سفیر ایران: سال 83 سالی خوب در مناسبات ایران و ژاپن بود
#
توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/01/84
خارجی.ایران.ژاپن.
"محسن طلایی" سفیر ایران در ژاپن، سال 1383 را سالی خوب برای مناسبات
تهران و توکیو در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برشمرد.
سفیر ایران امروز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در توکپو پایتخت
ژاپن درباره مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: بر پایه آمارها، صادرات ژاپن
به ایران در سال 2004 میلادی " منتهی به 11 دی 1383 هجری خورشیدی" به 120
میلیارد و 880 میلیون ین ژاپن "حدود یک میلیارد و 164 میلیون دلار آمریکا
و واردات آن از ایران 893 میلیارد و 209 میلیون ین "حدود 8 میلیارد و 606
میلیون دلار" بوده است.
سفیر ایران در ژاپن به آمار باقی مانده سال 1383 اشاره نکرد.
طلایی افزود: حجم مبادلات تجاری ایران و ژاپن در سال 2004 میلادی در کل 9
میلیارد و 770 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال پیش از آن 1/15 درصد
افزایش نشان می دهد و این یک رکورد محسوب می شود.
در سال 2003 میلادی حجم مبادلات تجاری ایران و ژاپن به رقم 8 میلیارد و 570
میلیون دلار رسید که از این مقدار، یک میلیارد و 120 میلیون دلار صادرات
ژاپن به ایران و مابقی صادرات ایران به ژاپن بود.
سفیر ایران در ژاپن همچنین گفت: دو کشور در سال 1383 مناسبات سیاسی
خیلی خوبی را نیز پشت سرگذاشتند که یکی از نمادهای آن، سه بار دیدار و
گفت وگوی وزیران خارجه ایران و ژاپن در 8 ماه بود.
وی افزود: آخرین سفر " سید کمال خرازی" وزیر خارجه ایران به توکیو در
بهمن ماه گذشته بود که این مساله نشانگر اهمیتی است که ایران برای روابطش
با ژاپن قایل است.
طلایی افزود: به نظرمن هم گفت وگوهای دوجانبه و هم سطح تماس های سیاسی
گویای روابط سیاسی خوب میان ایران و ژاپن است و اکنون مانع سیاسی درسرراه
توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود ندارد.
وی همچنین سال جاری را سال مهم در مناسبات فرهنگی ایران و ژاپن برشمرد
و گفت: سال 1384 شاهد دو رویداد مهم هستیم که نخست حضور ایران در
نمایشگاه جهانی اکسپو 2005 آیچی ژاپن است.
طلایی دراین باره گفت: بر پایه برآوردهای صورت گرفته،از نمایشگاه آیچی
که به مدت 6 ماه برقرارخواهد بود بیش از 15 میلیون نفر دیدار خواهند
کرد که این فرصت منحصر به فردی را برای آشنایی ملت ژاپن با فرهنک و تمدن
ایرانی فراهم خواهد کرد.
وی افزود: رویداد بعدی که چند ماه پس از پایان نمایشگاه آیچی و
در اوایل سال 2006 میلادی صورت خواهد گرفت برگزاری نمایشگاه "شکوه پرشیا"
در ژاپن است که در آن تاریخ 7 هزار ساله ایران به نمایش گذاشته می شود.
طلایی گفت: نمایشگاه "شکوه پرشیا" که درآن 200 قلم آثار مهم موزه ای ایران
به نمایش گذاشته می شود، افزون بر توکیو در چند شهر مهم ژاپن نیز برگزار
خواهد شد.
سفیر ایران گفت: برآوردها نشان می دهد این دو رویداد بزرک فرهنگی در
ژاپن به دلیل آگاهی بخشی آنها، می تواند سطح ورود گردشگران ژاپنی به ایران
را تا سال 2006 میلادی، تا 20 برابر افزایش دهد.
طلایی در گفت وگو با ایرنا درباره راه های گسترش روابط ایران و ژاپن گفت:
ژاپن دارای یک اقتصاد 4 هزار و800 میلیارد دلاری است و این مساله گر چه
فرصت هایی را پیش پای توسعه مناسبات قرار می دهد اما نکته ای که در این میان
وجود دارد این است که ساختار یاد شده به شدت بر پایه برنامه از پیش تعیین
شده جلو می رود و یکی از ویژگی های این ساختار این است که برنامه پذیری اش
برای کارهای دوجانبه محدود می شود.
سفیر ایران افزود: اقتصاد بزرگی مثل ژاپن به دلیل ملاحظه چندجانبه
و بین المللی زمانی که وارد مسایل دوجانبه می شود مشکلات و محدودیت های خاص
خودش را دارد و کارها با راهکارهای خاص خودش انجام می گیرد و شناخت این
راهکارها برای توسعه مناسبات بسیار مهم است.
وی جلب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و کنش مناسب با شرکت های فراملیتی
را از نکات مهم کلیدی درامر مناسبات با کشورهای صنعتی از جمله ژاپن نامید
و گفت: این مسایل نیز نیازمند یک سیاست گذاری همه جانبه در داخل کشور است.
سفیر ایران افزود: ژاپن با آن که به شدت با نگاه به تحولات بین المللی
اقدام می کند به ویژه در سال های اخیر نشان داده دارای استقلال رای بوده
و تلاش کرده است تاثیرپذیری خود را از محیط پیرامونی به حداقل برساند.
طلایی درباره مشکلات موجود در توسعه مناسبات تجاری دو کشور نیز گفت:
مشکل اساسی که ما با آن روبرو هستیم این است که ساختار صنعتی و تجاری دو
کشور به یک معنا مکمل یکدیگر به شمار نمی روند.
وی توضیح داد: مهم ترین اقلام صادراتی ما در زمینه محصولات صنعتی، تولید
وسایل با دوام همانند لوازم خانگی است که بخشی زیادی از آنها تحت لیسانس
خود ژاپن است ولی ما دارای برتری نسبی در تولید این محصولات نیستیم.
سفیر ایران گفت: ممکن است کشوری مثل چین نیز همین ویژگی ما را
داشته باشند، اما یک تفاوت مهم دارند و آن این است که ژاپن در خود این
کشورها سرمایه گذاری مستقیم کرده و در عمل از فرایند تولیدی خود ژاپن این
محصولات وارد ژاپن می شوند و این در حالی است که این کشور در ایران
سرمایه گذاری مستقیم و مشترک بالایی ندارد.
طلایی افزود: اگر بخواهیم به فرایند صادرات غیرنفتی به ژاپن وارد شویم
نیازمند به اجرای کارهای اساسی می باشیم که یکی از آنها فراهم کردن زمینه
برای سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و سرمایه گذاری های مشترک است که درصورت
تحقق این امر، محصولات تولیدشده درایران از راه شرکت های فراملیتی ژاپنی
به بازار ژاپن وارد خواهد شد.
سفیر ایران گفت: بازار ژاپن گرچه فرصت بالقوه ای برای صادرات غیرنفتی
ایران مهیا می کند ولی باید دانست هزینه های واردات کالا به بازار ژاپن و
استانداردهای بهداشتی آن بسیار بالا است و باید خود را با آن سازگار کرد،
ورود به بازار ژاپن نیازمند به راهبردی همه جانبه است که با سرمایه گذاری
چه از سوی ایران در ژاپن و چه از سوی ژاپن در ایران مرتبط است و ما اکنون
در این مسیر تلاش می کنیم.
آساق/280/ 1438/ 1750