۱۹ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6614077
T T
۰ نفر
راه اندازی "کدال" ، امری اجتناب ناپذیر در بازار سرمایه بود ............................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/09/86 داخلی.اقتصادی.بورس.کدال.
معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: راه اندازی شبکه اطلاع - رسانی ناشران ( کدال )، امری اجتناب ناپذیر در بازار سرمایه بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از بازارسرمایه،"احمد احمدپور" روز دوشنبه بااشاره به توسعه بازار سرمایه، اظهار داشت: افزایش شرکت های بورسی و به تبع آن افزایش حجم اطلاعات ارسالی ناشران باعث افتتاح این شبکه اطلاع رسانی شد.
وی اظهار داشت: سرعت در انتشار اطلاعات، کاهش هزینه های تهیه اطلاعات و ارسال آنها توسط ناشران، فاصله زمانی تهیه و انتشار اطلاعات، افزایش امنیت اطلاعات، حفظ سوابق و دسترسی آسان به اطلاعات ناشران ، امکان نظارت بهتر و ارتقای شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه از مزایای این سیستم است.
احمدپور گفت: افشای مناسب اطلاعات مالی به عوامل متعددی نظیر بکارگیری استانداردها، ساختار مناسب گزارشگری ، استفاده مطلوب از فناوری اطلاعات و غیره بستگی دارد.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه اطلاعات یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری سرمایه گذاران است، افزود: یکی از ویژگی های اطلاعات، بموقع بودن آن است. زمان ارایه اطلاعات نیز یک رابطه دو طرفه از مقررات، ضوابط انتشار اطلاعات توسط بازار سرمایه وشرکت های پذیرفته شده در بورس است.
وی لازمه دستیابی به بازار شفاف و گزارش های مالی و غیرمادی در سطح ملی و بین المللی را تدوین استانداردها، قوانین و مقررات، آیین نامه ها و دستور- العمل های متعدد توسط مراجع تدوین کننده دانست و گفت: یکی از مواردی که می تواند در شفافیت اطلاعات و گزارشات مالی موثر باشد، استفاده از سیستم جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و بازاریابی الکترونیکی اطلاعات است که سازمان بورس و اوراق بهادار با افتتاح کدال درصدد شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه است.
وی در مورد سابقه بکارگیری سیستم جمع آوری، تجزیه و تحلیل و بازاریابی الکترونیکی اطلاعات، اظهار داشت: کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا(SEC) در سال 1984 میلادی برنامه امکان سنجی بایگانی اطلاعات به صورت الکترونیکی را آغاز کرد.
احمدپور ادامه داد: این سیستم در سال 1992 میلادی در بورس آمریکا جنبه عملی به خود گرفت و در سال 2002 میلادی، شرکت های داخلی و خارجی ملزم به فایل کردن اطلاعات مالی خود در این سیستم شدند.
وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اهمیت شفافیت و اطلاع رسانی، فصل پنجم قانون جدید بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه (1384) مشتمل بر شش ماده و دو تبصره به اطلاع رسانی در بازارهای اولیه و ثانویه اختصاص یافت تا شفافیت بازار سرمایه ایران افزایش یابد.
معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: برهمین اساس، این سازمان از آبان ماه 85 راه اندازی شبکه اطلاعرسانی ناشران را در دستور کار خود قرار داد که خوشبختانه مرحله نخست این شبکه به بهره برداری رسید.
مرحله نخست بزرگترین شبکه اطلاع رسانی الکترونیک بازار سرمایه ایران بتازگی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد. قرار است تا پایان سال آینده سایر مراحل این شبکه اطلاعرسانی به بهره برداری برسد.
اقتصام ** 1558 ** 1557 شماره 106 ساعت 15:19 تمام
۰ نفر