۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6592532
T T
۰ نفر
حفاری در دریای خزر بزودی با سکوی نیمه شناور"ایران البرز"اغاز می شود .....................................................................
ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/02/86 داخلی.اقتصادی.کشتی سازی .دریای خزر.نفت.مازندران.
سکوی نیمه شناور " ایران البرز "با 99 درصد پیشرفت که توسط شرکت ایران صدرا در سواحل دریای خزر در حال ساخت است راه گشای اکتشاف و توسعه صنعت نفت در آبهای عمیق دریای خزر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا "مسعود ربانی" مدیر شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) روز یکشنبه در بازدید خبرنگاران از سکوی نیمه شناور ایران البرز شرکت ملی نفت ایران گفت : این سکو با 14 هزار تن برای حفاری در عمق هزار متر و حفاری تا عمق 600 متری از کف دریا طراحی شده است.
وی ادامه داد: ساخت و نصب و به آب اندازی سکو توسط نیروهای فنی و متخصص آموزش دیده ایرانی در کارخانه مجتمع دریای خزر شرکت صدرا با امکانات و تجهیزات مدرن با موفقیت پایان یافته است.
به گفته ربانی ، اکنون قسمت عمده تجهیزات و ماشین آلات این سکوی حفاری نیمه شناور راه اندازی شده است.
وی این سکو را از زمره تکنولوژی های برتر و نو دانست و ادامه داد: این سکو بزودی به منظور حفاری و برداشت اولین سهم نفتی ایران از دریای خزر به دریا خواهد رفت.
ربانی ازساخت سه فروند یدک کش به عنوان شناور پشتیبانی سکوی حفاری نیمه شناور ایران البرز خبر داد و تصریح کرد: هر یک از این یدک کش ها با قدرت 16 هزار اسب بخار و با قدرت کشش 180 هزار تن برای پشتیبانی و خدمات دهی و همچنین با قابلیت لنگراندازی در عمق هزار متری در حال ساخت است.
به گزارش ایرنا ساخت سکوی نیمه شناور ایران البرز ازطرف شرکت نفت پس از برگزاری مناقصه بین المللی با مشارکت 95درصدی شرکت صدرا و پنج درصدی شرکت سوئدی GVA در سال 1380 آغاز شده است.
از آنجاییکه وجود منابع نفتی در دریای خزر در عمق هزار متری در حوزه ایران واقع است ، ساخت سکوی نیمه شناور بر اساس مطالعات کارشناسی یک نیاز مبرم است که به گفته مسوولان شرکت ملی نفت ایران تا پایان مهرماه امسال این سکو تحویل و حفاری آغاز خواهد شد.ک/3 506/2585 شماره 112 ساعت 10:18 تمام انتهای پیام D30.59-10-18
۰ نفر