۱۲ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6594251
T T
۰ نفر
مذاکرات نخست وزیران یونان و مجارستان در زمینه تجارت و انرژی ............................................................
آتن،خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/03/86 خارجی.سیاسی.اقتصادی.نخست وزیر.مجارستان.یونان " کوستاس کارامانلیس" نخست وزیر یونان با همتای مجارستانی خود که برای یک بازدید رسمی از یونان درآتن بسر می برد، دیدار و در مورد نحوه توسعه روابط دو جانبه ، همکاری در زمینه های تجارت وانرژی ، روندمسایل اتحادیه اروپا، منطقه بالکان، ترکیه و مساله قبرس ، گفت و گو کرد.
نخست وزیریونان پس ازاین دیدار به خبرنگاران گفت: با"فرانس جیورسانی" همتای مجاری خود در مورد نحوه توسعه همکاری های دو جانبه و مسایل منطقه بالکان و اتحادیه اروپا مذاکرات خوبی داشته است.
نخست وزیر یونان تصریح کرد: مجارستان تمایل به توسعه همکاری های خود در زمینه انرژی و خرید گاز از یونان را ابراز کرده است.
وی گفت : دراین دیدار همچنین تصمیم گرفته شد تا یک کمیته کاری برای بررسی نحوه توسعه همکاری های دو کشور درزمینه تجارت،انرژی و حمل و نقل، تشکیل شود.
نخست وزیر یونان بااشاره به تلاش های یونان در راستای تبدیل شدن کشور متبوعش به گذرگاه انرژی به کشورهای منطقه بالکان و بعضی از کشورهای اروپایی، افزود: تمایل مجارستان برای خرید گاز از یونان به نفع یونان می باشد و بیانگر این است که این کشور( یونان ) رفته رفته به چهار راه انتقال منابع انرژی و بخصوص انتقال نفت ازروسیه درمنطقه، تبدیل می شود.
گفتنی است که یونان سال هاست که برای احداث خط لوله انتقال نفت روسیه از طریق بلغارستان به این کشور واحداث خطانتقال نفت و گازاز منطقه دریای خزر از طریق ترکیه ، ضمن تامین انرژی مورد نیاز خود، به چهارراهی برای انتقال انرژی به منطقه بالکان وبعضی کشورهای اروپایی مبدل گردد وتاکنون دراین راستا با روسیه، ترکیه و ایتالیا قرار دادهایی را امضا کرده است.
نخست وزیر مجارستان نیز به خبرنگاران گفت: یونان درزمینه تامین انرژی منطقه تلاش های فراوان و خوبی انجام داده است و ما تمایل داریم در این راستا با این کشور همکاری کنیم.
وی همچنین بااشاره به افزایش نقش یونان درمنطقه بالکان پس از الحاق کشورهای بلغارستان و رومانی به اتحادیه اروپا گفت: یونان می تواند نقش مهمی در رابطه با توسعه همکاری های اقتصادی منطقه را ایفا نماید و با احداث خط لوله انتقال نفت و گاز ازاین کشور، به نقش این کشور درمنطقه بالکان ، بیش از پیش افزوده خواهد شد.
نخست وزیر مجارستان در ادامه تصریح کرد : در حال حاضر سالانه تعداد 400 هزار مجاری به یونان سفر می کنند و تعداد 100 هزاریونانی نیزبرای گذراندن تعطیلات خود به مجارستان سفر می نمایند که بایستی برای توسعه همکاری ها دراین رابطه نیز تلاش های بیشتری صورت گیرند.
نخست وزیران دو کشور نیز بااشاره به روند مسایل اتحادیه اروپا، بر ضرورت تصویب قانون اساسی اتحادیه اروپا و حل این مشکل ، تاکید کردند.
اروپام/315/2170 GYURCSAINY FERENCE شماره 071 ساعت 20:13 تمام انتهای پیام D12.12-20-13
۰ نفر