تمام دستگاههای اجرایی باید وجوه لازم برای خرید خودروهای دوگانه سوز را
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر:
6632443
تمام دستگاههای اجرایی باید وجوه لازم برای خرید خودروهای دوگانه سوز را
مشخص کنند
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/02/85
داخلی.اقتصادی.مدیریت برنامه ریزی
تمام دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح موظف شدند وجوه مورد نیاز برای
خرید خودروهای دوگانه سوز خود در سال 85 را تا شهریور ماه مشخص کنند و در
اختیار وزارت کشور قرار دهند.
به گزارش نشریه "برنامه" چاپ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، طبق
آیین نامه مصوب دولت برای خروج خودروهای فرسوده و دوگانه سوز کردن خودرو
ها، وزارت کشور موظف به تهیه و خریداری شش هزار و 500 دستگاه اتوبوس
منطبق با استانداردهای ملی شده است اما در صورتی که این خرید از خارج
باشد، تنها از طریق مناقصه امکان پذیر خواهد بود.
بنابراین مصوبه، اعتبار مربوط به پرداخت سود تسهیلات بانکی خرید 30 هزار
دستگاه تاکسی (سواری ) دوگانه سوز، 15 هزار دستگاه خودروی جمعی کوچک (ون
مسافری ) و 12 هزار و 500 دستگاه مینی بوس در اختیار وزارت کشور قرار می-
گیرد تا با معرفی این وزارتخانه حداکثر تا هشت واحد درصد تسهیلات مزبور
پرداخت شود.
حداکثر سقف تسهیلات این ماده 50 میلیون ریال برای هر دستگاه تاکسی
(سواری ) دوگانه سوز و ون و 80 میلیون ریال برای مینی بوس است.
دوره بازپرداخت تسهیلات هفت سال خواهد بود.
در بخش دیگری از این آیین نامه آمده است: حداکثر تا هفت واحد درصد از
سود تسهیلات بانکی برای خروج 250 هزار دستگاه خودروی ناوگان عمومی و خصوصی
فرسوده جهت جایگزینی با خودروهای نو و دوگانه سوز با معرفی وزارت کشور
پرداخت خواهد شد.
به موجب این آیین نامه، سقف تسهیلات برای هر دستگاه خودروی عمومی و خصوصی
50 میلیون ریال است که در اختیار وزارت کشور قرار دارد.
واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو در صورت ارایه گواهینامه صادرشده از
نیروی انتظامی مبنی بر اسقاط یک دستگاه خودرو به شکلی که غیرقابل استفاده
به صورت خودرو درچرخه حمل ونقل و رانندگی باشد،می توانند از تخفیفات ترحیجی
در سود بازرگانی خودرو یا قطعات منفصله خودروها به میزان 10 میلیون ریال
برای خودروهای سواری شخصی و 20 میلیون ریال برای تاکسی استفاده کنند.
در ماده شش این آیین نامه آمده است: به سود بازرگانی واردات خودروها و
قطعات منفصله برای خودروهای ساخت داخلی با مصرف استاندارد (در چرخه برون
شهری ) کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر مسافت به ازای هر 25/0 لیتر، پنج
واحد درصد تخفیف داده می شود.
مرجع تشخیص و تایید میزان مصرف سوخت، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی
ایران است.
وزارت صنایع و معادن نیز موظف شده است سیاستهای تولید خودروی سواری با
مصرف کمتر از شش لیتر در چرخه برون شهری را قبل از سال 85 تعیین کند.
علاوه براین، وزارت صنایع و معادن موظف است با همکاری وزارتخانه های نفت
و امور اقتصادی و دارایی لایحه اخذ عوارض یا مالیات بر خودروهایی که مصرف
سوخت آنها در چرخه برون شهری بالاتر از استاندارد تعریف شده در این آیین
نامه است، را تهیه و تا مرداد سال 85 به هیات وزیران ارایه کند.
شرکت ملی نفت ایران نیز باید تا پایان سال 85 امکانات لازم (تامین
تجهیزات یا اعطای کمک به مالکان خودروها) برای تبدیل 120 هزار دستگاه
خودروی بنزینی موجود را با اولویت خودروهای با کاربری حمل ونقل عمومی به
گاز طبیعی فشرده فراهم کند.
برای تشویق صنایع خودروسازی، واردات قطعات و تجهیزات موتور با پایه
گازسوز 50 درصد نسبت به تعرفه معمول واردات موتور تخفیف خواهد داشت.
واردات تجهیزات جایگاههای عرضه گاز طبیعی نیز از پرداخت هرگونه سود
بازرگانی معاف خواهند بود.
در بخش دیگری از این آیین نامه آمده است: وزارت صنایع و معادن نیز باید
تمهیداتی اتخاذ کند تا تولید آن دسته از خودروهایی که مصرف سوخت یا
آلودگی محیط زیست آنها بیش از حد استاندارد(کمتر از شش لیتر در چرخه برون
شهری ) است را تا حداکثر پایان سال 85 اصلاح وترتیبی اتخاذ کندکه کارخانجات
خودروسازی در سال 85 حداقل 280 هزار دستگاه خودروی سبک دوگانه سوز تولید
کنند.
این وزارتخانه موظف است با همکاری شرکت های خودروسازی برای تولید انبوه
موتور پایه گازسوز استاندارد تا پایان سال 85 اقدام کند.
همچنین وزارت نفت با تصویب شورای اقتصاد موظف است مبلغ 13 میلیون ریال
کمک بلاعوض به ازای هر خودروی گازسوز جایگزین تاکسی فرسوده به میزان 12
هزار دستگاه پرداخت کند.
تمام خودروهای گازسوز باید مطابق با استانداردهای اجباری تدوین شده
توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، دارای معاینه فنی تجهیزات گازسوز
اجباری باشند.
وزارت کشور مسئول حسن اجرای این امر و نیروی انتظامی نیز موظف است بر
حسب مورد عبارت "دوگانه سوز" و "گازسوز" را در اسناد خودروهای مذکور درج
کند.
شهرداریهای تهران، اصفهان، اراک، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد و کرج نیز
مکلف شده اند در سال 85 از خودروهای سواری و وانت دوکابین (به استثنای
گازسوزها)و موتورسیکلتها با عمر بیش از 10 سال، در ازای هر سال اضافه،
علاوه بر مبالغ وصولی خود، مبالغی را دریافت و به حساب خزانه داری کل واریز
کنند.
این شهرداریها موظف هستند به ازای هر سال اضافه بر 10 سال، معادل 15
درصد عوارض سالانه و نیز به ازای هر سال اضافه بر 10 سال معادل 15 درصد
مبلغ تعرفه معاینه فنی خودرو (علاوه بر مبلغ تعرفه قانونی معاینه فنی ) از
مالکان این خودروها دریافت و به حساب خزانه داری کل واریز کنند.
اقتصام. 1553 / 1558 /