۱۱ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6612960
T T
۰ نفر
رحمتی: ایران کوتاهترین مسیر خط ریلی کشورهای آسیای مرکزی است ...........................................................
ترکمنباشی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/9/86 خارجی.اقتصادی.ترکمنستان.ایران.قزاقستان.
وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران کوتاه ترین و مستقیم - ترین مسیر خط ریلی کشورهای آسیای مرکزی و روسیه به آب های گرم خلیج فارس است.
"محمد رحمتی" روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح احداث خط راه آهن "ایران _ترکمنستان _ قزاقستان" به تایید روسای جمهوری سه کشور رسیده و در این زمینه توافق نامه ای امضا شده است.
وی تاکید کرد: خط فعلی "سرخس _ تجن _ مشهد" ازطریق "ترکمنستان _ازبکستان _ قزاقستان" وارد شرق روسیه می شود که راهی نسبتا طولانی است.
به گفته وی، در طرح جدید احداث خط راه آهن، کشور ازبکستان حذف، ولی این خط ریلی در مقایسه با خط ریلی موجود بسیار کوتاه تر خواهد بود.
وزیر راه و ترابری ایران همچنین گفت: احداث خط ریلی جدید با مشخصات فنی بهتر ساخته خواهد شد و قرار است ترکمنستان 700 کیلومتر از این خط راه آهن را در طول چهار سال احداث کند.
وی افزود: هم اکنون عشق آباد از پیمانکاران ایرانی برای اجرای این طرح دعوت کرده است و دراین راستا، پیمانکاران ایرانی مطالعات اولیه را انجام خواهند داد.
این مسئول تصریح کرد: احداث خط راه آهن ایران _ترکمنستان _قزاقستان کمک موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا و نیز مدت زمان حمل و نقل آن خواهد شد.
رحمتی با اشاره به اینکه خط راه آهن گرگان _ تهران ظرفیت حمل کالا و مواد خام مسیر جدید خط راه آهن بین سه کشور را خواهد داشت، گفت: در صورت نیاز، مسیرهای جدیدی از گرگان به دیگر مناطق ایران از جمله" گرگان _ شاهرود _ سمنان" احداث خواهد شد.
وی افزود: هم اکنون کار مطالعاتی خط راه آهن "گرگان _ مشهد" به اتمام رسیده و عملیات اجرای آن بطور قطع نیز آغاز خواهد شد.
وزیر راه وترابری گفت: بااحداث خط راه آهن جدید ایران ترکمنستان،قزاقستان ، خط ریلی موجود "گرگان _ ساری _ قائمشهر" نیز ارتقا خواهد یافت.
وی میزان درآمد حاصله از ترانزیت خط راه آهن جدید برای ایران را بین 50 تا60 میلیون دلار در سال عنوان کرد، ولی گفت که این میزان درآمد بر اساس مقررات کشورهای آسیای مرکزی محاسبه خواهد شد.
به گفته رحتمی، همچنین، پیشنهاد احداث 200 تا 250 کیلوتری از ساخت جاده اصلی در ترکمنستان به مقامات این کشور ارایه شده است که مقرر گردید در این زمینه پیمانکار ایران به طرف ترکمنی معرفی شود.
وی، کیفیت کار پیمانکاران ایرانی را بسیار بالا دانست و گفت که جاده "هرات _ دوغارون " که توسط ایران در افغانستان احداث شده است از نظر کارشناسان خارجی و داخلی این کشور بهترین و با کیفیت ترین جاده محسوب می شود.
عملیات احداث خط راه آهن "ایران _ ترکمنستان _ قزاقستان" ازمنطقه "برکت" استان بالکان ترکمنستان در مرز استان گلستان ایران روزشنبه باحضور "قربان قلی بردی محمداف" رییس جمهوری ترکمنستان آغاز شد.
در این مراسم علاوه بر شماری از مســــوولان بلندپایه دو کشور ترکمنستان و قزاقستان، محمد رحمتی وزیر راه وترابری ایران، سفیر ایران در ترکمنستان، استاندار استان گلستان و تنی چنـد از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
طول این مسیر 900 کیلومتر است که از این مجموع 700 کیلومتر در خـــــاک ترکمنستان، 90 کیلومتر در خاک ایران و مابقی در خاک قزاقستان ریل گــذاری خواهد شد.
بنابراین گزارش، میزان ظرفیت جابجایی کالا از طریق این خط راه آهن سـالانه سه تا پنج میلیون تـن اعلام شده که این ظرفیت تا سقف 12 میلیون تن کالا نیز قابل افزایش است.
موافقت اولیه احداث این خط راه آهن اردیبهشت ماه امسال در شهر ترکمنباشی بین روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید که موافقت نامه نهایی آن در حاشیه نشست اخیر سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران بین جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان امضا شد.
براساس محاسبات کارشناسان، این خط راه آهن 900 کیلومتر طول خواهد داشــت که با احداث آن، شبکه ریلی ایران از طریق کشورهای ترکمنستان و قزاقستــان به شبکه ریلی روسیه متصل می شود.
آساق 1513**1789**330** شماره 016 ساعت 10:55 تمام
۰ نفر