۳ مرداد ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6642050
T T
۰ نفر
کشتیرانی والفجر 90 درصد حمل ونقل مسافر و بار حوزه خلیج فارس را برعهده دارد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/85 داخلی.اقتصادی.کشتیرانی کشتیرانی والفجر به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی حمل مسافر و بار در خلیج فارس و دریای عمان 90 درصد از حمل ونقل منطقه را به خود اختصاص داده و سال گذشته 400 هزار مسافر را در این منطقه جابه جا کرده است. مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر روز سه شنبه با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: این شرکت برای حفظ جایگاه خود در منطقه خلیج فارس و دریای عمان و توسعه ناوگان حمل و نقل با توجه به افزایش تقاضا برای حمل و نقل به حمایت مالی دولت نیاز دارد. "لطف الله سعیدی" با تاکید بر اهمیت تخصیص منابع مالی ارزان قیمت به این شرکت، اظهار داشت: در صورتی که ظرفیت ناوگان حمل و نقل مسافر و بار در این شرکت افزایش پیدا نکند، رقبای خارجی در منطقه گوی رقابت را از ایران می گیرند و بازار را در دست خواهند گرفت. وی تعداد کشتیهای شرکت کشتیرانی والفجر را هم اکنون 16 فروند اعلام کرد و افزود: هشت فروند از کشتیهای این ناوگان دارای دو هزار صندلی مخصوص جابه جایی مسافر هستند. سعیدی تصریح کرد: این شرکت افزایش ظرفیت 800 صندلی بواسطه خرید دو فروند کشتی مسافری را تا پایان امسال در دست اجرا دارد. وی افزود: همچنین برای عقد قرارداد ساخت شناورهای کوچک 50 نفره و نیز کشتیهای تندرو برای سفر شبانه تاکنون از کشورهای یونان، ژاپن و برخی کشور های اروپایی پیشنهاداتی دریافت شده که در دست بررسی است. وی تاکید کرد: ارایه خدمات مسافربری با توجه به نرخهای کنونی بلیت به لحاظ اقتصادی سودآور نیست و با توجه به اینکه طبق سیاستهای دولت کشتیرانی والفجر نمی تواند نرخ بلیت را افزایش دهد، برای اصلاح ناوگان فرسوده حمل و نقل به یارانه و حمایتهای مالی دولت نیازمند است. به گفته وی میانگین سن ناوگان باری و مسافری این شرکت به طور کلی 15 سال و به طور مشخص برای شناورهای مسافری 4/11 سال است که چندان رضایت بخش نیست. سعیدی درباره تغییرات نرخ بلیت در این شرکت، گفت: با توجه به گرمای هوا و کاهش سفر به جزیره کیش، مسیر بندر لنگه - کیش 10 درصد تعدیل قیمت داشت و بهای بلیت مسیر بوشهر- خارک نیز با همکاری و حمایت مالی شرکت نفت 50 درصد کاهش یافت، ولی در بعضی از مسیرهای خارجی 10 درصد افزایش قیمت داشتیم. وی تصریح کرد: میزان جابه جایی مسافران خارجی در سال گذشته نسبت به سال 84 سه درصد رشد یافت ولی در بخش داخلی با ممنوعیت جابه جایی کالای همراه مسافر به صورت تجمعی در نیمه دوم سال گذشته و چهار ماه نخست امسال میزان جابه جایی مسافران در این شرکت 50 درصد کاهش یافت. وی افزود: بیشترین جابه جایی مسافر در سال گذشته به مسیرهای بندرلنگه- کیش و بندرعباس - قشم اختصاص یافت و مهمترین کالاهایی که از طریق این شرکت به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر شد، میوه و تره بار به امارات متحده عربی بود. مدیرعامل کشتیرانی والفجر اظهار داشت: میزان صادرات کانتینری در چهار ماه نخست امسال به کشورهای جنوب خلیج فارس نسبت به مدت مشابه سال قبل از طریق کشتیرانی والفجر 61 درصد افزایش یافته است. وی درباره قرارداد ساخت دو فروند کشتی مسافری تندروی کاتاماران، گفت: مذاکرات این قرارداد با شرکت اروندان 15 سال قبل شروع و در سال 81 با پیش پرداخت 25 درصد از کل مبلغ، اجرایی شد ولی نزدیک به چهار سال است که این شرکت نسبت به اجرای تعهد خود تاخیر داشته و امروز ادعای تردید در صحت قرارداد را مطرح می کند. وی درباره امکان انتقال حجاج عمره به عربستان از مسیر دریا، گفت: جابه جایی این حجاج از طریق کویت به عربستان و یا از بندر بوشهر به بندر دمام در این کشور با توجه به کاهش 30 درصدی هزینه مورد توجه ایران است اما هنوز عربستان سعودی موافقت خود را در این زمینه اعلام نکرده است. سعیدی با اشاره به افزایش تعداد کارگران هندی و پاکستانی در امارات و سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، توسعه مسیرهای حمل ونقل شرکت کشتیرانی والفجر را از بنادر گوادر - چابهار و برخی بنادر هند و پاکستان دارای توجیه اقتصادی عنوان کرد. وی تاسیس شرکت دریایی مشترک ایران و کویت (CSC) را اقدام موثری در جهت توسعه خدمات حمل و نقل دریایی و ایجاد زمینه حضور در بازارهای منطقه اعلام کرد وافزود: تاسیس شرکتهای مشترک دریایی با عمان و عراق نیر در دست بررسی است. وی از سرمایه گذاری برای احداث اسکله های اختصاصی خبر داد و این اقدام را امری ضروری برای جلوگیری از معطلی بار برای تخلیه در بنادر و پایانه ها توصیف کرد. به گفته وی هم اکنون خطوط خرمشهر - کویت، بوشهر - خارک، لنگه- کیش، بوشهر- بحرین، بوشهر- قطر، بوشهر - کویت، بوشهر - دمام، لنگه - دبی و بندرعباس - شارجه به طور منظم برای انتقال مسافر و بار در حال فعالیت هستند. مدیرعامل کشتیرانی والفجر تصریح کرد: برای توسعه خطوط حمل و نقل دریایی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان مسیرهای کیش - دبی، بندرعباس - بندر سلطان قابوس در مسقط نیز به زودی فعال می شود. به گفته وی مسیرهای قبلی نیز برای صادرات به موقع میوه و تره بار به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و دریای عمان منظم تر از قبل به فعالیت خود ادامه خواهند داد. وی ارایه خدمات ترانزیت و حمل و نقل از طریق بندر امام خمینی به عراق و تسهیل انتقال کالا از طریق خطوط ذکر شده برای واردات و صادرات تجار را از دیگر هماهنگی های صورت گرفته در این شرکت اعلام کرد. شرکت کشتیرانی والفجر نخستین شرکت حمل مسافر و بار در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بود که در مرداد ماه سال 65 به علت نبود ناوگان مناسب حمل و نقل دریایی در این منطقه از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی تاسیس شد. اقتصام. 9138 / 1558 /
۰ نفر