیست ، کار جمعی با مشارکت جمعی در این تشکیلات امکان پذیر نیست. لذا در ششمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در روزهای نهم و دهم آوریل 2007 در شهر دوحه قطر برگزار شد، به کمیته عالی این مجمع ماموریت داده شد که نسبت به تعیین ساختار مجمع، تدوین اساسنامه ، تشکیل دبیرخانه مجمع و انتخاب دبیرکل و نقطه نظرهای کارشناسی را جمع آوری کند.
از مهمترین برنامه های هفتمین نشست وزارتی کشورهای صادرکننده گاز که قرار است روز سه شنبه (امروز) درمسکو برگزار شود، تصویب اساسنامه این تشکیلات است. اینکه این تشکیلات سازمان یا مجمع و یا هر عنوان دیگری داشته باشد با تصویب اساسنامه مشخص خواهد شد.
در این نشست همچنین انتظار می رود محل استقرار دبیرخانه تشکیلات کشورهای صادرکننده گاز به رای و تصویب گذاشته شود. کشورهای ایران، روسیه ، قطر و الجزایر برای استقرار دبیرخانه در کشورشان پیشنهاد داده اند.
برخی شنیده ها حاکی از آن است که اگر اجماعی در خصوص استقرار دبیرخانه در این چهار کشور صورت نگیرد، احتمال دارد استقرار این دبیرخانه در کشوری خارج از کشورهای عضو این مجمع پیشنهاد شود.
چارچوب اساسنامه پیشنهادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگرفته از اساسنامه سازمان هایی چون اوپک، مجمع بین المللی انرژی و آژانس بین المللی انرژی است.
از منابع روسی نقل شده است که در نشست روز سه شنبه مباحثی چون کاهش مورد انتظار تولید گاز و پیش بینی های قیمت نفت در بازارهای جهانی بررسی شود.
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز به دنبال ایجاد کارتل نیستند ، بلکه هدف عمده آنها تضمین ایجاد توازن بین کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گاز است.
مصطفی شریف النبی کارشناس ارشد بازار گاز در خصوص فعالیت مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: تشکیل این مجمع تلاشی از سوی کشورهای صادرکننده گاز برای گسترش همکاری دراین بخش به حساب می آید. اگر در این مجمع رای گیری براساس اتفاق ارا صورت گیرد با شرایط کنونی ایران در بازار گاز دارد، به نفع کشورمان می باشد.
وی بااشاره به اینکه انتخاب روش اتفاق ارا از نظر ساختاری مناسب نیست، گفت: بهترین روش آن است که فرمولی تنظیم شود که کشورهای عضو براساس میزان ذخایر گاز، میزان تولید گاز و میزان صادرات گاز امتیاز رای داشته باشند.
وی تصریح کرد، کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای ارتقای کارآیی عملکرد این سازمان باید از تجربه های اوپک بیاموزند و از آن درس بگیرند.
شریف النبی درادامه گفت وگویش با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح کرد، بازار گاز از بازار نفت متفاوت است و یک بازار منطقه ای به شمار می آید.
قراردادهای گاز به طور کامل محرمانه هستند و به طوررسمی منتشر نمی شوند.
اما بازار نفت این وضعیت را ندارد. به این معنا که شفاف سازی در بازار گاز مانند بازار نفت عملی نیست.
روسیه با65/44 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز معادل 2/25 درصد ذخایر گاز دنیا ، ایران با حدود 28 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز معادل 7/15 درصد ذخایر گاز دنیا و قطر با 6/25 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز معادل 4/14 درصد ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارند. این کشورها در رده های اول تا سوم بزرگترین دارندگان ذخایر گاز دنیا به شمار می آیند.
جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود 16 درصد ذخایر گاز جهان اهداف بلندمدتی را در این بخش برای سند چشم انداز 20 ساله تعریف کرده است . افزایش ظرفیت تولید گاز متناسب با حجم ذخایر کشور به منظورتامین مصرف داخلی و حداکثر جایگزینی با فرآورده های نفتی، اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب برای گسترش اکتشاف نفت و گاز و شناخت کامل منابع کشور، دستیابی به جایگاه دوم جهانی در تولید گاز طبیعی باتوجه به ضرورت استفاده از مخازن مشترک از مهمترین اهداف تعریف شده دراین سند است.
ایران و قطر در پارس جنوبی بزرگترین مخزن گازی دنیا که هشت درصد ذخایرگاز جهان و 50 درصد ذخایر گاز ایران را در خود جای داده است، شریک هستند.
کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ایران، روسیه ، قطر،الجزایر، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، برونئی، گینه استوایی، مالزی ، اندونزی، امارات هستند. کشورهای ترکمنستان، عمان و لیبی در جلسات این مجمع شرکت می کنند ، اما به طور رسمی عضو نشده اند. کشور نروژ هم به عنوان ناظر شرکت می کند.
اقتصام 1557**1561** شماره 029 ساعت 13:14 تمام
۰ نفر