۳۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6604753
T T
۰ نفر
مجلس تصویب کرد: حق بیمه کارگران ساختمانی 7 درصد دستمزد ماهانه آنها باشد ......................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/05/86 داخلی.سیاسی.مجلس.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که حق بیمه کارگران شاغل در کارهای ساختمانی هفت درصد از دستمزد ماهانه آنان باشد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه به ادامه بررسی جزییات لایحه بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی پرداختند و مواد 6 تا 15 این لایحه 15 ماده ای را تصویب نهایی کردند.
نمایندگان در این جلسه ماده 13 این لایحه را حذف کردند و بررسی جزییات این لایحه در مجلس پایان یافت.
با تصویب نمایندگان مجلس، حق بیمه سهم کارگران شاغل ساختمانی معادل 7 درصد دستمزدماهانه آنها خواهد بود که طبق ماده 35 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 برای این کارگران تعیین می شود.
براساس این مصوبه ، دولت مکلف است معادل 3 درصد از حق بیمه کارگران ساختمانی را به عنوان مشارکت خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.
همچنین دولت مکلف شد با توجه به تعداد افراد تحت پوشش بیمه، همه ساله با اعلام سازمان تامین اجتماعی سهم مشارکت خود را در بودجه کل کشور منظور و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
نمایندگان مجلس همچنین کارگران بیمه شده شاغل در کارهای ساختمانی را مکلف کردند حق بیمه خود را به ترتیبی که سازمان تامین اجتماعی تعیین می کند، پرداخت کنند.
براساس این مصوبه، در صورت عدم پرداخت حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی طبق اختیارات در قانون تامین اجتماعی برای دریافت حق بیمه کارگران ساختمان اقدام می کند.
براساس مصوبه دیگر نمایندگان مجلس، نقل و انتقال سابقه پرداخت حق بیمه کارگران شاغل ساختمانی، بین صندوق های بیمه و بازنشستگی براساس قوانین مربوط انجام می شود.
با تصویب نمایندگان مجلس، چگونگی استفاده از خدمات درمانی، مدت شرایط و میزان غرامت دستمزد برای حوادث ناشی از کار، تعیین درصد از کارافتادگی، چگونگی تشخیص حوادث ناشی و غیرناشی از کار، شرایط پرداخت غرامت نقص مقطوع و برقراری مستمری جزیی و کلی، نحوه محاسبه و میزان آن و تعیین درجه از کارافتادگی جزیی و کلی تابع مقررات قانون تامین اجتماعی است.
براساس ماده ای دیگر از این لایحه، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی با حداقل سابقه و سن مقرر در قانون تامین اجتماعی، داشتن 35 سال کامل سابقه حق بیمه می توانند درخواست بازنشستگی کنند.
میزان مستمری بازنشستگی طبق قانون تامین اجتماعی تعیین می شود.
همچنین مستمری از کارافتادگی جزیی و کلی، نحوه محاسبه و میزان آن، تغییرات درجه از کارافتادگی جزیی و کلی تابع مقررات قانون تامین اجتماعی خواهد بود.
نمایندگان مجلس در ماده ای دیگر از این لایحه مقرر کردند: شرایط بیمه شده متوفی، بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی، نحوه برقراری مستمری بازماندگان و سهم مستمری هریک از آنان طبق قانون تامین اجتماعی است.
همچنین براساس مصوبه دیگری، در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه ناشی از کار، مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی کارفرما باشد، سازمان تامین اجتماعی طبق مقررات هزینه های مربوط را از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.
با تصویب نمایندگان مجلس ، تمامی وزارتخانه ها ، دستگاه ها ، نهادها ، شرکت ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت ، شهرداری ها و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاههایی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر نام است و مراجع صدور پروانه ساختمان مکلف به همکاری با مجریان این قانون هستند.
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند از تاریخ تصویب این قانون، آن دسته از مواد قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب 1352 و سایر قوانینی که با این قانون مغایر است، لغو شود.
سیام. 1336-م.الف-1344 شماره 049 ساعت 11:46 تمام
۰ نفر