۱۰ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6609233
T T
۰ نفر
کشاورزان گنبدی : دولت در قیمت بذرهای اصلاحی تجدیدنظر نماید ..........................................................
گنبدکاووس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/08/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.بذر.
جمعی از کشاورزان شهرستان گنبدکاووس درشرق استان گلستان، ازافزایش قیمت بذرهای اصلاحی که از سوی مراکز خدمات کشاورزی دولتی فروخته می شود، انتقاد کردند.
این عده از کشاورزان گنبدی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، خواستار تجدید- نظر دولت در قیمت بذرهای اصلاحی درسال جاری شدند.
به گفته این عده، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گندم اصلاح شده سه هزار و 514 ریال و قیمت هر کیلوگرم جو اصلاح شده نیز سه هزار و 250 ریال می باشد که در مقایسه با قیمت بذر درسال گذشته حدود 800 ریال درهر کیلوگرم بیشتر است.
یکی از کشاورزان گنبدی با انتقاد از افزایش قیمت بذر درسال جاری، گفت: به رغم عدم افزایش قیمت تضمینی خرید گندم درسال جاری، متاسفانه معلوم نسیت چرا قیمت بذرهای اصلاحی را افزایش می دهند.
"نورمحمد دوجی" افزود: علاوه بر افزایش قیمت بذرهای اصلاحی، قیمت بسیاری از ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی و مهمتر از همه هزینه های "کشت، داشت و برداشت" هرساله بصورت غیرمتعارف افزایش می یابد. وی گفت: انتظار کشاورزان از دولت مردمی و عدالت محور دکتر احمدی نژاد، حمایت بیشتر از قشر زحمتکش کشاورز است.
یک کشاورز دیگر نیز دراین خصوص، گفت: قیمت بذرهای اصلاحی گندم و جو که درسال جاری اعلام شده حداقل 700 ریال درهر کیلوگرم از قیمت بذر در بازار آزاد بالاتر است.
"منصور اسکندرلی" افزود: به رغم تفاوت قیمت، کشاورزان مجبورند بذر اصلاح- شده دولتی را که از حیث "بوجاری" بودن و سلامت بذر به آن اطمینان دارند، تهیه نمایند.
وی گفت: متاسفانه افزایش بی سابقه قیمت نهاده ها، ادوات کشاورزی و هزینه تولید دربخش کشاورزی، طی چندسال اخیر فشار مضاعفی برکشاورزان زحمتکش این منطقه وارد ساخته است.
وی اضافه کرد: برخی کشاورزان که از لحاظ مالی ضعیف هستند، مجبورند بذر مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه نمایند که هیچ تضمینی از حیث سلامت آن وجود ندارد و ممکن است مزارع آنان و مزارع همجوار را به بیماری هایی مبتلا نمایند.
"علی اکبر کمالی" دیگر کشاورز گنبدی نیز با انتقاد از افزایش قیمت بذر اصلاحی گندم و جو درسال جاری، خواستار تجدیدنظر دولت در قیمت بذر و کنترل قیمت سایر ملزومات بخش کشاورزی شد.
وی افزود: منصفانه نیست که دولت گندم و جو کشاورزان رابه ترتیب کیلویی 2 هزار و 150 ریال و یک هزار و 600 ریال بخرد اما بذر این دو محصول را با حدود دو برابر قیمت خرید به آنان بفروشد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان گلستان نیز دراین خصوص با تایید افزایش قیمت بذر اصلاح شده درسال جاری به خبرنگار ایرنا، گفت: قیمت بذرهای اصلاحی، مصوب وزارت جهادکشاورزی است که به سازمان جهادکشاورزی استان و سپس به ما ابلاغ می شود.
"جمشید جعفری" افزود: در هنگام ابلاغ قیمت بذرهای اصلاحی، مراتب نگرانی و اینکه ممکن است این قیمت ها با عدم استقبال کشاورزان مواجه گردد را به مسوولان امر دراستان و نیز وزارت جهادکشاورزی اعلام کردیم تا درقیمت بذرها تجدید نظر نمایند.
وی بابیان اینکه هنوز پاسخی دراین خصوص به ما اعلام نشده است، گفت: معمولا قیمت بذرهای اصلاحی باتوجه به قیمت خرید این نوع بذر که 20 درصد گران تر از قیمت های تضمینی است و نیز هزینه عملیات " ضدعفونی کردن ، بوجاری کردن و کیسه بندی"، بالاتر از قیمت خرید این دو محصول درهنگام برداشت می باشد.
شهرستان 290 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان، 165 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد و هرساله حدود 120 هزار هکتار به کشت گندم و جو اختصاص می باشد. ک/4 7479/622/508 شماره 059 ساعت 13:12 تمام
۰ نفر